• J Bananas

Dra ner gästantalet på brudgummens sida? Hjälp...!

Vi är i ett väldigt tidigt stadium av planeringen, men vi har börjat spåna på antalet gäster och vilka som ska bjudas. Problemet är att JAG hade tänkt mig runt 40 gäster. Vi är uppe i 70 och 19 av dom är min familj, närmsta släkt och några vänner. De resterande 51 är brudgummens familj och gigantiska kompisgäng men också jobbarkompisar med respektive som utgör nästan hälften av de 51.

Problemet som jag ser har såklart lite med ekonomin att göra när vi lever på en halvdan lön och studiemedel men jag får redan nu lite panik över mängden folk. Jag som tycker födelsedagsträffar med lilla släkten är tillräckligt påfrestande får nästan lite ont i magen :P

Men hur tar jag upp det här med min sambo? Jag vill ju samtidigt inte att han ska känna sig tvungen att välja bort folk han kanske gärna vill ha med på ett så speciellt tillfälle. Och det där med etikett, är det okay att välja bort jobbarkompisar man inte är lika tight med, griniga chefen och föräldrars gamla vänner man själv aldrig umgås med?

• Svar på tråden Dra ner gästantalet på brudgummens sida? Hjälp...!
  • J Bananas

Haha, ja det kommer nog eka på min sida om vi kör på det traditionella "budens- respektive brudgummens sida" vid vigseln. Men ja, det känns som att folk borde ha förståelse för att man kanske inte blir bjuden om man bara är på jobbsnackarnivå till skillnad mot en kollega som man kanske tar en öl med på fritiden. Dock är min blivande man lite av "det fixar sig mentaliteten" :)

• J Bananas

Ja, här är ju just hans jobbarkompisar och kollegor det som jag skulle villja dra ner på. Vissa kollegor förstår jag ju att han vill ha med, vissa vill jag också ha med. Men själv har jag valt bort endel vänner just för att inte öka på antalet när hans sida är så stor.

Att dra ner på andra kostnader kring bröllopet är smart, men det känns som vi redan har pratat om så mycket som kan göras billigare på alla områden; fixa egen mat och tårta, vän som fotograferar, billig klänning, fixa eget hår, vilda blommor till dekoration, självkostnadspris på dryck.

• J Bananas

Det känns rimligt, att han kanske kan hålla sig till de han umgås med privat. Dock blivit bjudna till en av hans arbetskamraters bröllop (en som han inte umgås med vanligtvis) men det borde väl vara förståeligt att vissa vill ha ett mindre bröllop/bara råd att bjuda de närmsta. Hoppas jag..?

• J Bananas

Tack för alla svar :)

Att det är olika många från den enes sida spelar ju inte så stor roll, för mig iallafall, det är mer totalmängden som är grejen.

Vi ser kanske lite olika på hur vi vill ha bröllopet, jag vill ha ett mindre, mer avslappnat bröllop, han vill helst ha lite större och högtidligare. Men som sagt, han är nog lite för optimistisk angående budgeten.

Men nu har jag tagit upp det och vi kompromissade som så att vi enbart bjuder in de jobbarkompisarna som han är mer bundis med. Så vi har iallafall gått från ungefär 70 till 55 gäster. :)

Svar på tråden Dra ner gästantalet på brudgummens sida? Hjälp...!