• Moi mokulat

Vilka tog ni med?

Jag rubriken talar för sig själv.

Har massa funderingar vilka jag vill ha med.
    Svårt. Som tex min lillebrors tjej 19 år. Lite jobbig.
    Eller Gubbens jobbarkompis tjej) som vi bjudit en
    gång på middag och träffat några gånger på
    fester som vi haft. Kommer jätte bra överens.
    Min mamma? Min moster? Gubbens moster och hans kusiner(de är runt 18 år) Min m2bs kompisar sambosar som jag inte umgås med.

Hur har ni gjort vad har ni dragit strecket.
    Hur har era M2B's gjort med svensexan?

Jag har aldrig varit på möhippa själv eller
    ett bröllop.

• Svar på tråden Vilka tog ni med?
  • scimmietta

Jag hade själv lite svårt för det där... har bott utomlands länge och har inte så många kompisar kvar i Sverige. Min brudtärna har frågat mig vem jag vill ha med iom att hon vet om min situation... och det blir några gamla vänner och några nya vänner från den utbildningen jag går nu... Inga släktingar eller bekanta.
    Det är ju din kväll och även fast det inte är du som planerar den så måste du ju kunna bestämma vilka du vill ha med.
    Jag tänkte att jag måste känna mig bekväm med de jag har runt mig den kvällen och valde dem jag verkligen vill dela med mig till.
    Lycka till

• Moi mokulat

Ja men det är jätte svårt.
    Självklara är
    tärnan (också M2bs syster)
    min syster
    toastmadamen (min kusin)
    Min bästa kompis
    två gamla jobbarkompisar

osäkra
    min mamma
    min moster
    min svärmor

Jätte osäkra
    min m2b faster
    min brors tjej
    min m2b jobbarkompis tjej

• Magjestic

Vänta nu... är inte du bruden?
    Det är tärnan/bestmans jobb att arrangera en möhippa.
    Du ska ju tyo inte ha nån koll alls...heheh

Självklart har du rätt att säga till vad du ABSOLUT INTE vill utsättas för på en möhippa.

Angående vilka man bjuder - jag pratade faktiskt med min far om detta häromdagen och vi kom fram till att det handlar lite om vad man har planerat för dagen.

Som till exempel: om det ska vara go cart på dagen kan man lägga det först så att den "äldre generationen" får vara med på detta men sedan avlägsna sig när halva dagen har gått och då de börjar känna att det är mer "ungdomarnas tur".

Jag som blivande brud hoppas att min tärna kollar och ger alla mina kvinnliga gäster chansen att tala om om de vill vara med eller inte på de upptåg som planeras.

Angående folk som du inte känner så bra - det är jättebra om de är med på möhippan eftersom det blir lättare och roligare när bröllopet väl kommer eftersom folk redan har träffats då. :)

• Aleta

Av alla de möhippor (säkert 20 stycken) jag har varit med om att ordna samt även min egen så har bruden aldrig någonsin haft ett enda jota att säga till om eller vetat vilka som kommer eller vad som ska göras.

Möhippan ordnas traditionellt av vännerna tillsammans. Ingen är bjuden utom...bruden!
    Alla andra är med och fixar om de tycker att det är kul. En del har inte tid/vill inte och kommer bara på dagen. I och med att man är så många så finns olika insikter om hur bruden är och därmed så vet alltid någon om ifall det är något hon avskyr (klart man kan hinta till någon om det är något man absolut inte/absolut vill).

Tärnans uppgift är inte att ensam ordna möhippan. Hon kan däremot vara ansvarig för att sparka igång alla.
    Gästlista brukar man få i smyg av brudgummen och sedan ringer man runt eller mailar och bestämmer datum för en första träff.

• Skuggan

Jag håller med tidigare inlägg.

De flesta möhippor jag varit med på har bruden inte överhuvudtaget varit medveten om att de har planerats. För det är ju ingen självklarhet att man ens får en hippa.

I de aldra flesta fall kontaktar någon av de som planerar tillsammans, den blivande brudgummen, för att få tillgång till gästlista osv. Men det är ju inte heller en krav. Sen jobbar man vidare därifrån.

