• Duchess

det här med barn - så svårt!

Jag och maken tillhör de som valt att avstå från att bli föräldrar. Ingen av oss har någon som helst längtan efter barn. Jag har aldrig heller varit typen som tyckt om barn - suttit barnvakt till kompisars barn osv.

För oss är det helt rätt. Det finns så mycket annat som fyller våra liv, och barn skulle bara kännas begränsande. Lyckligtvis har vi båda syskon som har barn, så även om våra föräldrar skulle önska att även vi reproducerade oss så är barnbarnsfrågan löst av andra.

• Duchess

Jag tycker att ditt inlägg är väldigt nedlåtande mot oss som valt bort föräldraskapet. Tror du att vi valt bort barn för att vi bara fokuserar på det negativa?

Jag känner en hel del barnfria par (förutom mig och maken, alltså). En sak har alla gemensamt: vi har tänkt igenom vårt beslut under en lång tid, och vridit och vänt på frågan. Alla jag känner som väljer bort föräldraskap har fattat ett mycket genomtänkt beslut. Av de jag känner som har barn är det några som fått kämpa med IVF, andra har fått barn bara genom att mannen vädrar kalsongerna, och ytterligare några har små hoppsan-barn.

Det är ingen skillnad bland alla dessa när det gäller vilka som är positiva och negativa i sitt tankesätt. Skillnaderna ligger istället i hur genomtänkt barnbeslutet är.

Kattpoet skrev 2010-03-30 10:18:12 följande:
    Om man såg endast det negativa med allting skulle man ju inte göra något.Herre Gud, vem orkar egentligen med stressen, tandagnisslande och alla problem runt ett bröllop?Om vi bara såg det negativa, så skulle vi ju inte gifta oss.Det samma är med barn, fokusera på det negativa endast och man vill inte ha dem.Fokusera på det posetiva och barn låter som en självklar del av livet.Och jag lite annorlunda, jag saknar nattvaken, att få vara någons stora trygghet, att vara behöv och kunna älska någon villkorslöst.
  • Duchess

Vad syftar du på när du skriver "detta inlägg"? Du har inte citerat någon i ditt förra inlägg, därför tolkar jag det som ett allmänt inlägg.

För övrigt har jag själv svårt att se något positivt och roligt med föräldraskap. Jag tror faktiskt inte på att det beror på att jag är en sur och trist person i största allmänhet, utan helt enkelt på att barn inte intresserar mig.

Kattpoet skrev 2010-03-30 22:27:22 följande:
    Duchess, hon som skrev detta inlägg fokuserar endast på tråkiga, inget av det roliga, det var det jag menade.
  • Duchess

Jag tror att jag skulle vara fullt kapabel att vara förälder. Jag har många barn i min närhet, jag och maken har ett stort hus på landet och varsitt fast jobb och hyggliga inkomster. Jag har dessutom jobbat med barn i många år (det var dock ett tag sedan).

Jag vill ändå inte ha barn. Det handlar inte om kapacitet och negativitet - det handlar om intresse och vilja. Jag har inget intresse av barn, och jag vill inte ha några.

Älta mår ingen bra av. Däremot är det klokt att tänka över saker och ting ordentligt, särskilt när det gäller en så stor fråga som barn. Om man är sugen på barn men tvekar pga yttre omständigheter håller jag fullständigt med dig om att det kanske bara gäller att sluta grubbla och ta steget.

Men vi är en hel del människor som har tänkt över frågan ordentligt och kommit fram till att vi (av olika skäl) inte vill ha barn. För oss handlar det inte om att "sluta tänka negativt och istället bara våga".

