• KatjaB

Namn i inbjudan

Nja, jag skulle väl inte säga att folk ska skämmas för hur de väljer att göra hehe, men om det är etablerade par så brukar man bjuda respektive. Dvs om de är sambo, eller varit tillsammans i flera år.
    Är det däremot ett nytt förhållande och de kanske inte ens bor tillsammans så är det inte lika självklart.
    Har själv en kompis som har en pojkvän som hon levt ihop med i 9 år. Han och jag drar inte riktigt jämt, och jag har lite svårt för honom, men det är ju henne jag är vän med och är hon lycklig är jag glad för hennes skull. Han är bjuden på bröllopet, jag dör inte av att han är närvarande och det hör till god ton.

• KatjaB

oj, skickade lite för fort...

För att svara på en sak som ts frågade så kan du, om du inte vill skriva övervara, byta ut det mot närvara. Kanske lite fullt så högtidigt men ändå låter bra?

• KatjaB

så om man har någon i släkten som kanske inte är så seriös med sina förhållanden, utan ofta har en ny, ska man då börja umgås med den personens nya pojk eller flickvänner frekvent i hopp om att den personen kanske finns kvar när jag gifter mig?

Eller menade du min kompis sambo sedan flera år tillbaka som jag skrev om, vi känner redan varandra och tycker ändå inte om varandra. Men han är ju som sagt bjuden..

Superstarfia skrev 2010-03-15 07:57:37 följande:
    MEN eftersom inbjudan till bröllop oftast går ut rätt lång tid innan bröllopet är. så har man ju faktiskt tid att träffa personen i fråga....
  • KatjaB

pk, jag förstår hur du menar, men etiketten säger ju etablerade par. Har man varit tillsammans i ett halvår eller mer, så ser jag det som ett etablerat par, om det inte är så att det finns någon särskild anledning till varför man inte "fått" träffa den personens nya kärlek.
    Sen skulle jag personligen inte vilja gå på ett bröllop om jag vore nykär men träffat personen i fråga i ett par veckor eller nån månad. Det skulle kännas väldigt märkligt att gå på ett bröllop där jag inte känner någon. I det läget hade jag inte tagit det som att jag inte duger att läras känna.
    Jag följde inte med min sambo när hans gammelmorfar dog, jag hade aldrig ens träffat honom och även fast jag både lever ihop med min sambo och har barn ihop så har jag förståelse för att de ville ha en mindre "ceremoni" efter, eller vad man nu kallar det. Nu var det visserligen inte ett bröllop, men jag ser ingen större skillnad i det.

Vart går förresten gränsen? Säg att din kompis träffar en ny kille 1 månad eller kortare tid innan bröllopet, är han fortfarande självskriven?

Superstarfia skrev 2010-03-15 08:07:58 följande:
    Nej det var inte alls så jag menar..Jag kan ge ett exempel.. Min tjejkompis har precis träffat en kille, jag vet om att han finns och eftersom bröllopet är i augusti så är det ju rätt lång tid kvar och vi hinner träffa honom. OM det skulle ta slut så är det självklart så att han inte är bjuden, men det fattar väl vem som helst??Jag har en annan tjejkompis som jag inte hade en aning att hon hade kille, vi bjöd enbart in henne. sen fick vi reda på att hon hade en kille och eftersom etiketten säger att man bjuder respektive oavsätt om man träffat denne så gjorde vi helt enkelt det i efterskott... som sagt, jag tycker det är jävligt otrevligt och oartigt att bara bjuda den ena parten.. jag skulle inte vilja umgås med de inbjudande om jag tydligen inte var värd att få gå på ett bröllop tillsammans med min kille..
Svar på tråden Namn i inbjudan