• ganskasnartfaktisk

Mina väninnor planerar möhippa - de vet inte om att jag är gravid!

Har funderat på hur jag ska kunna dölja att jag inte dricker skumpa och vin på mitt bröllop. Kommer att vara i v 10 då om allt går som det ska, det är första barnet och vi är överlyckliga :D Men väldigt nervösa då vi har försökt läääänge och vill inte berätta för tidigt.

Jag har berättat för en vän och jag vill inte berätta för fler. Min vän berättade idag att de andra har börjat tala om en möhippa och hon undrade om jag hade några ideér om hur vi ska dölja att jag inte dricker :) Inte för att det blir någon slags suparfest, men vin och lite drinkar lär det bli och jag kommer ju verkligen vara i centrum. Hon sa att jag kunde komma med förslag så skulle hon låtsas att det var hennes förslag, men jag kommer inte på något! Först tänkte jag spa typ, men jag tror att det blir för dyrt för mina student-kompisar. Det blir absolut inte någon pinsam möhippa så jag behöver inte vara orolig att jag ska behöva sälja kondomer på stan spiknykter iallafall. Det är inte mina kompisars stil :)

Hur gör man??

• Svar på tråden Mina väninnor planerar möhippa - de vet inte om att jag är gravid!
  • Iselle

Problemet är att det bara finns två pencilintyper som man inte kan dricka alkohol med så du får se till att vara insatt. Det ena heter flagyl och ges faktiskt vid urinvägsinfektion. Dricker man alkohol tillsammans med det kan man drabbas av häftigt illamående och spy som en gris och det vill du inte råka ut för.

• bobods
    Iselle skrev 2010-03-09 11:43:53 följande:
    Problemet är att det bara finns två pencilintyper som man inte kan dricka alkohol med så du får se till att vara insatt. Det ena heter flagyl och ges faktiskt vid urinvägsinfektion. Dricker man alkohol tillsammans med det kan man drabbas av häftigt illamående och spy som en gris och det vill du inte råka ut för.
    Fast nu ges ju inte Flagyl vid vanlig UVI utan enbart om det är en speciell, rätt ovanlig bakterie, trichomonas. Annars ges det mest vid tarm- och genitala infektioner. Flagyl är heller inget penicillin utan ett parasitmedel. Den vanligaste behandlingen mot UVI är vanlig Selexid - inga problem att dricka alkohol tillsammans med den tablettern. Sorry, inte menat att vara en lektion men rätt ska vara rätt och argumentet om penicillin håller inte om någon i gruppen vet något om farmakologi

Annars tycker jag du ska köra på byta-etiketten-knepet! Då kan du dricka gott ändå och ingen anar något
  • Moi mokulat

Grattis grattis!
    Jag kommer förmodligen också vara gravid på min möhippa och jag kommer berätta för min tärna. Sen får hon hela tiden komma på saker för att lura mina kompisar. Om ni skulle gå ut och äta och så eller gå till bar så ska hon förvana baren att de alltid ska ge dig alkohol fritt. Göra drinkar utan alkohol.

När jag var gravid lurade jag hela min släkt vid jul att jag hade urnvägsinfektion så jag åt tabletter och inte fick dricka. De gick på det stort. Men jag har haft urininfektion innan så de visste det. hehe Sen gjorde jag drinkar till gästerna och till min gjorde jag alkohol fri. De fattade aldrig något eftersom jag var extra fnittrig för de inte fattade hihi.

Saker ni kan göra. Choklad provning? secret box fotografering? ut och äta. Picknick. Spela in en cd.

• Pipen84

Grattis till er kommande bebis!

En bekant till mig hade samma problem. Men då hade hennes vän (som var tärna) ordnat en speciell "brudflaska" till henne som hon hade under dagen. Den var väl typ lite dekorerad och så. Och så fick hon sin speciella "bruddricka" i den, vilket var typ bara sockerdricka eller så. De andra deltagarna som inte visste om något trodde väl tvärt om att det var något extra starkt i hennes egna flaska :) Eftersom jag antar att det är din närmsta vän du berättat för så tycker säkert inte de andra deltagarna att det är något konstigt ifall hon vill ta på sig att fixa en sånn rolig flaska och på så sätt diskret förse dig med alkoholfri dricka hela dagen :)

• naturtanten

angående inlägget om ost/choklad eller övrig provsmakning så tänk på att opastöriserade ostar samt mögelostar också e big no no... även vissa andra matgrejer som typ Parma skinka o gravad lax....

• Superstarfia
    naturtanten skrev 2010-03-09 13:54:52 följande:
    angående inlägget om ost/choklad eller övrig provsmakning så tänk på att opastöriserade ostar samt mögelostar också e big no no... även vissa andra matgrejer som typ Parma skinka o gravad lax....
    tror att man har koll på sånt.. även om jag personligen tycker det är överdrivet speciellt efter att ha läst den senaste forskningen...
  • Superstarfia

Föresten går de finfint att bada bubbelbad.. då livmodern är skyddad av slemproppen fram till förlossningen...

• Pipen84

Måste bara lägga mig i lite :)

Det är inte infektionsrisken som är de farliga med bubbelbad utan den höga temperaturen. Under den första tredjedelen av graviditeten så ska man undvika att höja sin kroppstemp genom tex varma bad. Det är även därför det är så viktigt att ta alvedon/panodil om man får feber fast att man kanske inte brukar göra det i vanliga fall...

• Superstarfia
    Pipen84 skrev 2010-03-09 14:08:20 följande:
    Måste bara lägga mig i lite :)Det är inte infektionsrisken som är de farliga med bubbelbad utan den höga temperaturen. Under den första tredjedelen av graviditeten så ska man undvika att höja sin kroppstemp genom tex varma bad. Det är även därför det är så viktigt att ta alvedon/panodil om man får feber fast att man kanske inte brukar göra det i vanliga fall...
    spännande.. speciellt när min barnmorska och läkare sagt åt mig att bada just varmt när ja har ont i mina leder...
  • fruMe

Detta har ju blivit en riktigt rolig tråd! VIlken massa påhittiga tjejer det finns därute!
    Ja, att ljuga bort en graviditet kräver sin kvinna... Jag har gjort det 2 gånger, båda gångerna superframgångsrikt!!!
    Bla var jag toastmadame på ett bröllop och var gravis i v 7. Mitt emot mig vid bordet hade jag en av mammorna till mina elever - en superduper skvallermorsa....
    Men servitrisen hade hällt över alkoholfritt i en likadan flaska som de andra fick serverat ur, så det märktes aldrig, men då blev jag ganska svettig =)
    Sen har jag kört urinvägsinfektionenj... Ingen av mina väninnor har fattat=)

Svar på tråden Mina väninnor planerar möhippa - de vet inte om att jag är gravid!