• emspems

Fine, det ska vara spontant och bruden ska vara helt ovetande. Men jag har pratat med en god vän och frågat om hon kan styra upp det. Mina bästa vänner som känner mig bäst bor närmast 3 timmar bort och känner inte en enda av de vänner jag har i staden där jag bor. Det känns alltså inte rätt att förvänta sig att dom ska styra upp något i en stad som de knappt varit i samt att jag vill absolut INTE att någon glöms bort. Så jag ska göra en lista på de vänner som jag hade velat ha på min möhippa, med kontaktuppgifter och lite info så ska min vän (med andra) fixa själva aktiviteten. Hon är den jag litar på här att ordna något roligt utan fylleslag och lössnoppar. Har föreslagit att det är en aktivitet som alla kan vara aktiva i så alla lär känna varandra innan bröllopet. Även moster och svärmor ska tycka att det är roligt. :)
    Men det här med att skriva lista är svårare än vad jag trott. Svårt att veta vart gränsen går. Tror helt enkelt att jag skriver de som jag verkligen vill ska vara med + de som eventuellt kan ta illa upp om de inte får vara med. På så sätt blir alla glada :)

• Superstarfia

Så ni menar att man absolut inte har nått att säga till om? så om mina två bästa vänner ordnar en möhippa så ska jag skita i om min kompis från jobbet kommer?

Jag skulle personligen bli jätteledsen och tycka att de var en skithippa om inte vissa personer var med.. som tur är har min m2b och min tärna bett om ett mail med namn, telefonnr och mailadresser på dem ja verkligen vill ha med...

• Moi mokulat

Jag litar på att de gör en rolig möhippa, men finns M2b kompisar flickvänner som jag inte vill ha med. jag vill att alla ska ha kul och jag vill inte behöva ta hand om folk för att de ser ut att inte ha roligt ut.

Jag har gett min toastmaster listan . hon ska ta kontakt med tärnan. Ska ge lista till tärnan med.

Är lite rädd för M2bs bestman är lite tråkig så
    jag bad toastmadamen att säga till sin sambo att se till att de blir roligt för honom.

• Skuggan

Alltså i grund och botten så har ju brudparet bestämmt att de har råd, tid och lust att planera och genomföra ett bröllop.

Sen väljer vännerna och de har råd, tid och lust att hylla bruden och brudgummen genom att planera och bjuda på en fest.

En "beställningslista" från bruden hade jag tyck varit jäkligt fräckt eftersom detta är en högst frivillig insats från vännerna.

Sen såvill ju de flesta genomföra en hippa som bruden gillar och i möjligaste mån så brukar man försöka höra sig för om vilka som ska komma på bröllopet och klura på hur det ska bli en lyckad fest ur brudens ögons.

Självklart kan ni, om ni har den relationen till era tärnor eller de som planerar hippan, lägga in önskemål om deltagare, aktiviteter, tidpunkt eller vad ni nu vill. Men jag tycker att det är fräckt för när andra bjuder till fest har den inbjudne lite att säga till om (ett evigt mantra på BT men bara så brudparet är de som betalar.)

På hippan är ju bruden den enda som inte betalar, alltså den enda som faktiskt inte har något att säga till om.

• Skuggan
    Superstarfia skrev 2010-04-12 08:36:04 följande:
    Så ni menar att man absolut inte har nått att säga till om? så om mina två bästa vänner ordnar en möhippa så ska jag skita i om min kompis från jobbet kommer?Jag skulle personligen bli jätteledsen och tycka att de var en skithippa om inte vissa personer var med.. som tur är har min m2b och min tärna bett om ett mail med namn, telefonnr och mailadresser på dem ja verkligen vill ha med...
    Det har du ju all rätt att tycka. Dina gäster har också all rätt att tycka att bröllopet ni bjuder på är ett "skitbröllop" om det inte passar dem. Men det är fortfarande ni som planerar och betalar och därför gör så som i vill ha det.

Hippan är dina vänners hyllning till dig, de kommer anstränga sig till det yttersta för att du ska bli nöjd. Men det är vännerna som bjuder och då står för planeringen (och ansvaret för att alla ska ha roligt).
  • KatjaB

jag tänker såhär, att alla vet vilka som är bjudna (gästlistan finns på vår bröllopshemsida) och jag hoppas att de inte glömmer bort någon som är bjuden på bröllopet, sen kan jag väl rent spontant känna att det är ju de som är mina vänner som ska vara med, och de som är runitkring min ålder hyfsat. Dvs mormor och min systerdotter på 13 år kanske inte är helt rätt OM det är heldag med dessutom fest på kvällen.

jag litar på att jag får en kul hippa, mina systrar o tärnor vet vad jag gillar och inte gillar. Jag bjuder gärna på mig själv o blir gärna lite bortskämd. Men när det gäller rena pinsamheter som medför ångest så känner jag väl att det är inte riktigt det jag drömmer om.
    Men jag lägger mig inte i, vill bli överraskad

Svar på tråden Vilka tog ni med?