• Väntar på något

Någon som vill dela med sig av lite grundläggande principer om brudbuketter?

Jag ska boka en konsultation med en florist och skulle vilja ha lite kött på benen innan jag går dit så jag inte blir "lurad". Vilka faktorer avgör priset?

Vilken bukett-typ är dyrast? Droppformad? Vilka blommor är dyrast och billigast? Blir det billigare med utfyllnad eller varför har buketterna ofta murgröna eller långa gröna blad.

Någon som är insatt och vill dela med sig lite. Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Någon som vill dela med sig av lite grundläggande principer om brudbuketter?
  • passionsblomman

Jag skrev ett mycket utförligt svar, men sidan uppdaterades sådär som den börjat göra och allt försvann...

Nu orkar jag INTE skriva det igen! Kanske om någon dag när jag lugnat ner mig.

• Väntar på något

Näääääää....va typiskt!!!

Men tack ändå!!!

• FiaLottaoälsklingen

droppformad är ofta dyrare än runda eftersom det går åt mer blommor i en sådan. pris på bukett beror mkt på vilka sorts blommor du väljer.

många vill ha grönt tex murgröna mellan blommorna för att lätta upp bukette lite och göra den lite mer "vild", och det är snyggt med något so hänger ner, dock inget måste. Vill du bara ha blommro och inget direkt grönt mellan blommorna funkar det också men det brukar vara snyggast med nåt grönt mellan

mitt tips: fundera på vilka/vilken färg du vill ha i buketter, om det är några speciella blommor, vill du ha en speciell form, diskutera sedan med floristen. har du inga direkta förslag be henne/honom visa dig lite olika ideer och fotsätt därifrån

lycka till

• passionsblomman

Okej, nytt försök:

*Vad slutpriset på en bukett blir avörs egentligen inte av formen. En droppe, som har kostnad för själva handtaget och som regel tar längre tid rent tekniskt, kanske är mindre och nättare än någon annans runda. Men allmänt så är det lite mer arbete. Väljer man då också exklusiva blommor som enbart Orkidéer och Kallor tex, så kan priset för en droppe dra iväg.
    Men detsamma gäller ju en rund, bara det att man numera ofta binder den med stjälkarna kvar.

-Det är dock inte den lösning man lär sig på utbildningarna, utan där sätter man även de blommorna i oasishandtag. Det ger ju bla vattenförsörjning hela dagen och är dessutom lättare viktmässigt än att behålla alla stjälkar. Att promt ha buketten med stjälkarna som handtag kan bli oerhört klumpigt.

Nu hände det igen!!!
    *postar så länge och fortsätter*

• Väntar på något

Jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag vill ha. Jag är rätt liten så jag borde inte ha så stor bukett känns det som. Om jag ska ha en droppformad hängande får den inte vara alltför stor. Kanske bättre att ta en vanlig bukett? Hur stor är prisskillnaden ungefär?

• Väntar på något
    passionsblomman skrev 2010-03-28 18:22:25 följande:
    Okej, nytt försök:*Vad slutpriset på en bukett blir avörs egentligen inte av formen. En droppe, som har kostnad för själva handtaget och som regel tar längre tid rent tekniskt, kanske är mindre och nättare än någon annans runda. Men allmänt så är det lite mer arbete. Väljer man då också exklusiva blommor som enbart Orkidéer och Kallor tex, så kan priset för en droppe dra iväg.Men detsamma gäller ju en rund, bara det att man numera ofta binder den med stjälkarna kvar. -Det är dock inte den lösning man lär sig på utbildningarna, utan där sätter man även de blommorna i oasishandtag. Det ger ju bla vattenförsörjning hela dagen och är dessutom lättare viktmässigt än att behålla alla stjälkar. Att promt ha buketten med stjälkarna som handtag kan bli oerhört klumpigt.Nu hände det igen!!! *postar så länge och fortsätter*
    Tack för svaret!!!
  • Väntar på något

Ok, kallor och orchideér är dyrast? Jag tror att jag vill ha rosor men mer än så vet jag inte. Egentligen bara rosor och inget grönt tror jag. Fast det kanske blir lite tråkigt?

Tycker att det vanliga runda buketterna är väldigt vackra uppifrån men att de hängande gör sig lite finare på bild.

• passionsblomman

* Det är inte säkert att exklusiva blommor blir dyrast i slutänden. Du behöver kanske inte så många av Pioner eller Kallor, Hortensia eller Orkidéer. Medan det i en "ängsbukett" som oftast består av lite billigare blommor, går åt desto fler, så slutpriset blir kanske samma eller rent av högre för den som för den med dyrare blommor.

*Tänk på att ju petigare du är med att det ska vara exakt den eller den sortens blomma, desto större risk att det drar iväg i pris. Förvisserligen brukar det mesta gå att förbeställa, men vid de tillfällena får floristerna inga rabatter eller kan utnyttja extrapriser hos grossisten. Istället kan odlarna ta betalt typ vad de vill. Det är bara för floristen att acceptera.

