• eldstad

Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...

Ni har inte missat några skatteavdrag tidigare år? Man kan ju ompröva sina deklarationer om man missat något i 5 år har jag för mig. Handläggningstiden är inte fasligt lång. Skulle tippa på 2-4 veckor.

Kolla igenom era bankutdrag och se över era vanor, kanske finns det något där som ni inte tänker på men som faktiskt är en onödig utgift eller en utgift som ni kan spara in på.

Kan din man samåka till jobbet eller ta cykel så sparar det ju in på bensinkostnader om inte annat. Sedan jobbade han natt om jag förstod rätt och då kanske det inte är lika lätt att samåka.

Kan din man få löneförhöjning, kanske var det länge sedan lönen förhandlades.

Mobilkostnader- tänk på att inte ringa/sms:a i onödan. Jag drog ner ca 100 kr/mån bara på onödiga samtal som att ringa och säga att jag var på väg hem från jobbet men min M2B visste ju när jag slutade och att nu borde jag vara på väg hem.

Sedan har ju jag redan valt att göra min egen makeup, mitt eget hår, min egen bukett samt att strunta i fotograf. Jag tog mig bara en funderare och kom fram till att jag egentligen inte tyckte det var så superviktigt med det bara jag får min man.

Lycka till!

• eldstad

Jag kom på en sak till som skulle kunna innebära några tusenlappar. Om din man måsten åka bil och har så långt till jobbet som han har så borde han väl få rätt så mycket tillbaka på skatten. På Skatteverket finns det en speciell blankett om jämkning av skatt man kan fylla i för att arbetsgivaren ska dra mindre i preliminär skatt än den brukar. Tror man fyller i den och lämnar till arbetsgivaren. T.ex. om arbetsgivaren drar 30% i skatt men man vet med sig att man bara brukar betala 15% efter arbetsresor är avdragna så kan man lämna in den så drar bara arbetsgivaren 15% redan nu. Då får ni ju pengarna direkt och behöver inte vänta till nästa år för att få tillbaka på skatten. Det borde ni ta och kolla upp! Tänk bara på att inte räkna fel då kanske ni får restskatt istället t.ex. om ni beräknat 15% skatt och så blir det 20% då kommer ni ju få göra fyllnadsinbetalningar.

Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...