• Shiosan

Psalmer

Letar efter Psalmer att ha under vigseln i kyrkan, men jag vill ha fina psalmer, med så lite "gud" i som möjligt. Fina budskap med andra ord! Någon som har några tips?

• Svar på tråden Psalmer
  • Duchess

Om du vill ha så lite Gud som möjligt (vilket är helt OK i sig) så är det väl enklast att ni gifter er borgerligt? Då får ni välja precis vilken musik ni själva vill.

• Sebastiána
    Shiosan skrev 2010-03-09 10:46:05 följande:
    Letar efter Psalmer att ha under vigseln i kyrkan, men jag vill ha fina psalmer, med så lite "gud" i som möjligt. Fina budskap med andra ord! Någon som har några tips?
    Hmmm... Vitsen med psalmer är ju annars just att de handlar om Gud, annars är de inga psalmer!!! Och om man inte vill ha med Gud under vigseln kanske man bör fundera över borgerlig vigsel istället.

Det du skulle kunna göra är att leta upp ett antal psalmer där Gud/Jesus inte nämns förrän i vers 2 eller 3 eller så och så stryka de verserna.
  • Vinter10

När gifter ni er? Är det under sommaren så kan man ju ha många av "skolavslutningspsalmerna" som inte innehåller så mycket "Gud".
    Fjäriln vinga syns på haga
    Den blomstertid nu kommer
    I denna ljuva sommartid
    etc

Dessa psalmer kan ju alla också sjunga med i, vilket inte är fallet när man väljer några mindre kända. Sedan behöver man ju bara ha två psalmer och då kanske man får stå ut med att de har ett religiöst budskap och sedan fylla på med andra sånger under resten av vigseln?
    Lycka till!

• Sebastiána
    Vinter10 skrev 2010-03-09 11:40:22 följande:
    När gifter ni er? Är det under sommaren så kan man ju ha många av "skolavslutningspsalmerna" som inte innehåller så mycket "Gud". Fjäriln vinga syns på hagaDen blomstertid nu kommerI denna ljuva sommartidetcDessa psalmer kan ju alla också sjunga med i, vilket inte är fallet när man väljer några mindre kända. Sedan behöver man ju bara ha två psalmer och då kanske man får stå ut med att de har ett religiöst budskap och sedan fylla på med andra sånger under resten av vigseln?Lycka till!
    "Fjäril vingad" är ingen psalm vad jag vet.
  • Sebastiána

Det finns en bröllopsvariant på "Den blomstertid" har jag för mig (=samma melodi men annan text).

• Superstarfia

Jag som är uppväxt i en familj där både mamma och pappa är präster tycker det är pinsamt, rent ut sagt att man vill gifta sig i kyrkan men inte vill ha med gud i psalmerna...

vad är man då? Hobbykristen för att det är fint i kyrkan?

• Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-03-09 11:50:55 följande:
    Jag som är uppväxt i en familj där både mamma och pappa är präster tycker det är pinsamt, rent ut sagt att man vill gifta sig i kyrkan men inte vill ha med gud i psalmerna... vad är man då? Hobbykristen för att det är fint i kyrkan?
    Håller med! Om man gifter sig i kyrkan bör man köpa hela konceptet (alltså att Gud/Jesus finns med i psalmerna, att prästen nämner Gud osv.). Det är ju en vigselGUDSTJÄNST.
  • Vinter10
    Sebastiána skrev 2010-03-09 11:42:37 följande:
    "Fjäril vingad" är ingen psalm vad jag vet.
    Oops tänkte fel. Menade "En vänlig grönskas rika dräkt".
  • Sebastiána
    Vinter10 skrev 2010-03-09 13:43:56 följande:
    Oops tänkte fel. Menade "En vänlig grönskas rika dräkt".
  • a n n a

Dessutom ingår man förbund inför "Gud och denna församling"...

• Shiosan

Kanske skulle skrivit ut redan i min fråga VARFÖR vi gifter oss i kyrkan!

Jag är inte kristen! Jag tror inte på något, men har full respekt för de som är troende. Därför känns det helt fel för mig att gifta mig i kyrkan. Jag har i princip aldrig varit i en kyrka och är inte bekväm med det alls. Jag är inte med i svenska kyrkan och tycker därför inte att jag borde utnyttja kyrkans resurser, av respekt mot kyrkan och alla som faktiskt är troende.