Fundera på vilken känsla och stil som är det du är ute efter. Tänk mer i termer av "romantiskt och ljuvt" eller "tufft" elegent, busigt, klassiskt etc än vilka exakta blommor.
    Vilka färger du gillar är bra att ha med sig-gärna färgprov från tex klänning eller servetter, vad som helst.

Du behöver nog inte vara orolig för att bli lurad prismässigt. Det är viktigare att du letar en lyhörd florist som förstår och bryr sig och som verkar jobba med kvalité. Kvalité och pris hänger i blomsterbranschen mycket tätt samman dessutom.

• passionsblomman

Vad gäller formen på buketten: diskutera med din florist och berätta för denne om din klänning, frisyr och övrigt! Din bukett är ett smycke som ska vara pricken över i i en en helhet som utgörs av allt från klänning till smycken och lockar.
    Sådant frågar jag ALLTID efter.

Grönt används i nästan alla binderier, ibland helt osynligt-för att ge stadga och volym-men oftast för att skapa spänning, ge lite extra liv, fylla ut så man får volym, lyfta fram huvudblommorna och bidra till karaktär och känsla. Dessutom är det ibland viktigt för att dölja teknin man inte vill ska synas.

• Väntar på något

Tack för bra svar!

Har du någon uppfattning när det gäller formen när något visst alternativ är bäst? Om man helt och hållet bortser från priset, hur ska man tänka då. Är det så att de runda buketterna är lättare att spara och att många vill göra det? Eller kanske vill kasta buketten?

Själv vill jag varken spara eller kasta någon bukett utan vill ha den som en snygg dekoration som dessutom gör sig bra på bild. Vi har inget färgtema eftersom vi har en väldigt liten vigsel och fest. Däremot har vi lagt mycket krut på duktig fotograf och hoppas på riktigt snygga bilder.

• Väntar på något

Sorry, jag frågar utan att hinna se dina svar. Vi går visst om varandra lite.

• passionsblomman

Hihi! Det är jag som skriver i omgångar, för jag vågar inte råka bli bortsuddad igen...

Väntar på något skrev 2010-03-28 18:37:58 följande:

Sorry, jag frågar utan att hinna se dina svar. Vi går visst om varandra lite.
  • bruden i skogen

Jag kan tala om för dej att murgrönan är en gammal tradition. man säger att om man har murgöna som ger det lycka och äktenskapet kommer att hålla.
    Betyder också trohet

• 20th century fox

Många florister jobbar efter olika stilarter, och det kan vara bra att titta på dessa för att se vad man gillar och så floristen förstår hur man menar. Här är exempel på droppformade buketter med stilarna går att använda på alla typer av buketter.

Vanliga droppar i dekorativ stilart:
    www.interflora.no/images/gallery/9/brudebukett_rosa%20orchidee_large.jpg
    www.interflora.no/images/gallery/10/s%2029%20brudebukett_large.jpg
    www.gamman.se/images/Blom/ivattotorrt4.jpghttp://www.interflora.no/images/gallery/13/interflora_muffe_rosa_lang_large.jpg

Droppar i transparent stilart:
    www.interflora.no/images/gallery/10/s%2032%20brudebukett_large.jpg
    www.interflora.no/images/gallery/10/brudebukett_lila_vanda_large.jpg
    www.facebook.com/photo.php&id=769790424&op=9&view=all&subj=2333391892&aid=-1&oid=2333391892

Droppar i vegetativ/inslag av vegetativ stilart:
    www.interflora.no/images/gallery/10/s%2033%20brudebukett_large.jpg

• SueAnne

Åh, vilken bra tråd! Vi som inte är så insatta funderar nog mycket på sånt här.

• AKraft

...jag gjorde min bukett, tärnornas och bestmänens och brudgummens corsages själv. Dagen innan bröllopet gick jag in i några blomaffärer, kollade vad jag tyckte om, kvalité osv.
    Jag gjorde jättefina buketter utan allt måste ur en brudbukett ka vara bunden, ur den ska se ut osv. Men å endra sidan var det inte viktigt att det var en traditionell bukett för mig...jag var mer inne på det naturliga...skulle kunna tänka mig en fin, stor kraftig ros bara, i sitt naturliga skicka, men utan taggar såklar. Men men,,,jag dekoretade min bukett med två ringar från min farmor som tyvärr har gått bort...så hon var med mig under hela bröllopet.
    Om jag vore i samma sitts igen skulle jag göra likadant. Fundera på vad som är viktigt. Min buket blev SÅ FIN och så speciell.

Svar på tråden Någon som vill dela med sig av lite grundläggande principer om brudbuketter?