Kattpoet skrev 2010-03-31 12:50:00 följande:
    En av mina barndsom kompisars mammor sa till min mor, ja nu när man har så många barn kan man ju inte resa, de hade två.Min mamma tittade konstigt på henne och sa, hrm vi har just tågluffat i Schweiz och Österrike under semstern och vi har tre barn.Om man ser något som ett hinder blir det hinder, ser man något som en möjlighet blir det en möjlighet.Just nu vet jag och min man att vi kommer vara fattiga, om vi fokuserar på det tråkiga blir livet tråkigt , istället ser vi det som en möjlighet att gå ut och ta foton tillsammans.Ibland kan man inte bara älta saker fram och tillbaks, ibland måste man våga också.Och om man nu inte anser sig inte vara kapabel att vara förälder så beror det på ens egen själv kännedom, inget vi andra kan säga något om.Men denna tråden har mest fokuserat på vad man inte kan och hur jobbigt det blir istället för vad man kan och hur kul man kan ha det.
  • Duchess
    crea diem skrev 2010-06-03 22:47:33 följande:
    Man ångrar bara de barn man inte fick, aldrig de man har....
    Ursäkta, men det där är faktiskt inte sant. 
  • Duchess
    crea diem skrev 2010-06-03 23:26:38 följande:
    För mig är det isf. sant....ångrar en abort och är besviken över två missfall....men ÄLSKAR de två barn jag har....
    Självklart kan det vara sant för dig, men det betyder inte att det är en generell sanning. 
  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-03 23:29:19 följande:
      Är inte det i väldiga extremfall som man ångrar sina barn...? Har ingen erfarenhet själv av den sortens känslor men har svårt att föreställa mig.
    Min mamma är socionom, och jobbade tidigare med LVU-utredningar. Det finns föräldrar som ångrar sina barn, även om de är en minoritet. Det kan jag säga efter att ha pratat med henne om jobbet. 

Att ångra barn man inte fick har jag fått höra alldeles för många gånger. Jag har flera vänner, både IRL och online, som är frivilligt barnfria. Ingen av dem har ångrat sitt beslut. Det gör inte jag heller. Jag är lyckligen barnfri och har aldrig ångrat det. 

• Duchess

minimis skrev 2010-06-03 23:39:21 följande:
      En minoritet ja.
    Ja, en minoritet som ångrar sina barn. Däremot är det inte en minoriete som ångrar att de inte fick barn. Alltså stämmer inte frasen "Man ångrar bara de barn man inte fick, aldrig de man har...."
  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-03 23:52:45 följande:
      Slå mig inte nu. Men jag tror ändå, att hur lyckliga ni än må vara, det finns fickor i er som aldrig kan fyllas ut utan barn. Visst kan ni vara lyckliga på ert vis, men känslan av ett eget barn kan nog inte ersättas.Och de människor som jag känner som är gamla o barnlösa har varit extremt svåra männsikor o ha o göra med. Men det är MIN erfarenhet och ni kommer säkert att ha tusenmiljarder åsikter om det...
    Jag känner också människor som är extremt svåra att ha att göra med. Tror inte att barnfria par har monopol på det... 

Jag tror också att det är stor skillnad på ofrivilligt barnlösa par och frivilligt barnfria par. Om man verkligen vill ha barn, men av någon anledning inte fått bli förälder, då tror jag att man lätt blir bitter. Min erfarenhet är dock att det finns ytterst få äldre par (nu tänker jag pensionärer) som frivilligt avstått från att bli föräldrar. Men du kanske känner till något sådant exempel? Vore intressant att höra i så fall - jag skulle gärna komma i kontakt med dem i så fall. 

Jag tänker inte slå dig för att du tror att vår lycka är ihålig. Däremot tycker jag uppriktigt synd om dig som inte kan tro på att livet kan vara helt fantastiskt bra utan barn. 

• Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:07:33 följande:
      Men du kan ju inte veta om din lycka varit fullkomlig förrän du fått barn, o vice versa egentligen! Livets stota gåtor!!
    Jaha? Säger du så även till personer som vill ha barn, men inte kunnat få barn? 
  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:16:30 följande:
    Alltså jag menar inget illa med det, utan man kan ju faktiskt inte veta vad som är "bäst" förrän man har upplevt alla sorters känslor, om du färstår vad jag menar!?
    Det du menar är att jag som inte har barn inte kan veta vad som är bäst (dvs att ha barn) eftersom jag inte har barn. Det tycker jag är ett föraktfullt förhållningssätt gentemot alla oss som är frivilligt barnfria. Och visst får du ha det. Jag är tyvärr van vid nedlåtande kommentarer från föräldrar. Och jag, å min sida, kommer att fortsätta tycka synd om dig som inte tror att vi människor är olika, och därför kan leva lyckliga och fulla liv både med och utan barn. Vi lär med andra ord aldrig kunna mötas i den här frågan. 
  • Duchess

