Inlägg från: MissKitten |Visa alla inlägg
  • MissKitten

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Skickade in för några veckor sen, betalade och fick en bekräftelse hemskickad. Nu är det bara väntan och åter väntan som gäller. Var inne och tittade igår om vårt förslag fanns med i Post- och Inrikes Tidningar, men icke då. Så nu väntar vi lite till. Det är väldigt spännande att se vad man ska få heta framöver. Vi skickade nämligen in tre förslag på en gång. Lika bra att få det avklarat kände vi.

• MissKitten

Jag fick ett brev hemskickat förra veckan om att vårt förslag var godkänt (vårt första alternativ) och nu skulle kungöras. Så idag ligger det uppe på Post och Inrikes Tidningar. Det kändes väldigt konstigt att sätta sig framför datorn och se det nya namnet stå där på skärmen. Så nu är det 30 dagars väntan för att se om någon överklagar.

En övrig notis från dagens kungörelse. Såg att någon har sökt efternamnet Weatherly. Undrar om det är någon som verkligen gillar NCIS som känner för ett namnbyte. Skådisen bakom agent "DiNozzo" heter ju Michael Weatherly. Bara en liten parantes ;)

• MissKitten

Björnisarna: Det tog ca 3-4 veckor från det att vi fick det första bekräftelsebrevet om att ansökan inkommit tills att vi fick brevet om beslut inför kungörelse. Vi hittade på egna namn. Vi hade en slutdel och sen var det bara att komma på hur vi ville att namnet skulle börja, hur väl det klingade med våra förnamn, hur internationellt gångbart det skulle vara, att det inte betydde något konstigt på andra språk osv. En riktig källgranskning helt enkelt.

• MissKitten
    19juni skrev 2010-04-12 22:06:08 följande:
    Förresten hur gör ni för att kunna se ert nya efternamn på Post och Inrikes tidning?
    Gå in på
    poit.bolagsverket.se/poit/PublikSokKungorelse.do&forward=main.sokkungorelse

Välj tidsperiod: Jag brukar ta senaste månaden.
    Gå till Ämnesområde: Välj övrigt
    Under Kungörelserubrik: Välj kungörelse av efternamn

Sök! Klart =)
  • MissKitten

Åh vad roligt 19juni att ert namn gick igenom! :) Det var ett riktigt fint namn! Jag väntar med spänning på hur det går för oss. Nu är det bara ett par veckors väntan kvar. Nervöst! 

• MissKitten

Wiiee!

Fick brev från PRV om att vårt namnförslag blev godkänt. Så nu har jag tydligen bytt namn ;) Eller nja, snart bör det nog registreras in hos Skatteverket också. 

Gjorde en ny e-post adress med mitt förnamn och det nya efternamnet. Kändes väldigt ovant. Första mailet gick iväg till den framtida maken. Det känns ändå lite konstigt att jag redan ska heta vårt namn innan vi är gifta. Men man vänjer sig nog snabbt hoppas jag på. Blir väl lite mer på riktigt när man ska gå upp till polisen och fixa nytt pass. 

Jag håller namnet lite hemligt fram tills giftermålet. Visst, det ska ändras så allmänt i register hit och dit. Men omgivningen behöver inte riktigt få vetskap om det ännu, men upptäcker de att det står ett annat namn på dörren så ;) 

• MissKitten
    Katarina Michael skrev 2010-05-19 18:58:06 följande:
    Grattis, hur långt td tog de totalt? Får man fråga vad de blev?
    Det tog nästan på dagen 2 månader att få slutgiltigt besked. Fick första bekräftelsen 20 mars att de mottagit vår ansökan och datumstämpeln på intyget var den 17 maj. Håller namnet low-key fram till slutet på augusti då vi gift oss. Men vi tog ett helt nybildat namn. 
Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!