• aikidoaasa

Argh! Gäster som tar för givet...

*Suck!*
    Nu har det hänt det som jag inte ville skulle hända. En kollega till mig fick en inbjudan till bröllopet. Han tycker att detta tillfället är perfekt att visa upp sin tjej och sin då 5 månader gamla bebis... egentligen var det bara han som var bjuden inte hela familjen.

Vi kommer att ha andra barn på vigseln och festen så den utvägen kan jag inte ta.

De andra kollegrona som blivit bjudna har fattat att det gäller endast de namn som står uppskrivna, men inte han.

Jag är egentligen av den åsikten att man inte ska splittra par så som etiketten säger, men jag har aldrig träffat hans respektive och lokalen kan inte ta så många fler gäster. Gör jag ett undantag för honom så blir det orättvist för de andra som inte tar med sin respektive. (Och då har jag ändå träffat dem och tycker att de är trevliga och roliga.)

Jag ska försöka ta hjälp av en annan kollega som är nära den här killen som vill ta med sig familjen... men jag kommer nog ändå behöva säga något själv. Hur i *piip* ska jag göra det bara?! Han är treliv men han kan vara så korkad och trångsynt ibland så risken är stor att han kommer att missuppfatta alltihopa.

Det är visst så mycket enklare att ge andra tips och förslag när sådant här händer... men inte alls lika lätt när det gäller en själv.

Urk!

• Svar på tråden Argh! Gäster som tar för givet...
  • katten89

tyvärr, men jag tycker faktisk att din kollega har rätt. Att bara bjuda ena halvan av ett par är ju faktiskt fel, även om man aldrig har träffat den respektive.

• Aleta

Jag tror att det är bra att ta hjälp av en annan kollega till att börja med. Kan inte han/hon säga något på fikat om att det är ju bra att man kan bjuda ett gäng kollegor så här utan respektive så att man kan ha fler vänner med på bröllopet. Kanske poletten trillar ner då?

Har han sagt något till dig ännu? Hur fick du reda på att han tänker ta med sambo och barn?
    Kan man säga något att det är trevligt att de vill komma till kyrkan men att alla arbetskollegorna kommer till festen efteråt utan respektive?

• Björnisarna

aikidoaasa: förstår helt din sits.. vi sitter och tjafsar med småkusiner som försöker smussla med sina pojkvänner (som de varit tillsammans med 1-2 månader) till vårt bröllop. det är inge kul och behöva sitta och dividera om att det faktiskt är de som fått INBJUDAN med NAMN som är bjudna, ingen annan. Och tackar en farbror eller ngt nej så betyder det inte epr automatik att de kan ta med sin respektive ISTÄLLET, vi har ju liksom räknat med att viss procent av de inbjudna kommer tacka nej i våran budget.. när man betalar nära 1000kr/gäst känns det INTE ok att gäster försöker bjuda med personer som vi inte har någon som helst relation till.. ok, om de inte kännt ngn annan på festen och kankse behövt ngn som de kan känna sig trygg med, men nu pratar jag om släktingar som har nära relationer till varann, de kommer ju inte INTE känna ngn om man säger så. Förlåt om de här var otydligt, jag är bara så otroligt upprörd över folk beteende.

• aikidoaasa

Som sagt så bär det emot att behöva rucka på etiketten på det här sättet.

Saken är den att den här kollegan bor i Uppsala (vi arbetar i stockholm) så att endast bjuda med henne till själva vigseln blir en lite för lång resväg för henne.

Jag uppmärksammade detta när han vid helt fel tillfälle sa: "Jag hoppas bara att *namnet på barnet* kommer att hålla sig tyst under er vigsel..." då det fanns en hel del andra kollegor som inte är bjudna satt runt omkring så ville jag inte börja prata om det då. Det är så som jag fick reda på att han vill ha med sig hela familjen.
    Kommer hon så kommer även deras 5 månader gamla bebis också...

Som jag även skrev på ett annat forum (fast på engelska) "Det här kan kännas småaktigt, men om de inte haft intresse av att träffa oss tidigare så har jag svårt att förstå varför det nu då är så väldigt viktigt att de kommer nu. Sedan save the date korten gick ut har de haft flera chanser att träffa åtminstonde mig men de har inte tagit den chansen."

• KatjaB

Jag tycker också att du ska säga att för att ni skulle kunna bjuda kollegor så är det inte respektive med, annars måste ni börja sålla bland vilka av dina kollogr du ska bjuda eller inte, och det vill ni inte.

