• ganskasnartfaktisk

    Mina väninnor planerar möhippa - de vet inte om att jag är gravid!

    Har funderat på hur jag ska kunna dölja att jag inte dricker skumpa och vin på mitt bröllop. Kommer att vara i v 10 då om allt går som det ska, det är första barnet och vi är överlyckliga :D Men väldigt nervösa då vi har försökt läääänge och vill inte berätta för tidigt.

    Jag har berättat för en vän och jag vill inte berätta för fler. Min vän berättade idag att de andra har börjat tala om en möhippa och hon undrade om jag hade några ideér om hur vi ska dölja att jag inte dricker :) Inte för att det blir någon slags suparfest, men vin och lite drinkar lär det bli och jag kommer ju verkligen vara i centrum. Hon sa att jag kunde komma med förslag så skulle hon låtsas att det var hennes förslag, men jag kommer inte på något! Först tänkte jag spa typ, men jag tror att det blir för dyrt för mina student-kompisar. Det blir absolut inte någon pinsam möhippa så jag behöver inte vara orolig att jag ska behöva sälja kondomer på stan spiknykter iallafall. Det är inte mina kompisars stil :)

    Hur gör man??

  • Svar på tråden Mina väninnor planerar möhippa - de vet inte om att jag är gravid!
  • fruMe
    Superstarfia skrev 2010-03-09 14:00:57 följande:
    Föresten går de finfint att bada bubbelbad.. då livmodern är skyddad av slemproppen fram till förlossningen...
    [/citat]
    Pipen84 skrev 2010-03-09 14:08:20 följande:
    [citat]
    Måste bara lägga mig i lite :)Det är inte infektionsrisken som är de farliga med bubbelbad utan den höga temperaturen. Under den första tredjedelen av graviditeten så ska man undvika att höja sin kroppstemp genom tex varma bad. Det är även därför det är så viktigt att ta alvedon/panodil om man får feber fast att man kanske inte brukar göra det i vanliga fall...
    Konstigt, för när jag var gravid i v 12 och vi skulle på spa på en möhippa så ringde jag min bm och frågade och då sa hon att jag inte skulle bada bubbelbad, men att basta gick bra.....

    Ja, ja, inget kan väl vara direkt avgörande då kanske....
  • miaik

    Om du har problem med migrän kan du ju säga att du tagit en migräntablett på morgonen och inte får dricka. Den ursäkten har jag redan förberett till när/om jag blir gravid..
    Det är ju dessutom extra lätt att få det när man är stressad så det är ju en perfekt ursäkt på det sättet.

    Lycka till hur du än gör! Annars röstar jag på UVI förslaget

  • Torsdag

    Från gravid.se ang. bubbelpool tidigt i graviditeten.

    Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför?

    Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad.
    Barnmorskan Therese

  • Superstarfia
    Torsdag skrev 2010-03-09 18:53:37 följande:
    Från gravid.se ang. bubbelpool tidigt i graviditeten.Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför? Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad. Barnmorskan Therese
    och du tar gravid.se som en säker källa?
  • Moirie

    Med all respekt... (sidospår, ursäkta TS) det verkar finnas ungefär lika många goda råd om vad man ska och inte ska göra som det finns barnmorskor. Ibland blir det stora rubriker om att risken ökar för det ena eller andra men sällan rapporteras det hur stor risken är i praktiken. Att tex säga att risken för missfall fördubblas om man gör si eller så kanske inte gör att det är värt att ändra sin livstil om risken ändrades från 0,00001 till 0,00002. Det gäller att vara en kritisk läsare:)

  • Superstarfia
    Moirie skrev 2010-03-09 20:28:09 följande:
    Med all respekt... (sidospår, ursäkta TS) det verkar finnas ungefär lika många goda råd om vad man ska och inte ska göra som det finns barnmorskor. Ibland blir det stora rubriker om att risken ökar för det ena eller andra men sällan rapporteras det hur stor risken är i praktiken. Att tex säga att risken för missfall fördubblas om man gör si eller så kanske inte gör att det är värt att ändra sin livstil om risken ändrades från 0,00001 till 0,00002. Det gäller att vara en kritisk läsare:)
    Håller med till 100% på de du skriver.. :)
  • Torsdag

    Superstarfia - Det var bara ett exempel...

    Dessa källor hävdar det samma;
    Gravid, sid 78 utgiven av Albert Bonniers förlag tryckt 2008
    www.americanpregnancy.org/pregnancyhealth/hottubs.htm
    se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/jacuzzisaunaexpert/
    www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/haelsa_och_livsstil/kom_i_form_under_graviditeten/

    Bättre att ta det säkra framför det osäkra kanske..?

