Jag tror att tjejer som växer upp i Sverige idag har glömt bort att kvinnors fri- och rättigheter inte är något självklart. Det är något man erövrar hela tiden.
Jag kan själv fnissa åt bilder på feminister som brände sina BH-ar på 70-talet och sjöng taffligt rimmade kampsånger. Men herregud, det är ju de kvinnorna som gjort det möjligt för mig att leva ett så bra liv idag!
Så snart man tar frihet och jämlikhet för given så rinner den mellan fingrarna. Det gäller både män och kvinnor. Därför blir jag själv väldigt bekymrad av t ex att antalet ungdomar som röstar i valet sjunker, att killar halkar efter i skolan, att brudöverlämning praktiseras i Sverige, att antalet VAB-dagar som tas ut av män är försvinnande litet... och så vidare.
På något sätt hänger allt det ihop. Jag tror att vår generation har fått så mycket gratis att vi inte fattar att vi håller på att förlora viktiga värden. Generationen som kommer efter oss - vad skickar vi med för signaler till dem, om vi skiter i att faktiskt kämpa för våra fri- och rättigheter, jämställdhet, vårt lika värde och demokrati?
Påfågeln skrev 2010-03-25 10:25:58 följande:
Jag har en fråga. Varför tycker ni att det är så okej att ta den amerikanska traditionen att bli överlämnad av sin far?