• Lyckligflicka

Kan man välja sin präst?

Hej!
    Har en liten fråga till er kunniga medlemmar! :)
    Vi har hittat en kyrka som vi båda gillar, men gillar inte direkt prästen som tillhör den församlingen.
    Måste man använda sig av den prästen? eller kan man välja en egen?
    Tacksam för Svar

• Svar på tråden Kan man välja sin präst?
  • Andelle

Klart ni kan boka en egen präst, men tänk på att ni då eventuellt måste boka kantor och vaktmästare separat oxå.

• lillalyckan

Vi ska gifta oss i en kyrka som inte tillhör "vår" församling med en präst som jobbar i en tredje församling men vi har inte hört nåt om att vi måste hitta egen kantor mm...

• Lyckligflicka

Okej, hur har ni då bokat?
    har ni sagt att ni vill boka kyrkan men att ni inte vill ha prästen?

• kapellösa

När man bokar kyrkan säger man lite fint att man har egen präst.

• wiicky

Tänk dock på att om ni tar med egen präst är det troligt att denna är tvungen att göra det på fritiden och inte får betalt. Kyrkoherdar betalar ogärna präster utifrån om det finns egna präster som är i tjänst.

• Flotten
    Andelle skrev 2010-04-05 16:16:05 följande:
    Klart ni kan boka en egen präst, men tänk på att ni då eventuellt måste boka kantor och vaktmästare separat oxå.
    Det är väl ändå inte riktigt sant????Jobbar som vaktmästare sedan en massa år tillbaka och jag och musikern hör till gudstjänsten inte till prästen, Däremot så kan det vara så att prästen, musikern och vaktmästaren redan är upptagna med annat och då kanske det inte alls går att ha en vigsel oavsett präst.
  • Andelle
    Flotten skrev 2010-04-05 19:07:21 följande:
    Det är väl ändå inte riktigt sant????Jobbar som vaktmästare sedan en massa år tillbaka och jag och musikern hör till gudstjänsten inte till prästen, Däremot så kan det vara så att prästen, musikern och vaktmästaren redan är upptagna med annat och då kanske det inte alls går att ha en vigsel oavsett präst.
    Det var vad jag menade men jag var inte så precis. Men det kan ju vara bra att ha i åtanke, boka gärna en egen präst men se till så att ingen annan vigsel är bokad samma tid i nån av församlingens andra kyrkor.
  • lillalyckan

När vi bokade kyrkan så frågade de om vi skulle ha präst från hemförsamlingen. Antar att det är lite andra regler när man inte gifter sig i "egen" kyrka. Nu är det en släkting som viger oss så jag frågade inte mer om det.

• Long engagement

Vi har valt en som är pensionerad och som aldrig har varit verksam i vår hemkommun. Det kostar dock en liten peng esom han är pensionerad. För andra kand et blir frågan om resan dit

• Kjell Präst
    kapellösa skrev 2010-04-05 16:46:10 följande:
    När man bokar kyrkan säger man lite fint att man har egen präst.
    Man behöver inte ens säga det "lite fint", man kan vara tydlig med saken Det är inte alls ovanligt att brudpar anlitar en "egen" präst. Däremot är det så att man själv måste ordna fram denne/a präst, församlingen har inget ansvar att byta ut tjänstgörande präst enbart därför att brudparet inte gillar henne/honom
  • Werty

Det ligger ändå något i det där med kantorn. Vi var lite inne på att ha "egen" präst och då sa dom att man inte kunde "tvinga" kantorn att spela, alltså att han/hon kunde välja att avstå att spela isf men jag fattade aldrig riktigt varför... Dom sa iofs också att det var väldigt ovanligt att de valde att avstå men att vi ändå skulle veta om det.

• Sandrina

Som jag har förstått det så är det olika beroende på vilken kyrka man väljer, men jag kan ha fel! Det enklaste är väl att helt enkelt ringa och fråga om det är okej att ha med sig "egen" prsät.
    När jag pratade med våran kyrka, vi ska nämligen också ha en annan präst, var det inga problem, det enda som ville var att våran vigselförättare skulle ta kontakt med kyrkans präst.

Svar på tråden Kan man välja sin präst?