• Flotten

Ska man ta med sig barnen i mataffären?

En fråga, ni som handlar tillsammans hela familjen, tvättar/tankar ni bilen tillsammans allihopa också?
    Eller när ni städar, har alla en egen mopp?
    I vår familj gör vi det vi är bra på eller det vi trivs bäst med att göra, i vårt fall så handlar jag och mannen tvättar bilen, var för sig.

• Flotten
    Kattpoet skrev 2010-03-31 23:57:21 följande:
    Flotten: Lillgrabben hjälpte till med att tvätta bilen, jag har en söt bild av en naken unge i vattenfyllda stövlar som tvättat bil lampor.Och sen hade han sin egen sopborste, han var ju tvungen att lära sig med hur man städar, ja visst det blev inte kliniskt rent men han lärde sig.Samma handlar om att handlla mat och allt annt.
    Det handlade kanske inte riktigt om barnen endast i min kommentar, Jag undrar över när hela lyckliga familjen handlar tillsammans alltid, istället för att kanske någon vuxen är hemma med något barn och lagar mat till det andra gänget som handlar eller vad det nu månde vara.Bara en reflektion alltså.
  • Flotten
    annsi82 skrev 2010-04-02 10:46:54 följande:
    Flotten: Ja vår dotter älskar att hjälpa till att tvätta bilen. Hon hjälper mig att damma och dammsuga också. Hon tycker att det är roligt och känner stolthet när hon är inkluderad i vardagssysslorna. Jag menar inte att vi gör ALLT tillsammans alla 3. Men barn tycker att det är roligt att få hjälpa sina föräldrar. Att tvätta bilen kan vara ett äventyr. Det hör till barns utveckling att trotsa sina föräldrar och testa gränserna, det är helt naturlig. Det är vårt jobb som förälder att visa vad som är acceptabelt och inte.Jag jobbar med småbarn så jag är ganska van vid trots och skrik men jag kan förstå att det kan vara jobbigt med skrikande ungar i affären om man inte själv har barn. Och jag tycker inte att det är okej att barn springer omkring på restauranger eller beter sig illa på bussen. Men det är INTE barnens fel att de inte har fått lära sig vad gränsen går.
    JA jag förstår vad du säger men du förstår kanske inte det jag säger. Jag har bara mycket svårt att fatta varför man skall dra hela familjen på ICA, att barnen skall lära sig sociala kunskaper är väl så himla självklart att jag inte ens reflekterade över den frågeställningen. OCH när jag skrev varför alla handlar tillsammans nämnde jag inte med ett ord att jag tyckte barnen var jobbiga i butiken, det är ett problem för föräldrarna, inte för mig.
Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?