• Arkeologitjejen

Fan, varför svarar inte folk?!

Svarstiden på vår inbjudan går ut om en vecka och ännu har inte hälften svarat. Vi har begärt skriftliga svar med bifogat svarskort och frankerat svarskuvert. Folk har ringt och sagt saker i stil med "Gud så kul att vi är bjudna, ser fram emot det jättemycket, men måste kolla hur vi ska göra med barnen/ledigt/hur många vi blir" osv, och sedan inte hört av sig igen. Nu när vi lite pikat några att det börjar bli dags så säger de bara "Fast vi har ju redan svarat". Så nu blir det till att sätta sig om en vecka och ringa runt till bekantskapskretsen. Kul. M2Bs farbror tex svarade genom att ringa min svärmor och säga att det var kul att de var bjudna och när hon sa att han skulle höra av sig till oss så tyckte han att det var onödigt "att ringa barnen" fast det är vi som står för kostnaderna! Vad är det för fel? Okej att en del (som tex min gravida kompis som är beräknad några veckor efter vårt bröllop) väntar efter att ha hört av sig med orsaken, men övriga? Inte ens marskalkarna har svarat? Hur otydligt är det med ett svarskort egentligen?

Måste bara skriva av mig. Jag som är så jäkla lugn i övrigt gällande allt sådant här och tar även bröllopet som det kommer, jag vill veta och ha kontroll på hur många som kommer så att jag kan planera tillsammans med resturangen och få en definitiv budget. *suck*

A ja, en vecka kvar...

• Svar på tråden Fan, varför svarar inte folk?!
  • KatjaB

Jag måste faktiskt erkänna att jag svarat tidigare ganska sent på inbjudan om jag varit "självklar" gäst. Jag har svarat, men det har nog kunnat dra ut på tiden och det har absolut inte varit för att vara taskig mot brudparet, utan helt enkelt för att jag inte direkt reflekterat över att de sitter som på nålar tills alla har svarat. NU när jag själv ska gifta mig har jag dock lärt mig lite vett och etikett och kommer i framtiden att svara så snart som möjligt

• Juni2011

Trist, men så är det. Skicka ut ett påminnelsemail och be om OSA.Bara tänk på tonen i mailet, så du inte gör någon sur utan skapar ett visst "dåligt samvete".

• angelasbrollopsyra

Halloj, jag har exakt samma svar. Vi skickade våra inbjudningarna början av februari och har sista svarsdag 29mars. Idag ca en vecka kvar till 29mars har bara hälften svarat!!! Känner mig smått stressad över detta. HÄdanefter kommer jag ialla fall svara fort som attan på alla bröllopsinbjudningar. Det är jobbigt och sitta och vänta. Folk behöver bara slå en signal/skicka sms till oss. Vi får väl se om svaren trillar in under kommande 9dagar...annars blir det att sitta och ringa runt till alla som inte svarat... skitkul

• pettan

Vårt osa var den 18 mars och ännu har inte alla hört av sig! Får väl lov att ringa till de som glömt men tänkte ge dom helgen på sig!

• Flotten

Varför sätta ett datum som sista dag om man ändå vill ha svaren tidigare?????? Av någon anledning så har NI valt ett svarsdatum och då får man stå sitt kast.
    Av princip så svarar jag alltid i slutklämmen, faktiskt av respekt mot värdparet, jobbet kan tex ställa till det för vissa,familjesituationen för andra ,därför väljer jag att svara sent så att svaret blir så korrekt som bara möjligt är.

• MarianneL

Jag kan berätta att till vårat bröllop hade ca 50 av 120 svarat när RSVP dagen var över. Sen mailade vi alla och frågade och då fick vi svar från ca 50 till, men de sista tjugo fick vi nog först svar från ungefär 2 veckor innan bröllopet. Och två av de som då i sista minuten sa att de skulle komma kom ändå inte...
    Så jag måste säga att det låter lovande :)

• jensol

Det är väl klart att man FÅR svara sista dagen. Nu var det ju inte en eller två som inte svarat utan de flesta. Sitter i samma sits, sjukt störigt. Tycker tvärtom att det är respektlöst att sitta med svaret tills sista dan om vet att man ska komma. Vilket det flesta faktiskt vet långt innan. Osa enligt vett och etikett innebär att man "ska" svara så fort som möjligt.

Flotten skrev 2010-04-02 23:35:10 följande:
    Varför sätta ett datum som sista dag om man ändå vill ha svaren tidigare?????? Av någon anledning så har NI valt ett svarsdatum och då får man stå sitt kast. Av princip så svarar jag alltid i slutklämmen, faktiskt av respekt mot värdparet, jobbet kan tex ställa till det för vissa,familjesituationen för andra ,därför väljer jag att svara sent så att svaret blir så korrekt som bara möjligt är.
  • Flotten
    jensol skrev 2010-04-03 14:01:49 följande:
    Det är väl klart att man FÅR svara sista dagen. Nu var det ju inte en eller två som inte svarat utan de flesta. Sitter i samma sits, sjukt störigt. Tycker tvärtom att det är respektlöst att sitta med svaret tills sista dan om vet att man ska komma. Vilket det flesta faktiskt vet långt innan. Osa enligt vett och etikett innebär att man "ska" svara så fort som möjligt.
    Om man vill att gästerna skall OSA så fort som möjligt då skriver man det, man ger dem inte chansen/möjligheten att vänta "för" länge. Det är i mina ögon tramsigt att gnälla över varför folk inte svarar innan tiden går ut(man måste ju själv ha räknat på att det datum man angett är tillräckligt för att festen skall kunna gå av stapeln)att man sen har vänner som väljer att inte alls svara, ja, då har man ju koll på vem som verkligen är sina vänner.
    Kan det här ha med att göra att det ibland bjuds så länge innan som upp till ett halvår??
  • Fenixx

man får nog ändå ge det tiden ut. har man satt ett datum på osa så får man ändå ge gästerna chansen tills den dagen.

men förstår såklart irritationen över att folk inte har mer framförhållning.

men vet själv att vi inte osat nångång, men då var min sambo bestman åt sin bror, så kändes självklart att vi kom.

Svar på tråden Fan, varför svarar inte folk?!