Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Någon som vill dela med sig av lite grundläggande principer om brudbuketter?

Jag skrev ett mycket utförligt svar, men sidan uppdaterades sådär som den börjat göra och allt försvann...

Nu orkar jag INTE skriva det igen! Kanske om någon dag när jag lugnat ner mig.

• passionsblomman

Okej, nytt försök:

*Vad slutpriset på en bukett blir avörs egentligen inte av formen. En droppe, som har kostnad för själva handtaget och som regel tar längre tid rent tekniskt, kanske är mindre och nättare än någon annans runda. Men allmänt så är det lite mer arbete. Väljer man då också exklusiva blommor som enbart Orkidéer och Kallor tex, så kan priset för en droppe dra iväg.
    Men detsamma gäller ju en rund, bara det att man numera ofta binder den med stjälkarna kvar.

-Det är dock inte den lösning man lär sig på utbildningarna, utan där sätter man även de blommorna i oasishandtag. Det ger ju bla vattenförsörjning hela dagen och är dessutom lättare viktmässigt än att behålla alla stjälkar. Att promt ha buketten med stjälkarna som handtag kan bli oerhört klumpigt.

Nu hände det igen!!!
    *postar så länge och fortsätter*

• passionsblomman

* Det är inte säkert att exklusiva blommor blir dyrast i slutänden. Du behöver kanske inte så många av Pioner eller Kallor, Hortensia eller Orkidéer. Medan det i en "ängsbukett" som oftast består av lite billigare blommor, går åt desto fler, så slutpriset blir kanske samma eller rent av högre för den som för den med dyrare blommor.

*Tänk på att ju petigare du är med att det ska vara exakt den eller den sortens blomma, desto större risk att det drar iväg i pris. Förvisserligen brukar det mesta gå att förbeställa, men vid de tillfällena får floristerna inga rabatter eller kan utnyttja extrapriser hos grossisten. Istället kan odlarna ta betalt typ vad de vill. Det är bara för floristen att acceptera.

Fundera på vilken känsla och stil som är det du är ute efter. Tänk mer i termer av "romantiskt och ljuvt" eller "tufft" elegent, busigt, klassiskt etc än vilka exakta blommor.
    Vilka färger du gillar är bra att ha med sig-gärna färgprov från tex klänning eller servetter, vad som helst.

Du behöver nog inte vara orolig för att bli lurad prismässigt. Det är viktigare att du letar en lyhörd florist som förstår och bryr sig och som verkar jobba med kvalité. Kvalité och pris hänger i blomsterbranschen mycket tätt samman dessutom.

• passionsblomman

Vad gäller formen på buketten: diskutera med din florist och berätta för denne om din klänning, frisyr och övrigt! Din bukett är ett smycke som ska vara pricken över i i en en helhet som utgörs av allt från klänning till smycken och lockar.
    Sådant frågar jag ALLTID efter.

Grönt används i nästan alla binderier, ibland helt osynligt-för att ge stadga och volym-men oftast för att skapa spänning, ge lite extra liv, fylla ut så man får volym, lyfta fram huvudblommorna och bidra till karaktär och känsla. Dessutom är det ibland viktigt för att dölja teknin man inte vill ska synas.

• passionsblomman

Hihi! Det är jag som skriver i omgångar, för jag vågar inte råka bli bortsuddad igen...

Väntar på något skrev 2010-03-28 18:37:58 följande:

Sorry, jag frågar utan att hinna se dina svar. Vi går visst om varandra lite.
Svar på tråden Någon som vill dela med sig av lite grundläggande principer om brudbuketter?