• lisah80

Skräddarsydda kostymer

Hej,

Jag och min kille tänkte lyxa till det lite med en skräddarsydd kostym till honom. Helst beställd över nätet, annars verkar det bli så dyrt.

Någon som testat? Var köpte ni, och blev ni nöjda/missnöjda?

• Svar på tråden Skräddarsydda kostymer
  • Cherrygirl

suitopia ska ha väldigt bra skräddarsydda kostymer har jag hört..
    Själv så har vi inte beställt någon ännu, fast det blir nog därifrån sen när det är dax

• KatjaB

vi ska själva handla från suitopia.. inte lagt beställningen än eftersom m2b vill gå ner nåt kilo innan säger han så om en dryg månad lägger vi ordern och därefter kan vi berätta om vi blev nöjda.. Dock har jag bara hört positivt om dem

• Joseful

vi köpte från suitopia.se, tog knappt 3 veckor sen kom den och den var jätte snygg, satt som en smäck och kvaliten var kanon!
    3190:- för byxor, kavaj, väst och lite finare tyg!

• mintursnart

Vi köpte också ifrån dem.. Mycket bra

• uppochhoppa

I jämförelse med en Tigerkostym, (om ni sett) eller annan märkeskostym, hur skulle ni säga att suitopia sitter då?
    Tyget känns viktigt tycker jag, så det inte blir löst och sladdrigt... Men det låter onekligen skitbra!

• mintursnart

Min åsikt var att Suitopia kostymen var betydligt bättre än Tiger, Tiger har bra passform för att vara standardkostymer, men bedrövliga tyger..

Jag har lagat min killes olika Tiger kostymer flera gånger, pga dåligt tyg då går de sönder i skrevet.

Mvh

• lisah80

Hej! Tack för alla tips och svar! Vi tänker beställa från tailorcenter.se. De verkar vara seriösa och det finns väldigt mycket snygga val och tyger att välja på.

Jag återkommer om några veckor så får ni hör hur den passade!

• shakynose

Eftersom jag är utbildad inom sömnad så blir jag lite småsur varje gång jag ser att någon marknadsför sina produkter som skräddarsydda när de inte är det! Det suitopia och andra liknande företag gör är "måttsömnad" vilket innebär att kunden själv tar sina mått och företaget anpassar sedan ett mönster efter kundens mått och önskemål. Sedan syr man upp plagget efter mönstret och levererar.

Att skräddarsy innebär bl.a. flera provningar och anpassningar och att måtten tas av skräddaren själv. Man har oftast lite bättre material också, men där är det mycket möjligt att internet-företagen kan hålla samma kvalitet faktiskt.

Det är absolut inget fel på en måttsydd kostym (särskilt inte i förhållande till färdigsydda kostymer i standardstorlekar) men det är STOR skillnad på skräddarsytt och måttsytt, prisskillnaden blir därefter (20-30000 för en skräddarsydd kostym i Sverige) och det är också därför jag anser att det är lureri att säga att man får samma sak för mindre pengar. Som tailorcenter faktiskt gör.

• mintursnart

Hej Shakynose, jag håller med dig, men om man får leka djävulens advokat. Vi var i Thailand for 4 år sedan och min kille köpte skräddarsydd kostym, det tog 1 dag att få den och "skräddaren" (förmodligen inte skräddaren som tog måtten) tog mått en gång.  Är detta en skräddarsydd kostym eller är den måttsydd. Vart går gränsen? Är det antalet gånger måtten tagits som avgör att det är en skräddarsydd kostym, eller är det att det faktiskt en skräddare som sytt den specifikt efter kundens mått?

• Sebastiána

Jag vill också ha en skräddarsydd kostym, och gärna dräkt - använder kostym i jobbet. Finns det inga sidor där man kan beställa damkostymer???!!!

• mintursnart

Hm, jag har en damkostym ifrån Suitopia, köpte den för ca 6 månader sedan, tydligen ingenting de ofta gör men kan erbjuda om man specifikt frågar. Jag var tvungen att skicka en bild på en som jag ville ha så att de såg lite bättre vad jag menade..

• Sebastiána
    mintursnart skrev 2010-05-20 10:42:33 följande:
    Hm, jag har en damkostym ifrån Suitopia, köpte den för ca 6 månader sedan, tydligen ingenting de ofta gör men kan erbjuda om man specifikt frågar. Jag var tvungen att skicka en bild på en som jag ville ha så att de såg lite bättre vad jag menade..
    Intressant! Då ska jag höra av mig till dem. Om många frågar efter det kanske de lägger upp det på hemsidan så småningom. Frack fanns ju inte heller på hemsidan tidigare.
  • shakynose
    mintursnart skrev 2010-05-20 10:14:15 följande:
    Hej Shakynose, jag håller med dig, men om man får leka djävulens advokat. Vi var i Thailand for 4 år sedan och min kille köpte skräddarsydd kostym, det tog 1 dag att få den och "skräddaren" (förmodligen inte skräddaren som tog måtten) tog mått en gång.  Är detta en skräddarsydd kostym eller är den måttsydd. Vart går gränsen? Är det antalet gånger måtten tagits som avgör att det är en skräddarsydd kostym, eller är det att det faktiskt en skräddare som sytt den specifikt efter kundens mått?
    Ja, jag skulle utan tvekan säga att det är en måttsydd kostym som din man köpte.

