• Sebastiána

Skicka/maila save-the-date?

Jag har alltid tyckt att det varit löjligt med "save-the-date"-kort, men nu sitter jag där själv! Bröllopet blir i slutet av maj/början av juni nästa år. Cirka hälften av gästerna måste flyga ner och för att få billiga flygbiljetter måste man boka 3-4 månader i förväg. Med andra ord gör jag dessa gäster en otjänst om jag följer etiketten och skickar ut inbjudan 2 månader innan bröllopet.

Vad tycker ni? Ska jag:

1) Skicka ett save-the-date-kort alternativ save-the-date-mail efter nyår och sedan inbjudan 2-3 månader innan, med OSA en månad innan.

2) Inte skicka save-the-date utan bara skicka inbjudan minst 4 månader innan bröllopet

• Svar på tråden Skicka/maila save-the-date?
  • Andelle

Varför skulle det vara löjligt? Istället för att berätta f2f så gör man det med ett kort, trevligt tycker jag.

Så definitivt alternativ nr 1. Men gifter ni er i maj/juni hade jag nog skickat det tidigare än nyår. Du skriver att de måste flyga ner, vet inte om det är inrikes som avses men om du menar att de flyger från andra länder tycker jag 6-8 mån innan är lämpligt.

Rekommendationen att skicka inbjudan 2 månader innan känns en smula förlegad. Från en tid när man inte bokade upp sig så långt i förväg utan mer levde i nuet och kanske inte hade så mycket på gång. Dagens samhälle med jobbscheman, resor, konferenser osv kräver mer framförhållning än så.

• Sebastiána

När jag först hörde om "save-the-date" tyckte jag att det var löjligt att skicka en inbjudan om en inbjudan och det har jag tyckt fram till nu - och det ÄR onödigt och löjligt också om alla gäster bor i närheten och om man inte gifter sig i värsta semesterperioden.

• Sebastiána

...men som sagt, jag har insett att vid de tillfällen där det behövs framförhållning är det inte så dumt

• Sebastiána

Det är inrikesflyg. Jag flyger den sträckan ett antal gånger per år så jag vet att man som sagt måste boka 3-4 månader innan så att inte de billigaste biljetterna hunnit ta slut.

• eldstad

Jag skulle skicka save-the-date kort i typ november. Och sedan inbjudningskorten 2-3 månader innan. Tror att alternativ 1 är absolut bäst.

• Sebastiána

Vad tror ni, kan man skicka ut via mail? Eller blir det bäst med kort via posten? Mail är billigare men å andra sidan kan man sätta ett kort på kylskåpsdörren så att man inte glömmer.

• Sebastiána

...och vad skriver man i kortet? Save-the-date blir knasigt eftersom bröllopet är i Sverige och alla gästerna kommer från Sverige.

"Spara datumet" låter ännu knasigare. Hur skriver man det snyggt på svenska?

• SueAnne

Ni kanske bara kan skriva som det är? Att ni skall gifta er den XXX och tala om var ni skall gifta er, och just att det kan vara lite dyrt att boka sent.

En idé är ju att skriva typ, Ni är nu bokade den XXX och vi gör detta så tidigt eftersom vi gärna vill dela vår dag med er.

• Nordiskbrud

Om ni vet datum så varför inte sända ut save-the-date redan nu i vår Jag skulle sänt ut korten så de landade i brevlådorna på dagen ett år innan vigseln. Känns sent och tight att få save the date och inbjudan så snart in på varandra som i förslag ett. Inbjudan 2 månader innan ett bröllop tycker jag alltid är för kort tid att få...

(Och mail är jag i vart fall helt emot, känns konstigt att få något sådant på mail).

• Andelle
    Sebastiána skrev 2010-03-12 10:42:39 följande:
    När jag först hörde om "save-the-date" tyckte jag att det var löjligt att skicka en inbjudan om en inbjudan och det har jag tyckt fram till nu - och det ÄR onödigt och löjligt också om alla gäster bor i närheten och om man inte gifter sig i värsta semesterperioden.
    Vi skickade STD-kort av den anledningen att vi ville överraska, ingen visste om att vi bestämt oss för bröllop innan. Känns roligare att öppna ett fint kuvert och bli lite paff, istället för att säga det när man träffas eller sådär lite i förbifarten. Nu bor absolut inte alla våra gäster i närheten iom att vi gifter oss där ingen av oss bor, men jag hade nog tyckt att STD-kort hade varit kul även om vi gift oss hemma.
  • Lara C

Vad gäller Save-the-date så tycker jag att email funkar. Åtminstone om de ni ska bjuda inte blir väldigt överraskade av att ni ska gifta er. Och de som inte har e-post, mor- och farföräldrar kanske, kan ni ju ringa till om ni inte redan har berättat det. Vi löser det hela genom att sprida budskapet muntligt när vi träffar människor vi ska bjuda.

Och en svensk variant kanske kan vara: Kom ihåg detta datum, eller, boka detta datum?

I just detta fall tycker jag att man kan frångå etiketten och skicka inbjudningarna tidigt. Som någon skrev ovan, i våra dagar behöver man framförhållning, särskilt under vissa perioder och maj/juni brukar kunna bli uppbokat ganska tidigt med resor, studentfirande och en massa annat. Vi kommer att skicka ut ca 4 månader innan, för annars kommer inbjudningarna mitt i semestern.

• jazzie78

Hej

Jag har också varit lite konfunderad när det gäller STD-kort. Vi ska gifta oss i augusti nästa år och nästan alla i släkten och mina vänner bor 60 mil från mig. Så för att inte få höra i efterhand att folk inte kan komma då inbjudan har kommit för tätt inpå bröllopet - så funderar jag starkt på att skicka ut STD-kort.  Det var ett bra förslag att få ut STD-kort ett år innan bröllopet :o)

• Vinter10
    Sebastiána skrev 2010-03-12 11:16:34 följande:
    ...och vad skriver man i kortet? Save-the-date blir knasigt eftersom bröllopet är i Sverige och alla gästerna kommer från Sverige."Spara datumet" låter ännu knasigare. Hur skriver man det snyggt på svenska?
    Jag funderar också på att skicka ut STD-kort och tänkte i så fall bara ha rubriken "Psst..." och sedan typ "den 4 december gifter vi oss så spara det datumet i din kalender. Inbjudan med mer detaljer kommer senare."

• lillalyckan

Våra gäster kommer också bli tvugna att resa ganska långt och behöver boka flyg ganska långt innan. Vi kommer att strunta i ettiketen ochskicka inbjudningarna 4-5 månader innan. I inbjudan kommer det finnas en adress till vår hemsida där vi förklarar varför de skickas så tidigt. Vi tycker också att Save the date är lite löjligt plus att det är ca 400 kr till i bara porto och många bäckar små

• BrideBecks

Vi skickade ut ett save-the-date mail och resten ringde vi.

Min släkt är i princip omöjlig att få ihop på samma datum utan lååång framförhållning och sedan är det vissa långväga gäster som behöver boka flyg etc. Så vi kände att vi var tvungna att gå ut med datumet så fort som det var bokat.

Men jag hade aldrig lagt 400 spänn på kort, räckte med kostnaden vi la ut på inbjudan. Mail och telefon funkade utmärkt.

Svar på tråden Skicka/maila save-the-date?