• Eleonor2010

    hur gör ni med möhippa

    Jag ska gifta mitt sent i augusti och inbjudningarna går ut om en månad. Min syster ska vara tärna och har därför (och för att hon vill) ansvaret för möhippan. Det är bara det är hon är sjukt dålig på att organisera så jag är rädd att hon kommer ta tag i projektet alldeles för sent så att det inte blir ngt.
    Undrar nu om jag ska påminna henne om att folk faktiskt bokar upp helgerna ganska långt i förväg och att hon därför borde ta tag i det snarast eller ska jag bara skita i det och hoppas att hon fixar det men hjälp av mina vänner. Till saken hör att hon är lillasyster till mig och har aldrig arrangerat något sådant här innan och jag hade blivit väldigt besviken om det inte blev ngt...

  • Svar på tråden hur gör ni med möhippa
  • Lyckliga013bruden

    Nu för tiden verkar det vara vanligt att tärnan eller värdpar fixar möhippa, men det är inget "måste".
    Om du har en pålitlig planeringskunnig kompis kanske du kan prata med henne, så de är två som planerar hippan.

  • Påfågeln

    Ja, se till att den som kan planera har alla adresser och telefonnummer på dem som ska komma.
    Jag hade en kompis vars lillasyrra enda uppgift var att ta kontakt med de som skulle komma på möhippan, planeringen stod en annan för. Det slutade med att det inte kom så många på möhippan och vissa som ville komma hade inte ens hört talas om att den skulle bli av.

    Så om du vill ha en möhippa att minnas, tala med din kompis som är duktig på att fixa och se för all del till att det är hon som har adresserna!!!

  • fryser

    men ska man ta för givet att man får en möhippa? ska det inte komma som en överraskning? om det blir o vilka som är med o vad de har planerat? en tanke bara

  • Sebastiána

    Möhippan är ju en överaskningsfest för bruden så det är inte meningen att du ska veta något alls. Ska du bestämma hur du ska bli "kidnappad" också?

    Tanken är att brudens vänner/bekanta/släktingar tillsammans ordnar något för bruden. Jag har själv varit med om att ordna möhippa. Jag var samordnande men vi var ett gäng på fem-sex personer som planerade allt tillsammans och ytterligare ett gäng som var med men som så att säga delegerade planeringen till oss. Jag hade inte orkat dra igång allt själv! Din syster kan väl planera det tillsammans med några andra.

  • Vinter10

    Visst ska väl möhippan vara en överraskning. Men jag hade precis som TS blivit väldigt besviken om det inte blev något. Funderar själv på vem som kan tänkas dra ihop något då min tärna är av den blyga sorten som kanske inte vill ringa runt och fixa en massa... Vem som helst kan ju dra i det, bara de inte tror att det automatiskt är min tärna som skall fixa?

  • KatjaB

    har du någon kompis som du vet vill ordna med möhippa också? kanske kan du hinta om att hon kanske kan hjälpa din syster på traven. Visst ska man väl inte som brud egentligen lägga sig i, men jag fixade möhippa till min systers bröllop för många år sedan, och jag var rätt ung och hade aldrig gjort nåt sånt tidigare. Det slutade med att helt fel person i kompisgänget tog över väldigt mycket och styrde och ställde till något som varken jag eller min syster kanske hade valt själva.

    Så om din syster är ung, kan det vara skönt för henne att ha någon som hjälper till med att ordna allt och även ha någon att bolla med.

  • Moi mokulat

    MIn tärna är min svägerska. Jag hoppas att hon fixar något ihop med alla kompisar och inte bara själv.
    Inbjudan skickade jag igår och jag gifter mig 14 augusti.

  • scarborough81

    Ooops jag har fixat min egna möhippa.. eller inte direkt möhippa...jag åker iväg med en gäng tjejer på spakryssning...Medan sambon låser in sig hemma... Bestämmer man själv så blir det inga obehagliga överraskningar.. Men det är ju vad jag tycker...Samtidigt om jag är gravid då då vill jag ta det riktigt lugnt och bara njuta med en massage och veta vart vi ska och vad vi ska göra.

  • Lyckliga013bruden

    Möhippan verkar ha utvecklats lite de senaste åren. Eftersom man numera tillhör olika gäng och umgås med olika kompisar är det väldigt få som har koll på alla bruden känner och som skulle vilja vara med på en möhippa. SÅ då kan det underlätta om någon blir lite projektledare för det hela och får en lista av bruden. Jag tycker inte det är fel att prata om hur bruden ser på möhippa hur skulle hon vilja ha det upplagt i stora drag.
    Men sen kan man hålla detaljer och planeringen hemlig, då vet inte bruden vad som kommer hända och när och det blir överraskning.
    Att hålla bruden helt utanför kan göra att många kommer saknas och att man tvingas till saker man egentligen inte vill.

  • Moi mokulat

    Kommer era mammor vara med?

Svar på tråden hur gör ni med möhippa