Inlägg från: Katarina Michael |Visa alla inlägg
  • Katarina Michael

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Va roligt jag håller med på att byta namn, vår första 3 fick vi avslag på de var för likt.

Nu har vi hittat på 3 nya, var av ett vi riktigt fastnat för, man får 0 träffar när man goggla namnet och finns inte som heter de, men jag är lite rädd vi ändå ska få avslag eftersom de slutar på storm och de finns folk som har samma fördel men heter strom eller ström i slutet. Frågan är bara hur petiga dem är med storm vs strom, för mig så liknar dem varandra visste men är ju två olika ord....*håller tummarna*

Hur lång tid tog de för er att få igenom namnet efter man skickat in?

Lite orolig jag inte ska hinna få namnet till vi gifter mig och då behöva betala för min sambo ska ta samma namn. fast läste någonstans att man som gifta när som helst kostnadsfritt kan ta över varandrs efternamn 1 gång om man inte gjorde de vid giftemålet. Sen är jag orolig över hindersprävningen ska påverkas av de hela....

• Katarina Michael

De säger så länge namnet uttalas lika så räknar dem ju de som samma, tex man lägger till h eller om man har e i sluten osv. Men strom och storm hörs ju inte lika och uttalas absolut inte lika ju...men man vet aldrig, håller tummmarna!

• Katarina Michael
    MissKitten skrev 2010-05-19 16:02:59 följande:
    Wiiee! Fick brev från PRV om att vårt namnförslag blev godkänt. Så nu har jag tydligen bytt namn ;) Eller nja, snart bör det nog registreras in hos Skatteverket också.  Gjorde en ny e-post adress med mitt förnamn och det nya efternamnet. Kändes väldigt ovant. Första mailet gick iväg till den framtida maken. Det känns ändå lite konstigt att jag redan ska heta vårt namn innan vi är gifta. Men man vänjer sig nog snabbt hoppas jag på. Blir väl lite mer på riktigt när man ska gå upp till polisen och fixa nytt pass.  Jag håller namnet lite hemligt fram tills giftermålet. Visst, det ska ändras så allmänt i register hit och dit. Men omgivningen behöver inte riktigt få vetskap om det ännu, men upptäcker de att det står ett annat namn på dörren så ;)   
    Grattis, hur långt td tog de totalt? Får man fråga vad de blev?
  • Katarina Michael
    MissKitten skrev 2010-05-19 20:30:52 följande:
    Det tog nästan på dagen 2 månader att få slutgiltigt besked. Fick första bekräftelsen 20 mars att de mottagit vår ansökan och datumstämpeln på intyget var den 17 maj. Håller namnet low-key fram till slutet på augusti då vi gift oss. Men vi tog ett helt nybildat namn. 
    Va skönt att höra de bara tog 2 månader... Själv var jag ute i god tid tyckte jag men nu visade sig att de inte godtog våra förslag så fick lämna nya och då han tiden springa ifatt en. Så nu är de 2,5 månad tills vi gifter oss och brevet skickades till dem förra veckan så då finns de en chans att de hinner gå igenom innan bröllopet
  • Katarina Michael

Fick med positivt besked idag, PRV godkänt namnet nu väntar bara kungörelse i tidningen 1 månad.

Fick första alternativet! Så glad!!

Tog mindre än 1 månad att få besked, totalt mindre än 2 månader med kundgörelsen, så de är hela 1 månad innan bröllopet, vilket ger gott om tid!

