• Sebastiána

Ska man ta med sig barnen i mataffären?

Jaha, ytterligare en tur till mataffären som var fylld av barnskrik och tjatande och trötta föräldrar.

Det stör inte mig, men jag undrar varje gång varför föräldrarna alltid måste ha barnen med sig när de handlar? Min BM:s ex ville till exempel alltid att de skulle handla tillsammans hela familjen. Det resulterade i trötta och ledsna barn och sura föräldrar. Han hade hellre sett att någon av dem var hemma med barnen medan den andre handlade.

Hur gör ni? Om båda föräldrarna är "lediga" åker ni och handlar båda två och tar barnen med er eller låter ni den ene vara kvar hemma med barnen medan den andra handlar?

• Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?
  • a n n a

Mina barn följer ofta med mig och handlar och det finns inte som alternativ att uppföra sig illa genom att skrika eller bete sig. Jag tillåter helt enkelt inte det. Och jag är konsekvent i mina regler.

Jag är nog lika hård som kattpoet ;) men det är av kärlek, liksom kattpoet beskriver...

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-03-26 10:33:00 följande:
    Man måste sätta regler och hålla dem, så enkelt är det.Ja vissa mina vänner har klagat på mig att jag benhård med mina regler och att jag inte kompis med barnen jag ahr uppfostrat.Nej jag är förälder och vän, kompisar har de nog av.Och jag inte en kall diktator, reglerna finns där utav kärlek och något jag visar ofta. Min nya styvdotter 18 år gammal får höra vare gången när vi avslutar ett samtal Hugs I love you, för det menar jag.
    Jag tycker att du gör helt rätt. Det är inte kärlek att låta barnen fara vind för våg och inte ha regler att rätta sig efter. Man måste ta sitt vuxenansvar.
  • Cylt
    Kattpoet skrev 2010-03-26 10:14:48 följande:
    Regeln var det han tog tag i som vi inte skulle ha, det fick han som lördags godis.... första 3 gångerna blev potatis, räkor och ljus innan han lärde sig.Så han höll sina tassar till sig själv.Och tog han godis någon dag som inte var fredag blev det inget lördags godis. Så han försökte inte ens grabba det.
    Åh vad roligt!!
    Om vi får fler barn ska jag försöka komma ihåg att tillämpa det, hur smart som helst... Min lilla kille nu tjatar en del - men plockar inte på sig just någonting. Dessutom är han så beräknande så han skulle sätta i system att hämta sånt som jag vid andra tillfällen sagt nej till:)
  • Kattpoet

Självklart ska barn hjälpa till i köket, hur kommer de annars lära sig att laga mat?

Det finns saker man måste ha med sig i ryggsäcken när man lämnar ens hem, hur man städar, hur man tvättar, hur man lagar mat, hur man tar hand om en ekonomi, hur man beter sig socialt och hur man visar kärlek.

Gäller pojkar som flickor.

Min dåvarande styvson älskade att hjälpa till med middags planeringen för månanden.

Jag brukade klippa upp små lappar med vad jag kunde tänka mig att laga, mer än vad som behövdes och han fick sitta och pyssla ihop det och efterom han inte kunde läsa frågade han vad som stod och om man kunde ha det två gånger i veckan, vilket var ett nej.

Och jag brukadem låta barnet baka eller laga middag efter nummer, funkade kanon, jag la allt i skålar och så följde han numerena och bilderna som fanns emellan och så det blev detnågot.

Jag lät honom engång göra en fläskstek genom att följa nummren, den blev kanon god.

• NiVi

Det är väll klart att barnen måste få följa med till mataffären! Det är ju en del av vardagslivet som de ska ta del av för hur ska de annars lära sig? Här åker vi ofta hela familjen men vi ser till att alla är mätta och pigga innan!

• SueAnne

Jag har inga egna barn, men min väninna brukar säga att det är den enda tiden hon har för sig själv, så hon brukar gå runt i affären och njuta av att kunna ta det lugnt och vara för sig själv. Hennes man är ju hemma på kvällarna, så hon åker iväg vid 8-9 på kvällen, för då är det lugnt i affären också.

Å andra sidan har hon väldigt små barn, så det skulle nog inte tillföra så mycket att ha med dem. De följer ju med när hon småhandlar ibland och sådär.

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-03-26 08:46:24 följande:
    Jaha, ytterligare en tur till mataffären som var fylld av barnskrik och tjatande och trötta föräldrar. Det stör inte mig, men jag undrar varje gång varför föräldrarna alltid måste ha barnen med sig när de handlar? Min BM:s ex ville till exempel alltid att de skulle handla tillsammans hela familjen. Det resulterade i trötta och ledsna barn och sura föräldrar. Han hade hellre sett att någon av dem var hemma med barnen medan den andre handlade.Hur gör ni? Om båda föräldrarna är "lediga" åker ni och handlar båda två och tar barnen med er eller låter ni den ene vara kvar hemma med barnen medan den andra handlar?
    Alltid hela familjen. Har gått hur bra som helst.
  • Kattpoet

Cylt, regeln för tjat var enkelt, tjatar du om något får du det inte, frågar du snällt kan jag få det eller det och kan acceptera ett nej så kanske du kan få det i framtiden.

Eller så fick han lägga undan av sina veckopengar tills hand hade tillräckligt för vad han tjatat om.

• JBB

Vi har alltid med hela familjen. Nu är våra barn "bara" 3 och 2år gamla men dom vet hur man ska bete sig i en affär, där får man inte springa runt ex utan då får man sätta sig i vagnen eller hålla pappa eller mamma i handen. Och fortsätter man trots det så får man gå ut till bilen med den ena föräldern och sitta där tills de andra är klara. (Något som har hänt en gång).

Och framför allt får dom "nöjet" att hjälpa till med ex mathandel. - Kan du hjälpa mamma att ta mjölken? - Oj vad du är stark som kan bära brödet etc etc. När vi är klara med att handla mat stannar vi en liten stund vid leksakerna så dom kan titta på allt roligt som finns alternativt att välja en godispåse när det är lördag.

• Skuggan

Vi gör lite olika. Ibland är en av oss hemme med dottern medan den andre handlar. Ibland åker vi allihop. Ibland passar vi på att fixa annan shopping och då krävs det ibland att hon är med, om man tex ska köpa barnskor.

Sen tillhör jag dem som tycker att barn hör till samhällslivet och jag tror att vi som föräldrar gör oss själva en börntjänst om vi alltid håller våra hemma för att vi kan hamna i situationer som är obekväma. Barn måste lära sig att bete sig bland folk och det kan de bara göra.... bland folk.

Nu har vi förvisso en väldigt lugn liten tjej, men jag tror att det till stor del beror på att hon fått vänja sig vid att vara ute även när det inte är ideala förhållanden. Hennes föräldrar har fått lära sig att packa en bra skötvästa, dvs med de leksaker, gosedjur och ev bananer som behövs för att klara en dag ute.

Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?