Inlägg från: Chris24 |Visa alla inlägg
  • Chris24

Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

Nu bad inte TS alla att börja skriva om varför man ska inte bli överlämnad och varför hennes mamma inte gör det eller varför inte hennes man blir överlämnad, hon simpelt frågade om någon hade stött på detsamma från en annan präst/kyrkoherde så skippa dem gamla vanliga meningarna och åsikterna i dessa trådar som alltid tycker jag. Alltså skippa det gamla vanliga med överlämningstrådar.

Ts, det är fullständigt oacceptabelt att ens präst skäller ut en för att man vill något som inte den vill, det finns ingen lag på att man inte får så du får. Dock kan hon/han framföra sin åsikt, på ett BRA sätt, väldigt klumpigt gjort av henne. Dock skulle jag överväga och faktiskt ha henne när du nu ska ha din pappa som går med dig, inte "LÄMNAR BORT DIG", då du säkert kan ta hand om dig själv, har egna åsikter och tankar. Och jag förstår att du anser det är en fin gest eller tanke, du o din pappa har en god relation och det kanske är från filmer eller inte, det är vad du själv vill göra helt enkelt.

Vår präst i Sverige som döper min m2b på fred är för detta så det är inte alla präster som anser likadant, han säger att det är olika till alla personer men att han visst förstår att det kan va en helt annan symbolik för vissa kvinnor än andra, som att kvinnan skulle vara förnedrad och nedtryckt, är det inte för alla helt enkelt och om den familjen/gäster inte kommer att se det så, varför ens bråka om det? Man känner sin familj/gäster bäst själv.
    Och ja, han är svensk och är präst i en svensk kyrka.

Många är emot det och jag förstår vart man vill komma med det hela i era åsikter men samtidigt så förstår jag dem som vill ha det. Nej, tycker inte dock man ska böna o be om det för man är brud och gråta för prästen ska ge sig, självklart inte.

Även om hon sa det var OK men gav det föreläsningen så kan du kolla om du kan få en annan präst va? För eran skull och känna sig mer bekväma faktiskt. Hon måste inte göra det.

• Chris24
    Aleta skrev 2010-03-23 10:59:15 följande:
    Å andra sidan kanske TS får extra förståelse för att många blir väldigt upprörda över brudöverlämning.Det är fortfarande fel att bli utskälld för sina åsikter, men jag tycker att man får ha förståelse för att folk agiterar mot detta så fort de får en chans. Det är trots allt en företeelse som många ser som ett enormt steg bakåt i strävan mot jämlikhet.
    Eller, så frågade hon helt enkelt och åter igen, efter om någon hade drabbats av samma sak. Hade hon velat bli övertalad av dig eller någon annan att det är fel med överlämning, hade hon väl mest troligt kollat upp det eller frågat, tror jag.
  • Chris24
    VincitOmnia skrev 2010-03-24 22:51:39 följande:
    Poängen med detta forum är väl att byta idéer och tankar. Inte klanka ner på folk.Om någon vill ha brudöverlämning, låt de då ha det så länge prästen godkänner det.Om någon inte vill ha barn på sitt bröllop, låt de då slippa det.Att det är en gamal tradition att brudparet går inte tillsammans köper jag helt och hållet, men vill folk nu så gärna ha brudöverlämning, låt de ha det (som ovan nämnt).Kan lova att det inte var en tradition för 50 år sedan att svänga i sig en kebab på Jerusalem Kebab på Götgatan kl 03:15 en lördagnatt. Men idag är det ganska vanligt. Traditioner ändras och utvecklas./Johan
    Precis vad vi andra har försökt säga i 6mån på BT nu Johan, det är lönlöst dock. Jag håller med dig också.
    Men spara din energi till annat roligt
  • Chris24
    bobods skrev 2010-03-25 10:50:34 följande:
    Eller, om man läser titeln också, så frågade hon om vi ska bli överlämnade eller gå tillsammans med vår m2b - vilket vi alla svarat på.
    Eller, så skrev hon, "några fler som har stött på detta? HUR SKA NI GÖRA?" efter.
  • Chris24
    Duchess skrev 2010-03-25 10:25:37 följande:
    6 månader? Oj... den här debatten har funnits så länge jag varit här, och säkert långt före det. Jag reggade mig 2005.
    Jo men jag pratade om när jag själv reggade mig på BT helt enkelt, håller inte reda på alla medlemmar.
Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?