• didis

Vad fick ni i morgongåva??

Morgongåvan var istället för arv eftersom kvinnor inte ärvde sina föräldrar - "gånge hatt till och huva ifrån" som det hette i lagen. Alltså fick kvinnan morgongåvan efter sänggåendet (som var den viktiga delen av bröllopet även under sen kristen tid) att leva på om hon blev änka.

Idag fyller det ingen funktion eftersom kvinnor ärver lika som män så alltså gör man som man vill. Och förresten har väl de flesta klarat av "sänggåendet" redan före bröllopet i vilket fall...

• didis

Nu är det nog jag som behöver gå till sängs... jag menar SÄNGLEDNING... dvs när bröllopsgästerna följer brudparet till sängs och ser till att de "fullbordar äktenskapet".

Det var antagligen inte brukligt för de allra flesta, många fick gifta sig med vem de ville eftersom det ändå inte var några egendomar av värde inblandade.

• didis
    Sonja68 skrev 2010-03-23 09:02:34 följande:
    Jag fick ingen morgongåva och ville ingen ha. Han fick ingen heller. Vi köper presenter till varann när vi vill och behöver. Bröllopet blev nog dyrt ändå, fast vi bara tänkt oss ett litet.
    Det känns lika kul som att få en alla hjärtansdag-present dvs inte alls kul. Mer som "härtill är jag nödd o tvungen" snarare än en romantisk eller omtänksam tanke.

Men vi kanske är för tantiga, du och jag, Sonja??
Svar på tråden Vad fick ni i morgongåva??