Inlägg från: källerudd |Visa alla inlägg
  • källerudd

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Björnisarna skrev 2010-03-27 22:05:15 följande:
    Ja, fy! Å tänk om man inte får det man vill ha sen?!:O
    Vi råkade ut för precis det idag :s känns inte alls roligt...

Såg att någon skrivit något om snabbsökning, Det innebär bara att namnet är sökbart..Det var vårat namn oxå men det gick inte igenom ändå...Fanns ett företag/varumärke med det namnet :s

Hoppas det går bättre för er...

Någon som har nått nytt förslag till mig??
  • källerudd
    Björnisarna skrev 2010-03-30 21:23:46 följande:
    källerudd: Nej, fy nu blir jag riktigt nervös!!! Hade ni hittat på ett själva eller tagit ngn från deras namnförslag?? Och hur länge tog dte innan ni fick veta att ni inte fick det från att ni skicka in?? Huuu, nervöööst!!!! Vad var det ni försökte få för namn först, så kan man ju försöka ge förslag utifrån det?
    Vi hittade på ett själva...hmm tror min sambo skickade in i februari någon gång, kommer inte riktigt ihåg... Sandstrand
  • källerudd

Vårat tredje förslag godkändes och ligger nu ute för kunngörelse hoppas hoppas att det går igenom...så spännande att se vad ni andra har valt!!

Vårt första blev avslag för att det va ett varumärke...gubben ville dock sälja det till oss för 5900 eftersom han ändå aldrig använt namnet. men nä så intressant är det inte...sa att vi kan betala överflytten men nä, han ville minsan tjäna pengar på det.

Det andra blev avslag för att det var för likt ett redan befintligt namn :S

Så nu håller vi tummarna för att det ska gå igenom...Är det vanligt att det bli avslag efter en kunngörelse??? Så orolig...

• källerudd

19juni skrev 2010-04-26 16:02:23 följande:
    Vårt nya efternamn kommer nu att bli Fridenmyr. Det roliga var att redan dagen efter kom det ett brev till min blivande man i det nya namnet. Och sen hade posten skrivit ett frågeteckan över hi hi. Det var ett brev i från Transportstyrelsen om att göra nytt körkort!!Även på banken står det nytt namn nu. Och vi som skulle försöka ha det hemligt fram till bröllopet! Tji fick vi!!!

Fin namn!! Du menar att det inte går att hålla det hemligt :S Det hade ju vi oxå tänkt göra...Jaja den som lever får se. Vi byter ju nu, men sen ska det sjutas på då vi ska ut och resa i slutet av maj...Så det är väl 1½ månad innan bröllopet som det kommer att börja gälla...Spännande.

• källerudd

marrieme skrev 2010-04-26 19:49:39 följande:
    Fint namn!! Jag säger vårt sen när det blivit godkänt =) för det måste det bli!!

Säger det samma inte förens det är godkänt vågar jag tala om det högt :P

• källerudd

Björnisarna skrev 2010-05-05 16:31:33 följande:

vi fick idag veta att vi inte får det efternamn vi ansökt om :( anledningen var att de finns liknande efternamn men inte exakt likadant. :(

Nej vad tråkigt...vi hoppas på 3:e namnet gillt nu :S

Katarina Michael skrev 2010-05-06 13:40:01 följande:

Va roligt jag håller med på att byta namn, vår första 3 fick vi avslag på de var för likt. Nu har vi hittat på 3 nya, var av ett vi riktigt fastnat för, man får 0 träffar när man goggla namnet och finns inte som heter de, men jag är lite rädd vi ändå ska få avslag eftersom de slutar på storm och de finns folk som har samma fördel men heter strom eller ström i slutet. Frågan är bara hur petiga dem är med storm vs strom, för mig så liknar dem varandra visste men är ju två olika ord....*håller tummarna*

Tyvärr tror jag de är ganska petiga...Vi ansökte om Sommarstrand men fick avslag då det fanns någon som hette Sommerstrandh.. Fast det är ju mer likt än era, så håller tummarna för att ert går igenom!!!

• källerudd

Jag tror vi lyckas hålla det hemligt till bröllopet. är bara 1½ månad kvar när det väl går igenom. På onsdag har det legat klart för kunngörelse... spännande

Något som jag dock funderat på är om prästen måste säga min sambos nya efternamn när han säger
     Tager du namn mellannamn efternamn denna martina .....

Skulle vilja att det va hemligt tills de satte sig till bords och slog upp festhäftet. Så helst vill jag ju att han säger carlsson, fast det kommer han ju inte heta :S

Någon som vet??

• källerudd

Nu är det klart, namnet har gått igenom...Min sambo har bytt namn =)

Kunngörelsen var klar den 26maj men eftersom vi skulle åka utomlands den 28 så skrev vi att vi ville skjuta på det tills vi kom hem...Så från den 22 juni har min älskling nytt namn..Nu ska vi skicka in hindersprövningen oxå...

Vi vill ju som sagt inte heller berätta för någon innan, skönt att prästen inte behöver säga namnet =) Vi kommer skriva det i festhäftet...Vet inte riktigt hur

På första sidan kommer det att stå...

"Välkommen till vår bröllopsfest
    Vi är glada att just du ville komma och
    förgylla vår speciella dag!"

Fundera på om man på något bra sätt kan skriva namnet under liksom visa att det är från oss

Nyfiken på vad ni andra fått för namn =)

• källerudd

vecka 31 kan jag avslöja :P

• källerudd

Katarina Michael skrev 2010-06-24 19:28:06 följande:
    Om någon annan har namnet får man inte ta de utan lov från ägaren. Hur man ber om lov osv vet jag inte. Visa namn är till och med spärrade så som alla vanliga son namn. Man har dock rätt att ta ett namn som är ett sk släktnamn ( tror de är max 5 generationer tillbaka som kan garantera att få ta namnet), dvs om han kan bevisa att han är släkt med sin morfar (vilket inte är svårt) och morfar hette de som efternamn så har din sambo rätt att ta de.  Tidningen vi pratar om gäller när de är helt ny skapat namn så måste de kundgöras (redovisas) i en tidning som finns bland annat på nätet, där folk har rätt att överklagar mot att du tar ett vis namn. Om ingen överklagar så får man namnet. I den tidningen finns nytagna företagsnamn mm

Är det en fysik tidning oxå??? Trodde bara det hette Post och inrikestidningen men att det bara var en sida på nätet..Hade ju varit roligt att se sitt namn där :P

Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!