    Kanske ett sidospår men relevant då det handlar om vad TS ev. ska göra på en möhippa.

  • miaik

    superstarfia:

    Om det är så att forskningen/barnmorskor säger olika så är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra och inte utsätta sig för onödiga risker?

  • Superstarfia
    miaik skrev 2010-03-10 14:51:16 följande:
    superstarfia:Om det är så att forskningen/barnmorskor säger olika så är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra och inte utsätta sig för onödiga risker?
    Herregud! Folk har badat i varma bad i alla eviga tider.. inte fan har vi fått bestående men för det... Nä jag tänker iag fotsätta bada, eftersom jag mår bättre av det...
  • Moirie
    miaik skrev 2010-03-10 14:51:16 följande:
    superstarfia:Om det är så att forskningen/barnmorskor säger olika så är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra och inte utsätta sig för onödiga risker?
    Om man ska undvika allt som kan tänkas leda till något hemskt så finns det inte mycket kvar man vågar göra. Ang att höja kroppstemperaturen Torsdag så verkar det enligt dina källor vara en vedertagen uppfattning och jag tror säkert man har hittat det i någon vetenskaplig studie men ingenstans kunde jag hitta hur stor risken var att varmbadande blivande mamman eller fostret skulle fara illa, vilket är något i alla fall jag skulle vilja veta innan jag beslutade mig för att inte bada, basta eller träna. Är det en kvinna av 10, 100, 10000 eller 10 miljoner som råkar illa ut? Är det farligt med ett enda bad eller måste det vara regelbundet badande? Är risken lika stor för alla kvinnor eller främst en viss grupp?

    Jag förstår att det är bra att bli informerad om sådana här saker och det är ju barnmorskornas jobb att informera men i slutändan är det ju upp till varje blivande mamma att ta ställning till om risken är så stor att det är värt att leva annorlunda under graviditeten. Min käpphäst är att det verkar vara så många så blir onödigt uppskrämda om de råkat få i sig lite opastöriserad ost eller vad det nu är. Den där osten kanske var ganska harmlös i jämförelse med hur rädd och orolig mamman blev efteråt och vilka processer som drogs igång i kroppen av att må psykiskt dåligt. Nu ska jag sluta kapa tråden. Kram på er allihop
  • Malin och Joel

    Ang. flagyl - det skrivs även ut vid obalans i underlivet (bakteriell vaginos) som man kan få utan att det är ngn könssjukdom inblandat. Jag har själv ätit flagyl och jobbar på gyn där det ordineras titt som tätt. Så vill du köra på antibiotika-bluffen så är flagyl ett ganska säkert kort (och har du obalans i underlivet skall du såklart inte heller bada bubbelpol ).

  • ganskasnartfaktisk

    Haha, det är kul när en tråd börjar handla om något annat. Jag tar mina bad i alla fall. Jag läste att om vattnet inte är varmare än att man kan sätta sig i det direkt (ni vet utan att man måste vänja kroppen bit för bit) så är det ingen fara. Men det verkar ju stå olika överallt. Den största anledningen till missfall är ju att det är något fel på embryot och det kan varken varma eller kalla bad ändra på.

  • 090208

    Ljug 2 veckor innan mohippan att du akt pa varsta pencillinkuren...

  • ganskasnartfaktisk

    Igår blev hippan av och det gick superbra! En av mina kompisar som var med är gravid i v 18 så det var inget konstigt att det fanns massa alkoholfri öl (som jag smög i mitt glas). Dessutom blandade min kompis som vet om att jag är gravid drinkar till mig. De hade handlat mat och grejer och kom hit och lagade mat och så spelade vi singstar. FY vad svårt det var när man inte var lite småfull, haha. Jag brukar tycka att jag är kung på singstar annars, haha.

    Det var hur som helst jätteroligt. TACK för alla tips!

    Nu är det bara 6 dagar kvar till bröllop, GAAH :D

  • iregnet2010

    åh vad bra att det gick bra och att ni hade roligt!!! Kul kul! grattis!

  • Moi mokulat

    Det kommer gå jätte bra. Du har ju berättat det för en som ska med på möhippan och nu får hon ser till att ordnar allt. Om hon vet att ni har bokat bord någonstans. Se till att hon går dit och berättar dagen innan att bruden ska ha alkholfritt men det ska se ut som alkhol drinkar och det är en hemlighet. Så
    gjorde jag på en konferans med mina kollegor.
    Ville hellre inte att de skulle veta så jag gick fram till bartenden och sa som det var. Gick jätte bra.

Svar på tråden Mina väninnor planerar möhippa - de vet inte om att jag är gravid!