• linvand

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Min handläggningstid tog två veckor plus fem veckor för kungörelsen i post- och inrikestidningar. Så det behöver inte ta nio veckor.

Namnet byts på en gång så jag heter mitt nya namn nu i folkbokföringen. Gifter oss inte förrän i juni dock. Så jag kommer att heta mitt gamla namn så mycket som det går fram till bröllopet.

Min M2B byter namn vid bröllopet. Vi fick höra att det blev billigast så.

• linvand

Måste förtydliga. PRV säger ju att handläggningstiden är nio veckor plus fem veckor. Men min handläggningstid blev alltså två veckor plus fem veckor.

• linvand

Att byta efternamn i samband med vigseln är ju gratis så det blir bara 1800kr för namnändringen. Vi åker på bröllopsresa två dagar efter bröllopet och resan är bokad för mig med mitt nya namn och för honom med sitt gamla namn. Eftersom jag kommer hinna få ett pass med mitt nya namn men inte han.

• linvand

Provade ni att googla på namnen innan ni ansökte? Bra sätt att se om det finns någon eller något som redan heter så..

• linvand

Ja du får det namnet innan. PRV vet ju inte att du ska gifta dig... det skickas till skatteverket för registering direkt när de beslutat om det går igenom eller inte.

Ja det räcker med samma namn på passet som på biljetten så din blivande hinner ju inte få ett nytt pass om det bara är du som ansökt så han åker ju på sitt gamla namn.

• linvand

Du får nog kolla upp om du kan åka med ditt nuvarande pass eller inte. Det kan jag inte svara på då jag har bokat resan i mitt nya namn och kommer att åka på nytt pass.

Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!