• Superstarfia

Namn i inbjudan

Mmi87 skrev 2010-03-09 17:01:15 följande:
    Om man vill skriva namn i inbjudan till de som är bjudna men även få hela texten att smällta ihop med våra namn hur kan man uttrycka sig då utan att det låter för formellt?Kan man skriva:Vi vill bjuda inNamn, Namn och NamnTill vigsel avNamn och Namn"Vi vill bjuda in" vet jag inte om det låter så passande men hur kan jag uttrycka mig utan att det låter som en inbjudan till kungen?
    Skulle skriva vigsel mellan, istället för vigsel av..
  • Superstarfia
    Mmi87 skrev 2010-03-13 16:02:07 följande:
    Tack för ytterligare svar! Sitter här nu och det är dags att skriva ut men tvivlar fortfarande på det som jag skrivit.. verkar som att jag inte kommer undan "övervara" för det känns säkrast att gå med det halvt högtidliga trots att jag inte bjuder in kungen.Problemet just med att jag vill skriva namn specifikt på dom som kommer är just för att det är rätt stora grupper vi vill bjuda, familjer med rätt stora barn som har sina respektive, några som är vänner till oss men några respektive som inte är bjudna, därför ville jag vara väldigt specifik men då behöver vi skriva mer än bara två namn så det är knepigt! Funderar på att helt enkelt skicka ut en inbjudan per "grupp" istället för per familj.. så dom som har egna adresser får egna.. om ni förstår vad jag menar.
    Man bjuder ALLTID med respektive!!

Att bjuda en vän men inte dennes kille/tjej är ohövligt och ses som väldigt oartigt..
  • Superstarfia
    marischen skrev 2010-03-14 17:22:18 följande:
    Mmi87; Man bjuder ALLTID med respektive!!Inte alls såna krav på detta längre, och det är bra tycker jag. Hellre kunna bjuda de man verkligen vill än att behöva sålla för att man måste bjuda med respektive som man inte har någon kontakt med. Har själv blivit bjuden så och det är inget konstigt med det.
    Jag tycker det är sjukt jävla otrevligt rent ut sagt.. skulle du tycka det var kul att få stanna hemma från ett bröllop din sambo blivit bjuden på?? Nej fy skäms!!
  • Superstarfia

Javisst, men enligt etiketten så SKA alltid respektive bjudas, ÄVEN om man aldrig träffats...

Om jag inte skulle bli bjuden på ett bröllop där min kille blev skulle jag inte direkt vara så sugen på att lära känna denne som tydligen inte vill se oss som ett par...

• Superstarfia

MEN eftersom inbjudan till bröllop oftast går ut rätt lång tid innan bröllopet är. så har man ju faktiskt tid att träffa personen i fråga....

• Superstarfia
    KatjaB skrev 2010-03-15 08:03:28 följande:
    så om man har någon i släkten som kanske inte är så seriös med sina förhållanden, utan ofta har en ny, ska man då börja umgås med den personens nya pojk eller flickvänner frekvent i hopp om att den personen kanske finns kvar när jag gifter mig? Eller menade du min kompis sambo sedan flera år tillbaka som jag skrev om, vi känner redan varandra och tycker ändå inte om varandra. Men han är ju som sagt bjuden..
    Nej det var inte alls så jag menar..

Jag kan ge ett exempel.. Min tjejkompis har precis träffat en kille, jag vet om att han finns och eftersom bröllopet är i augusti så är det ju rätt lång tid kvar och vi hinner träffa honom. OM det skulle ta slut så är det självklart så att han inte är bjuden, men det fattar väl vem som helst??

Jag har en annan tjejkompis som jag inte hade en aning att hon hade kille, vi bjöd enbart in henne. sen fick vi reda på att hon hade en kille och eftersom etiketten säger att man bjuder respektive oavsätt om man träffat denne så gjorde vi helt enkelt det i efterskott...

som sagt, jag tycker det är jävligt otrevligt och oartigt att bara bjuda den ena parten.. jag skulle inte vilja umgås med de inbjudande om jag tydligen inte var värd att få gå på ett bröllop tillsammans med min kille..
Svar på tråden Namn i inbjudan