Det är många mått och flera provningar som ligger till grund för ett skräddarsytt plagg. Det blir unikt för kunden ifrån grunden. Om man bara snabbt tar mått som man sedan syr efter på en dag, så har man en färdig modell som man måttanpassar=måttsytt. Och som sagt: Det är inget som helst fel med det! Det har blivit lite av en trend och många av de riktigt konservativa engelsmännen (däribland självaste Prins Charles) har på senare tid gjort slut med sina skräddare till förmån för måttsydda kostymer från exklusiva märken.

Men rätt ska va rätt!

• Blivande präst

Det närmsta man kommer skräddarsytt för rimliga pengar idag är nog Cad & The Dandy, som erbjuder handsytt med en provning... Kostar från ca £800...

www.cadandthedandy.co.uk/ är hemsidesadressen...

• Tobias Asplund

Tailorcenter har varit i kontakt med Bröllopstorget och fått tillåtelse för genmäle i den här tråden.

-------------------------------------------------------------------
    Hej shakynose och alla andra.

Jag läste ditt inlägg om vad du anser vara skräddarsytt. Jag respekterar dig som person och förstår att du gärna vill dela med dig av din kunskap när det gäller skräddarsytt och måttsytt. I vanliga fall går vi som företag inte in och kommenterar personers åsikter angående våra produkter i öppna forum. Alla har rätt till sin åsikt om våra produkter utan att vi som företag ska gå in och argumentera. Men då du kallar det vi gör på Tailorcenter.se för "lureri" känner jag ändå att jag vill kommentera och ge vår syn på saken.

I och med att vi är ett nätbaserat företag så stämmer det att kunderna har möjlighet att ta sina mått själva. De flesta kunder väljer faktiskt att göra det själv i hemmet då det helt enkelt är bekvämare än att traska iväg till skräddaren. Vi erbjuder dock även möjligheten att gå till en lokal, valfri skräddare och ta måtten och sedan vidarebefordra dem till oss. Tailorcenter betalar för skräddarkostnaden för uppmätning.

Så om det är själva mätningen som definierar skräddarsytt för dig uppfyller vi din definition.

Det är även ytterst viktigt att poängtera att alla klädesplagg sys upp av mycket erfarna skräddare, helt från början till slut för varje order. Vi använder alltså inte några förskurna delar som sedan modifieras för att sänka arbetskostnaden. Vilket för mig är en viktig skillnad mot måttsytt.  Alla kostymer har handsydda ärmar och krage, handgjorda knapphål, handplockade knappar och foder som passar med ditt tygval.

Så om det är själva konstruktionen som definierar skräddarsytt för dig uppfyller din definition.

Då kostymen levererats till kund ingår det möjligheten att gå till lokal, valfri skräddare på Tailorcenter.se's bekostnad för att göra justeringar så att kostymen/kavajen/byxorna/skjortan sitter perfekt.

Så om det är justering och/eller antalet kunden träffar skräddare som definierar skräddarsytt för dig uppfyller vi din definition.

Våra skräddare har i medel runt 30 års erfarenhet och vår chief cutter har jobbat i branschen i över 40 år. Vi anser att det vi säljer är skräddarsytt. Självklart har vi anpassat formatet efter den nya säljkanal som Internet innebär då kunden har möjlighet att ta sina egna mått själva för att göra det så enkelt för slutkund som möjligt. Men valet att göra det hos skräddare finns för de som vill. Att vi lurar folk är inte sanningen som vi ser den.

Värt att nämna är också att en stor mängd av de kostymer som kunden tror ”skräddarsys” hos den lokala skräddaren faktiskt sys upp i Asien. Utan kundens vetskap. Butiksinnehavaren skickar helt enkelt iväg en order efter att ha mätt kostymen till till exempel Vietnam för att sys upp enligt kundens mått. Slutjustering sker naturligtvis hos den lokala skräddaren tillsammans med kund. Men låt mig lova att många av de 20-30 000 kronors kostymer som kunden tror har sys upp runt hörnet har kostat en bråkdel att sy upp i Asien, och sedan skicka med paket till Sverige. Allt utan kundens vetskap. Vi på Tailorcente har mdevetet valt att vara helt öppna med var och hur våra kläder sys och försöker konstant hålla en öppen dialog med våra kunder.

OK. Det blev ett långt inlägg, men jag tycker det är viktigt att nyansera den här diskussionen.

Vänlig hälsning,

Tobias Asplund

Verkställande Direktör
    Tailorcenter.se

• KatjaB

vad intressant att höra tailorstores syn på det här med skräddarsytt och måttsytt.

Nåja, vi får hem sambons kostym om en vecka eller två, ska bli riktigt spännande att se hur den sitter (hur väl vi mätt) Hoppas på att den sitter som ett smäck iallafall, vore ju skönt att slippa justera.

Är det någon här som har något bra tips på frackskjorta utan plisseringar framtill? Hittade på ebay riktigt billigt men där vet man ju inte hurdant tyg det är, man köper ju grisen i säcken lite... tänker oss en gräns på max 500 med tanke på att han aldrig direkt kommer använda skjortan annars

Svar på tråden Skräddarsydda kostymer