Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Psalmer

Shiosan skrev 2010-03-09 10:46:05 följande:
    Letar efter Psalmer att ha under vigseln i kyrkan, men jag vill ha fina psalmer, med så lite "gud" i som möjligt. Fina budskap med andra ord! Någon som har några tips?
    Hmmm... Vitsen med psalmer är ju annars just att de handlar om Gud, annars är de inga psalmer!!! Och om man inte vill ha med Gud under vigseln kanske man bör fundera över borgerlig vigsel istället.

Det du skulle kunna göra är att leta upp ett antal psalmer där Gud/Jesus inte nämns förrän i vers 2 eller 3 eller så och så stryka de verserna.
  • Sebastiána
    Vinter10 skrev 2010-03-09 11:40:22 följande:
    När gifter ni er? Är det under sommaren så kan man ju ha många av "skolavslutningspsalmerna" som inte innehåller så mycket "Gud". Fjäriln vinga syns på hagaDen blomstertid nu kommerI denna ljuva sommartidetcDessa psalmer kan ju alla också sjunga med i, vilket inte är fallet när man väljer några mindre kända. Sedan behöver man ju bara ha två psalmer och då kanske man får stå ut med att de har ett religiöst budskap och sedan fylla på med andra sånger under resten av vigseln?Lycka till!
    "Fjäril vingad" är ingen psalm vad jag vet.
  • Sebastiána

Det finns en bröllopsvariant på "Den blomstertid" har jag för mig (=samma melodi men annan text).

• Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-03-09 11:50:55 följande:
    Jag som är uppväxt i en familj där både mamma och pappa är präster tycker det är pinsamt, rent ut sagt att man vill gifta sig i kyrkan men inte vill ha med gud i psalmerna... vad är man då? Hobbykristen för att det är fint i kyrkan?
    Håller med! Om man gifter sig i kyrkan bör man köpa hela konceptet (alltså att Gud/Jesus finns med i psalmerna, att prästen nämner Gud osv.). Det är ju en vigselGUDSTJÄNST.
  • Sebastiána
    Vinter10 skrev 2010-03-09 13:43:56 följande:
    Oops tänkte fel. Menade "En vänlig grönskas rika dräkt".
Svar på tråden Psalmer