MEN nu är det så att jag har en blivande man som faktiskt är troende och väldigt gärna vill gifta sig i kyrkan. Jag älskar honom och det viktigaste för mig är att få gifta mig med honom och inte var jag gör det.

Men till skillnad från många andra som kanske tror lite grann på gud ibland, och som gifter sig i kyrkan bara för att man ska det. Så har ajg försökt läsa på om seder, den kristna tron o.s.v. för att sätta mig in i vad som förväntas och hur jag kan göra det i respekt för mig själv, min blivande och mot kyrkan.

Så, förlåt alla för att jag ställde min fråga så otroligt korkat! Självklart skulle jag ställt den lite smidigare så att jag inte råkade trampa någon på tårna.

Men nu när jag dragit hela historien om varför vi ska gifta oss i kyrkan och inte borgligt och ni har fått ventilera era förutfattade meningar om mig så kanske någon kan försöka hjälpa mig med min fråga (tack ni som försökte)

Ställer den igen på ett bättre sätt:
    Har någon förslag på psalmer som är lite mer inriktade på kärleken mellan två människor än på gud?

• Shiosan

Vi gifter oss den 10 april, så det är inte riktigt sommar än tyvärr och med det här vädret så verkar det ju till och med kunna ligga snö kvar =(

Vinter10 skrev 2010-03-09 11:40:22 följande:
    När gifter ni er? Är det under sommaren så kan man ju ha många av "skolavslutningspsalmerna" som inte innehåller så mycket "Gud". Fjäriln vinga syns på hagaDen blomstertid nu kommerI denna ljuva sommartidetcDessa psalmer kan ju alla också sjunga med i, vilket inte är fallet när man väljer några mindre kända. Sedan behöver man ju bara ha två psalmer och då kanske man får stå ut med att de har ett religiöst budskap och sedan fylla på med andra sånger under resten av vigseln?Lycka till!
  • moule

Vi ska ha en psalm som är skriven av Mikael Wiehe som heter "Utan Dej" Den ingår i 2000-talets psalmer. Där finns inte ett endaste "Gud" med.

Jag sitter i en liknande situation som dig och förstår helt hur du tänker. Titta i den psalmboken så kan du säkert hitta något som passar.. Har funnits en sån här tråd tidigare, så leta bakåt i vigselkategorin..

• moule

I denna ljuva sommartid finns dessutom med vårtext om det passar bättre!

• a n n a

shiosan: tack för din utförliga utläggning - du verkar rejält genomtänkt - härligt :)

mitt förslag är isf bröllopstexten till Den blomstertid nu kommer, lite lagom med Gud inblandat så din blivande kan känna sig bekväm samtidigt som du också kan känna igen dig i de vackra orden :)

"På bröllopsdagen ber vi"
    Text: Christina Lövestam
    Musik: Svensk Folkvisa (1693)

1.
    På bröllopsdagen ber vi
    till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss
    i glädjen nu och här.
    Vi prisar dig som skapar
    och känner allt som sker.
    Förnyare av livet,
    till dig, vår Gud, vi ber.

2.
    Om kärlek som får djupna,
    förlåta och förstå,
    om kärlek genom dagar
    då mörkret skall förgå,
    om goda, ljusa dagar
    då lyckan vänligt ler,
    om trohet i vår kärlek,

3.
    Om kärlek och gemenskap
    som rymd och frihet bär,
    om möjlighet att växa
    till dem vi innerst är,
    om hem där barn och vänner
    oss band i livet ger,
    om glädjen i vår kärlek,

4.
    Om kärlek stark som döden
    och liv som föder liv,
    om aktning för varandra
    och nya perspektiv,
    om ömhet från ditt hjärta
    som allt med kärlek ser,
    om godhet i vår kärlek,

(Texten sjungs till samma melodi som psalm 199,
    "Den blomstertid nu kommer".)

hämtad fr: www.vigselringen.com/psalmer.html

• Shiosan

Å tack Moule och anna! :) de låter som jätte bra idéer, ska prata med pojken här sen när han kommer hem :) tack tack tack

Svar på tråden Psalmer