• 1 Grevinnan

Vad fick ni i morgongåva??

Vad fick ni i morgongåva?? Kan man önska sig morgongåva? Får man den på själva bröllopsdagen eller dagen efter, första dagen som gift??
    Jag skulle vilja ha ett fint brillianthjärta i vitt guld... men det kostar typ drygt 5000 kr... lite mycket pengar tycker jag.

Nån som har nån bra idé på morgongåva till mannen?? Han måste ju med få nåt!

• Svar på tråden Vad fick ni i morgongåva??
  • eldstad

Man får den dagen efter bröllopsdagen, sin första dag som gifta. För min del så lutar det åt manschettknappar i guld med hans initialer graverade på, han använder manschetter ofta och då känns det helt rätt.

• Vår dag i Höst

Jag tycker att man får den på morgonen så att man kan bära den ( om det är ett smycke ) på bröllopet.
    Mannen kan ju få ett halband med hänge där brudens namn står.

• KatjaB

i "vårt bröllop i era händer" så får de ju morgongåvan samma dag som bröllopet.. men det kanske egentligen inte brukar gå till så utan bara är för att få med det i programmet

• KatjaB

min sambo ska få en vinrad i frankrike i ett år, och antagligen en snusdosa i tenn med gravyr.. eller ett sånt där rakseet med borste i gammal stil, tycker de är rätt läckra.

• didis

Morgongåvan var istället för arv eftersom kvinnor inte ärvde sina föräldrar - "gånge hatt till och huva ifrån" som det hette i lagen. Alltså fick kvinnan morgongåvan efter sänggåendet (som var den viktiga delen av bröllopet även under sen kristen tid) att leva på om hon blev änka.

Idag fyller det ingen funktion eftersom kvinnor ärver lika som män så alltså gör man som man vill. Och förresten har väl de flesta klarat av "sänggåendet" redan före bröllopet i vilket fall...

• didis

Nu är det nog jag som behöver gå till sängs... jag menar SÄNGLEDNING... dvs när bröllopsgästerna följer brudparet till sängs och ser till att de "fullbordar äktenskapet".

Det var antagligen inte brukligt för de allra flesta, många fick gifta sig med vem de ville eftersom det ändå inte var några egendomar av värde inblandade.

• eldstad

Jaha, jag har inte sett några av de nya TV-programmen. Trodde att alla gav morgongåvor dagen efter eftersom det är vad de jag känner har gjort. Man kan väl göra lite som man vill numera men vi kommer ta det dagen efter iaf. Bröllopsdagen kommer vi ha så mycket att stå i så dagen efter blir det nog sovmorgon och mysa i sängen så det passar liksom bättre då.

Angående pris så kanske det är bäst att man pratar innan om vad man tycker är lagom. Jag personligen kommer antagligen lägga mer än 5.000 kr på morgongåvan men det är väl lite individuellt med ekonomiska frågor som spelar in och så. Jag kommer inte önska mig något, det ska vara en överraskning tycker jag, något man ger av kärlek som minne av att man gift sig typ. Men vill du verkligen ha det där brillianthjärtat så visa det för honom och säg typ att "något sånt skulle väl vara fint som morgongåva" så förstår han nog vinken.

• KatjaB

usch vad hemskt.. tänk att förlora oskulden inför släktens granskande ögon.. det är ju alldeles vansinnigt.

didis skrev 2010-03-22 21:45:50 följande:
    Nu är det nog jag som behöver gå till sängs... jag menar SÄNGLEDNING... dvs när bröllopsgästerna följer brudparet till sängs och ser till att de "fullbordar äktenskapet".Det var antagligen inte brukligt för de allra flesta, många fick gifta sig med vem de ville eftersom det ändå inte var några egendomar av värde inblandade.
  • Tarantina

Jag har ingen aning vad jag får, men förmodligen blir det ett smycke. Jag ska köpa en klocka till sambon, har hittat en Calvin Klein för ca. 2000 kr.
    Vi kommer att ge våra gåvor morgonen efter bröllopet.

• TheD

Gav min fästman en Calvin Klein-klocka på alla hjärtans dag och det var mycket uppskattat! :D

Men jag tycker fortfarande den där grejen med att ge varandra något bara för att man ska gifta sig/har gift sig är lite löjligt......

Svar på tråden Vad fick ni i morgongåva??