• Sebastiána

Skicka/maila save-the-date?

Jag har alltid tyckt att det varit löjligt med "save-the-date"-kort, men nu sitter jag där själv! Bröllopet blir i slutet av maj/början av juni nästa år. Cirka hälften av gästerna måste flyga ner och för att få billiga flygbiljetter måste man boka 3-4 månader i förväg. Med andra ord gör jag dessa gäster en otjänst om jag följer etiketten och skickar ut inbjudan 2 månader innan bröllopet.

Vad tycker ni? Ska jag:

1) Skicka ett save-the-date-kort alternativ save-the-date-mail efter nyår och sedan inbjudan 2-3 månader innan, med OSA en månad innan.

2) Inte skicka save-the-date utan bara skicka inbjudan minst 4 månader innan bröllopet

• Svar på tråden Skicka/maila save-the-date?
  • Sebastiána

När jag först hörde om "save-the-date" tyckte jag att det var löjligt att skicka en inbjudan om en inbjudan och det har jag tyckt fram till nu - och det ÄR onödigt och löjligt också om alla gäster bor i närheten och om man inte gifter sig i värsta semesterperioden.

• Sebastiána

...men som sagt, jag har insett att vid de tillfällen där det behövs framförhållning är det inte så dumt

• Sebastiána

Det är inrikesflyg. Jag flyger den sträckan ett antal gånger per år så jag vet att man som sagt måste boka 3-4 månader innan så att inte de billigaste biljetterna hunnit ta slut.

• Sebastiána

Vad tror ni, kan man skicka ut via mail? Eller blir det bäst med kort via posten? Mail är billigare men å andra sidan kan man sätta ett kort på kylskåpsdörren så att man inte glömmer.

• Sebastiána

...och vad skriver man i kortet? Save-the-date blir knasigt eftersom bröllopet är i Sverige och alla gästerna kommer från Sverige.

"Spara datumet" låter ännu knasigare. Hur skriver man det snyggt på svenska?

Svar på tråden Skicka/maila save-the-date?