• Nove

Att inte bjuda vissa?

Vi har ältat fram och tillbaka om vilka vi vill bjuda till vårat bröllop och har sakta men säkert kommit fram till att vi inte ska bjuda all släkt vi har. Så nu till min fråga. Min sambos morbror och hans fru har sex barn varav den älsta är 26 år och den yngsta är 6 år. Vi vill inte ha barn med på bröllopet så det är ju klart. Men tanken nu är ju att vi bara vill bjuda morbror med fru, och deras älsta dotter (26 åringen) med man, och därmed inte bjuda alla andra barn från 21 och neråt. Vi har ingen behållning av dem och de har ju egentligen ingen behållning av oss och allt kostar massor med pengar så någonstans måste vi dra gränsen.

Är vi dumma som gör på det här viset, och hur formulerar man inbjudningen så att det verkligen går fram att det bara är morbror och fru som är bjudna?

• Svar på tråden Att inte bjuda vissa?
  • Sebastiána

Tycker inte att ni är dumma.

Vi bjuder de släktingar vi umgås med. För min del innebär det min faster och hennes två barn samt deras respektive. Släktingarna på mammas sida träffar jag nästan aldrig och de flesta skulle jag inte ens känna igen om jag såg dem (de har heller aldrig bjudit mig på vare sig bröllop eller annat). Alltså bjuder jag dem inte. Om vi märker att det finns utrymme kanske vi bjuder en av mina mostrar som jag träffat lite oftare, men inga andra som sagt.

• Sommarbrud2010

Jag tycker att ni kan bjuda in de släktingar ni umgås med. Skicka en inbjudan med endast din morbror och hans frus namn i så framgår det att det endast är de två som är bjudna. Så givetvis en separat inbjudan till äldsta dottern och hennes man. Då bör det tydligt framgå exakt vilka som är bjudna.
    (vi bjuder min moster och hennes man men inte deras två barn = mina kusiner. Detta eftersom jag inte träffat dessa kusiner på minst tio år och har kanske träffat dem totalt tio gånger i mitt liv.)

• Nove

Problemet här är ju att i min sambos familj är det lite viktigt det där med högtider, man åker slaviskt på allas kalas (utom vi, och det får vi pikar för också).
    Men vi vill verkligen inte ha med ett gäng 20 åringar plus ett par av deras respektive som vi knappt känner. Vi vill verkligen ha en liten intim vigsel som är för oss.

• PannePann

För att svara på frågan om klarhet vid inbjudan, skulle jag säga att ni skriver de bjudnas namn i kortet och på kuvertet.
    Ex.

Bengt och Siv (Fransson)
    Inbjuds att med sin närvaro
    hedra vigselakten mellan
    Kajsa Larsson
    och
    Anders Klingman
    osv.

Då borde de allra flesta förstå att det är just Bengt och Siv som är bjudna och inte Kalle, Emelie och Jonas.

• Nove

Pannepan Ja det är en bra ide, ska testa med det så får man ju kanske framhålla det lite extra också när de svara på inbjudningen (på ett lite fint sätt hehe)

• danicalifornia

usch ja det där känner jag igen, båda mina föräldrar har nya partners och partnern har i sin tur egna barn, bjuds ett av barnen måste jag bjuda alla, och det vill jag inte. så vi kom fram till att inte bjuda några av bonussyskonen fast dom är vuxna. min mammas nya man kunde förstå men pappas nya dam kunde inte för allt i världen förstå varför inte hennes dotter blev bjuden!!!! Vi tänker oxå skriva namn på inbjudan så hoppas vi att budskapet går fram!!!!

• VincitOmnia

En tanke kan ju vara att det "andra" vuxna barnet kanske tycker det är lite tråkigt (21 år).

Vi har själva inte det problemet, men jag läste något här nån stans som jag tyckte verkade vettigt.

Kör bio gräns. 15 år och uppåt...?!? Eller alkoholsgräns 18 år och uppåt.

/Johan

• Dejli

Jag vet att man får göra precis som man vill, det är ens egna dag och man bestämmer, bla bla bla :P

Men jag hade nog tyckt det var lite konstigt att bjuda ett syskon och inte det andra, särskilt om man bjuder föräldrarna också. Hade det enbart varit dottern hade det varit lite annorlunda, då var det BARA hon som var välkommen.

Å andra sidan förstår jag precis hur du tänker, och jag hade nog tänkt samma sak. Jag har alltså inget bra svar :P Men jag förstår att det inte är så lätt som att bara låta bli att bjuda... Så jag har inget bra svar på ditt dilemma egentligen :P

Dessutom ska man inte ta för givet att gäster fattar att inga barn är medbjudna om bara föräldrarna står på inbjudan. Kanske inte 21-åringen, men har de en 6-åring så finns nog risken att de tycker det är okej att ta med honom/henne om inget särskilt står om barnfritt. Nu kanske dina släktingar hajar, men har varit med om att folk inte fattat...

• Nove

Ja jag vet detta är ju jätte svårt, och den "vuxne" 21 åringen är ju inte så vuxen i själva verket, han sitter framför en dator 24 timmar om dygnet och gör ingenting annat.

När han fyller år tar han emot sina presenter sen raka vägen upp på sitt rum igen för att spela vidare.
    Nu pratar vi social inkompetens, det är ju därför vi känner att det kommer inte vara ett roligt bidrag på vårat bröllop.
    Vi vill ju ha det intimt och med de närmsta.

Till saken hör ju att jag så gärna vill bjuda min pyttelilla släkt på sex vuxna personer, så då måste vi ju ta med sambons släkt som är jätte stor, och det hade vi ju inte heller budget till.

Så vart tusan drar man gränsen? Jag vet ju också att det kommer att bli sura miner oavsett hur vi gör bland säktingarna. Tråkigt nog.

• danicalifornia

det är verkligen jätte tråkigt när man planerar SIN dag och alla ska ha åsikter om vilka i släkten man ska bjuda!! Det är ju vi som gifter oss, och då borde det vara vi som bestämmer vilka som ska komma! Jag ångrar att jag sagt något till släktingar om att vi ska gifta oss, alla ska lägga sig i som om man vore helt omyndigförklarad!!! Jag och min m2b har satt ner foten och är stenhårda!! Passar det inte för min pappas sambo att hennes dotter inte är bjuden, behöver inte hon heller komma!!!! Man kan säga att vår gräns är dragen!!!

Svar på tråden Att inte bjuda vissa?