• Katarina Michael
    Björnisarna skrev 2010-06-02 21:25:17 följande:
    Vi fick också positivt besked idag!! Otroligt att så många här fått det samtidigt, men otroligt kul!!:) Den 7juni ska efternamnet kunggöras och sen är det bara att hålla andan en månad, iiih!:):):):)  Vi vet dock inte hur vi ska göra med hindersprövningen.. 7juli är kunggörelsen klar och bröllopet är den 17juli, får nog ringa och rådfråga om det där :S
    Tänkte med ringa skatteverket och fråga.
    Den 7 jun gäller även för mig
  • Katarina Michael
    heffaklump skrev 2010-06-03 09:35:45 följande:
    Måste bara fråga er som varit med i diskussionen ett tag om när man HETER efternamnet man sökt (om det blivit godkänt). Är det efter beslutet från PRV, efter kunggörelsen, eller efter den månad som andra har på sig att protestera??När söker man hindersprövning?
    De är efter kundgörelsen, så i mitt fall blir de 7 juli (kungörelsen börja den 7 juni).

Hindersprövningen kan man söka tidigaste 4 månader innan man gifter sig, dock vet vi inte vad som gäller när man fått nytt efternamn om man måste söka på nytt eller om de går på personnumret. Ska ringa skatteverket idag, jag kan berätta när jag vet.

• Katarina Michael

Verka som man kan skicka in hindersprövningen innan men att man skulle avvakta med namnbytesblanketten. Sa hon på folkbokföringen.

• Katarina Michael
    Björnisarna skrev 2010-06-03 20:57:01 följande:
    Oh, spännande! Ska också ringa och fråga när jag hinner.. kan man gå in och och få det i handen direkt? Eller måste man skicka via post å få den via post? NERVÖST! 7 juli för er också alltså, spännande :) Då komemr vi stå på samma lista ;)
    hehe ja vi står på samma lista, visst är de så spännande. Ska ni berätta om namnet innan? Vi fundera på att göra de till en överraskning på festen. Typ första sidan i programmet....
  • Katarina Michael
    Björnisarna skrev 2010-06-07 18:27:51 följande:
    Nu är vi på listan i post- och inrikestidningarna, iih!:)
    Ja var inne och tittade på bolagsverkets hemsida....Får man fråga vad ert börja på?
  • Katarina Michael
    anzana skrev 2010-06-23 21:26:03 följande:
    Jag har noll koll, skulle vilja att någon hjälper mig att förstå. Vi kommer gifta oss i juni nästa år och har trott att de bara är att skicka in de "nya" namnet vi vill ha. Vi kommer varken ha mitt eller min m2b nuvarande efternamn. Vi har valt ett efternamn som betyder jätte mycket för min m2b. Hans morfars mellannamn som vi tycker låter fint som efternamn. Men om jag har fattat detta rätt så går inte efternamnet igenom om någon annan i sverige heter likadant?? Och sedan vad är detta för tidning som ni pratar om? Fattar ingenting =)
    Om någon annan har namnet får man inte ta de utan lov från ägaren. Hur man ber om lov osv vet jag inte. Visa namn är till och med spärrade så som alla vanliga son namn.

Man har dock rätt att ta ett namn som är ett sk släktnamn ( tror de är max 5 generationer tillbaka som kan garantera att få ta namnet), dvs om han kan bevisa att han är släkt med sin morfar (vilket inte är svårt) och morfar hette de som efternamn så har din sambo rätt att ta de. 

Tidningen vi pratar om gäller när de är helt ny skapat namn så måste de kundgöras (redovisas) i en tidning som finns bland annat på nätet, där folk har rätt att överklagar mot att du tar ett vis namn. Om ingen överklagar så får man namnet. I den tidningen finns nytagna företagsnamn mm

• Katarina Michael
    källerudd skrev 2010-06-24 22:43:05 följande:
      Är det en fysik tidning oxå??? Trodde bara det hette Post och inrikestidningen men att det bara var en sida på nätet..Hade ju varit roligt att se sitt namn där :P
    Vet faktiskt inte men jag skulle gissa på de....eller iallafall att de en gång i tiden varit de, varför annars kallas sig tidning liksom....
  • Katarina Michael
    anzana skrev 2010-06-26 23:52:55 följande:
      Hans morfar hette de i mellannamn men vi vill ha de som efternamn. Tror du att de går då?
    Inte om någon annan har de, men ring och prata med prv, kanske kan ni får de genom tillåtelse av ägaren av namnet.
Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!