• 1 Grevinnan

Vad fick ni i morgongåva??

Vad fick ni i morgongåva?? Kan man önska sig morgongåva? Får man den på själva bröllopsdagen eller dagen efter, första dagen som gift??
    Jag skulle vilja ha ett fint brillianthjärta i vitt guld... men det kostar typ drygt 5000 kr... lite mycket pengar tycker jag.

Nån som har nån bra idé på morgongåva till mannen?? Han måste ju med få nåt!

• Svar på tråden Vad fick ni i morgongåva??
  • Sonja68

Jag fick ingen morgongåva och ville ingen ha. Han fick ingen heller. Vi köper presenter till varann när vi vill och behöver. Bröllopet blev nog dyrt ändå, fast vi bara tänkt oss ett litet.

• Karolina A

Är det självklart med morgongåva?

Vad jag har förstått så är det traditionellt sett bruden som får en morgongåva, ofta ett smycke. Bör jag som brud även köpa en morgongåva åt min nyblivne make? Hur gör ni andra?

• didis
    Sonja68 skrev 2010-03-23 09:02:34 följande:
    Jag fick ingen morgongåva och ville ingen ha. Han fick ingen heller. Vi köper presenter till varann när vi vill och behöver. Bröllopet blev nog dyrt ändå, fast vi bara tänkt oss ett litet.
    Det känns lika kul som att få en alla hjärtansdag-present dvs inte alls kul. Mer som "härtill är jag nödd o tvungen" snarare än en romantisk eller omtänksam tanke.

Men vi kanske är för tantiga, du och jag, Sonja??
  • Sundance

På själva dagen ställer jag en "52 weeks of romance" till min blivande att öppna. Sedan dagen efter får han manschettknappar. Själv vet jag faktiskt inte vad jag vill ha. Men det lutar åt ett smycke. Dock säger m2b att han kommit på något han vet jag blir jätteglad över så då vågar man inte riktigt önska sig något. Ens när han frågar...

• KatjaB

nja, behöver gör man väl inte.. vi pratade om det och kom fram till att det är väl egentligen onödigt, men det är ju å andra sidan diamantkonfetti o annat "krafs" som vi vill ha till bröllopet så vi skulle köpa morgongåva till varandra, för att tanken tilltalade oss, inte för att vi måste.

Mne om man ska de det symbolistk så är det väl egentligen helt fel att hyra en vinrad med tillhörande låda vin i morgongåva.. det skulle ju vara en försäkring ifall nåt skulle hända den andra. Så symboliken blir alltså att om jag dör, så kan han supa sig full?

• Aeternum

Han har inte nytta av manschettknapparna på bröllopet då? Tänkte eftersom han skulle få de dagen efter men "52 weeks..." på själva dagen...

Sundance skrev 2010-03-23 17:11:39 följande:
    På själva dagen ställer jag en "52 weeks of romance" till min blivande att öppna. Sedan dagen efter får han manschettknappar. Själv vet jag faktiskt inte vad jag vill ha. Men det lutar åt ett smycke. Dock säger m2b att han kommit på något han vet jag blir jätteglad över så då vågar man inte riktigt önska sig något. Ens när han frågar...
    Min sambo brukar sällan ge mig presenter (han vill sällan ge mig något när jag "förväntar" mig det. ) Däremot är jag en sådan som ofta ger presenter till min sambo. Så därför blev jag glad när han frågade vad jag önskade mig i morgongåva =)
  • Karolina A
    Sundance skrev 2010-03-23 17:11:39 följande:
    [citat]
    På själva dagen ställer jag en "52 weeks of romance" till min blivande att öppna.

Vad är "52 weeks of romance"?
  • Sebastiána

Jag tror att vi hoppar över morgongåva och istället ger varandra något extra fint på den ett-åriga bröllopsdagen.

• Sebastiána
    didis skrev 2010-03-22 21:45:50 följande:
    Nu är det nog jag som behöver gå till sängs... jag menar SÄNGLEDNING... dvs när bröllopsgästerna följer brudparet till sängs och ser till att de "fullbordar äktenskapet".Det var antagligen inte brukligt för de allra flesta, många fick gifta sig med vem de ville eftersom det ändå inte var några egendomar av värde inblandade.
    Skönt att man slipper det nuförtiden. Det hade inte varit kul att ha hela släkten väntandes utanför sovrummet!
  • Sebastiána
    didis skrev 2010-03-23 16:50:14 följande:
    Det känns lika kul som att få en alla hjärtansdag-present dvs inte alls kul. Mer som "härtill är jag nödd o tvungen" snarare än en romantisk eller omtänksam tanke.Men vi kanske är för tantiga, du och jag, Sonja??
    Jag är nog också tantig då - får kanske hoppa in i tanttråden
  • Carin o  Mikael

Jag har önskat mig ett par diamantörhängen... vilka jag kommer att bära på bröllopsdagen så man vill vara som finast :0)

Min blivande kommer att få en kombinerad morgongåva och 30-års present (han fyller 30 två veckor efter bröllopet) och då får han en klocka...

/ C & M

• Sonja68
    didis skrev 2010-03-23 16:50:14 följande:
    Det känns lika kul som att få en alla hjärtansdag-present dvs inte alls kul. Mer som "härtill är jag nödd o tvungen" snarare än en romantisk eller omtänksam tanke.Men vi kanske är för tantiga, du och jag, Sonja??
    Det ligger nåt i det sistnämnda min kära Didis
    Nä men allvarligt; Vi hade inte råd med presenter också. Vi köpte ju ringar, kläder, skor, blommor till varann och att ro iland hela bröllopet var som en enda stor present.
    Att köpa och få presenter bara för att det är ett "måste" är inte alls kul. Då föredrar jag de där spontana överraskningarna istället.
    Vi hade varit tillsammans i tio år redan när vi gifte oss och har ett gäng ungar ihop. De där romantiska presenterna gav vi åt varann i början av förhållandet. Nu blir det mest praktiska saker ELLER överraskningsresor, överraskningsmiddagar och liknande Ibland överraskar han med ett smycke eller så, och DÅ känns det äkta
  • Dolly84

Eftersom vi gillar presenter, så har vi redan sagt till varandra vad vi vill ha. Han önskar sig en klocka och jag ett smycke. Vi tar det inte så allvarligt med morgongåva, utan passar bara på att få det vi önskar oss ;) Det är ju ändå presenter från samma pengar.

• Snufflan

Min man fick sin morgongåva på bröllopsdagen då det var ett fickur som han skulle ha till kostymen.

Jag fick en ring och den skulle jag fått på hotellet efter bröllopsnatten men min man glömde den hemma såklart så jag fick den sen på dan när vi kom hem

Svar på tråden Vad fick ni i morgongåva??