• katten89
    Björnisarna skrev 2010-04-10 00:35:10 följande:
    aikidoaasa: förstår helt din sits.. vi sitter och tjafsar med småkusiner som försöker smussla med sina pojkvänner (som de varit tillsammans med 1-2 månader) till vårt bröllop. det är inge kul och behöva sitta och dividera om att det faktiskt är de som fått INBJUDAN med NAMN som är bjudna, ingen annan. Och tackar en farbror eller ngt nej så betyder det inte epr automatik att de kan ta med sin respektive ISTÄLLET, vi har ju liksom räknat med att viss procent av de inbjudna kommer tacka nej i våran budget.. när man betalar nära 1000kr/gäst känns det INTE ok att gäster försöker bjuda med personer som vi inte har någon som helst relation till.. ok, om de inte kännt ngn annan på festen och kankse behövt ngn som de kan känna sig trygg med, men nu pratar jag om släktingar som har nära relationer till varann, de kommer ju inte INTE känna ngn om man säger så. Förlåt om de här var otydligt, jag är bara så otroligt upprörd över folk beteende.
    Men det är ju rätt stor skillnad om man har ett barn ihop, än om man varit tillsammans 1-2 månader?
  • Dolly84

Om jag ska vara ärlig, så skulle jag bli väldigt besviken om min BM blev bjuden på bröllop men inte jag. Det skulle kännas konstigt att han gick dit utan sin respektive på något sätt. Visst är det skillnad på småkusinerna och deras tre veckors förhållanden jämfört med ett etablerat par, där ska man kanske tänka om. :)

• Astro

Etikettsmässigt så kan det klart vara si och så att bara bjuda ena halvan av ett par. Men om ni nu beslutat att göra det just med kompisar från jobbet och alla andra har fattat vinken, då måste väl det enklaste vara att säga just det till den här personen, eller som du själv tänkt, låta en annan kollega framföra det lite fint.

Man kan tycka vad man vill om att bara bjuda ena halvan, och jag skulle nog tycka det var trist att bli bjuden så, men det är ju ändå så att man måste respektera beslutet ni tagit. Magdalena Ribbing brukar råda folk som blivit bjudna på det sättet och tycker det är tråkigt att tacka nej om de inte kan gå utan partnern, och det får väl din kollega göra om han absolut inte kan tänka sig komma utan familjen.

• lecaroline

När det kommer på tal igen och han är med så säg rätt ut bara att det är du bara som är bjuden pga du vill att han är med och delar detta minne med dig men pga platsbrist så kan du inte bjuda partnen. men att de kan få vara med i kyrkan..

Lycka till med detta tråkiga!!

• Magjestic

Jag var "din kollega" förra året - jag blev inbjuden på en väns bröllop.
    Då svarade jag med att jag och min sambo kommer. Då fick jag till svar att det vara bara jag som var bjuden. Då sa jag att jag fick återkomma.

Det slutade med att jag tog ställning och gick inte alls.
    Det blev ju lite konflikt mellan oss men vi har löst det nu och nu är det de som är bjudna på mitt bröllop.

Jag tycker det är oartigt att dela på ett par, det var därför som jag valde att inte gå överhuvudtaget.

Om det fanns något jag skulle gjort annorlunda hade varit att jag kunde gjort det snyggare och frågat henne först. Men hade hon sagt återigen att det bara var jag som var inbjudan hade jag ändå tackat nej.

• Gnistra mera

Jag tycker inte det är så farligt att dela på par om det gäller kollegor eller affärsbekanta el liknande.

Det är ju ok att gå på firmafest utan respektive, om du då väljer att bjuda med dina arbetskamrater på ditt bröllop så är det fortfarande en arbetsrelation som du har med dem främst. Annars skulle de ju vara som dina "vanliga" vänner som du antagligen umgås med även privat och vars respektive du skulle känna och umgås med.

Sen kan det vara tråkigt för de respektive som inte blev medbjudna, men där får de paren komma överrens om de tycker att det är ok att den ena går själv.

Du kanske kan snällt förklara att du har bjudit fler kollegor och din tanke var att det bara var dessa kollegor som var bjudna utan deras familjer. Du kanske också kan lägga till försiktigt att om han inte kan kan komma pga detta har du full förståelse (då kanske han fattar att du ber honom att stanna hemma istället för att du funderar att bjuda med hans familj).

Svar på tråden Argh! Gäster som tar för givet...