minimis skrev 2010-06-04 00:28:16 följande:
      NEJ, det är fortfarande inte så jag menar. Jag menar fortfarande att vi inte kan veta vad som är bäst förrän man har UPPLEVT alla olika känslor. Jag kanske hade kommit upp ett steg i min lycka även utan barn. Och ingen människa kan nå det jag pratar om och veta vad som egentligen är bäst. Det jag menar med att det är livets stora gåta. Det är kanske svårt att förstå vad jag menar men snälla sluta förvränga det.
    Jag behöver inte förvränga. Du skriver ju klart och tydligt t ex att:

"..du kan ju inte veta om din lycka varit fullkomlig förrän du fått barn..."

"..men jag tror ändå, att hur lyckliga ni än må vara, det finns fickor i er som aldrig kan fyllas ut utan barn. Visst kan ni vara lyckliga på ert vis, men känslan av ett eget barn kan nog inte ersättas". 

Jag tycker att det är väldigt tydligt att du inte anser att mitt liv och min lycka är fullkomlig eftersom jag inte har barn. Och det är helt OK. Du får tycka det. 

• Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:38:16 följande:
      och vice versa skrev jag också
    Du har varit tydlig. Och, som sagt, det är helt okej. Du får ha din åsikt, och du får gärna utmana mig på det här området. Jag har haft det här samtalet med många andra, och det är inte känsligt för mig personligen eftersom jag är trygg i mitt livsval. 
  • Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:43:25 följande:
    Jag är nog lite halvöppen i frågan. Är inte sämre än att jag kan öppna mig! Som sagt kan inte av oss veta vad som är det fullkomliga!

Jag tror att det fullkomliga är olika saker för olika personer. För en del är det att få barn, för en del är det att inte få barn. Vissa måste bestiga Himalaya för att tycka att livet varit fullkomligt, medan andra tycker att det är en tillräckligt stor utmaning att åka bergbanan på Liseberg. Det viktiga är att man hittar sin egen väg och att man respekterar både sitt eget och andras val. 

• Duchess
    minimis skrev 2010-06-04 00:45:32 följande:
    Tack för att jag får ha mina åsikter!!!! Men det verkar ändå känsligt i ditt sätt o skriva, men det kanske beror på "behov" av att behöva försvara sig.Men nu lämnar jag detta. Ha det så bra!!
    Det har varit känsligt för mig tidigare i livet. Idag är jag äldre (fyller 40 om några månader) och har haft de här samtalen tillräckligt ofta för att ha hört alla argumenten, och kan bemöta dem på ett bättre sätt. 

Jag har inget behov att försvara mig själv, speciell inte när det gäller personer online som inte vet något om mitt liv IRL. Däremot har jag ett behov av att försvara gruppen friviliigt barnfria människor mot alla de fördomar som florerar kring barnfrihet och de som väljer bort föräldraskap. Det brukar ofta handla just om att man kommer att ångra sig och bli bitter senare i livet, att man inte har ett fullkomligt liv innan man blir förälder osv. Jag menar att det inte stämmer. Barnfrihet är ett genomtänkt val. Föräldraskap är däremot inte alltid ett genomtänkt val. Att utgå från att barnfria skulle bli bittra senare i livet eller inte ha fattigare liv än föräldrar, det stämmer helt enkelt inte. 

Jag vill gärna visa för personer som är tveksamma inför föräldraskapet att det faktiskt går utmärkt att leva ett fullödigt och lyckligt liv utan barn. Det betyder inte att jag tror att det är rätt för alla att vara utan barn. Tvärtom. Jag tror att de allra flesta vill ha barn. Men det vore sorgligt om någon tveksam person skulle tro att ett barnfritt liv alltid är tomt och tråkigt och leder till att man blir sur och bitter senare i livet. 

Svar på tråden det här med barn - så svårt!