minimis skrev 2010-06-04 00:45:32 följande:
Tack för att jag får ha mina åsikter!!!! Men det verkar ändå känsligt i ditt sätt o skriva, men det kanske beror på "behov" av att behöva försvara sig.Men nu lämnar jag detta. Ha det så bra!!
Det har varit känsligt för mig tidigare i livet. Idag är jag äldre (fyller 40 om några månader) och har haft de här samtalen tillräckligt ofta för att ha hört alla argumenten, och kan bemöta dem på ett bättre sätt.
Jag har inget behov att försvara mig själv, speciell inte när det gäller personer online som inte vet något om mitt liv IRL. Däremot har jag ett behov av att försvara gruppen friviliigt barnfria människor mot alla de fördomar som florerar kring barnfrihet och de som väljer bort föräldraskap. Det brukar ofta handla just om att man kommer att ångra sig och bli bitter senare i livet, att man inte har ett fullkomligt liv innan man blir förälder osv. Jag menar att det inte stämmer. Barnfrihet är ett genomtänkt val. Föräldraskap är däremot inte alltid ett genomtänkt val. Att utgå från att barnfria skulle bli bittra senare i livet eller inte ha fattigare liv än föräldrar, det stämmer helt enkelt inte.
Jag vill gärna visa för personer som är tveksamma inför föräldraskapet att det faktiskt går utmärkt att leva ett fullödigt och lyckligt liv utan barn. Det betyder inte att jag tror att det är rätt för alla att vara utan barn. Tvärtom. Jag tror att de allra flesta vill ha barn. Men det vore sorgligt om någon tveksam person skulle tro att ett barnfritt liv alltid är tomt och tråkigt och leder till att man blir sur och bitter senare i livet.