• Skuggan

Vilka tog ni med?

Jag håller med tidigare inlägg.

De flesta möhippor jag varit med på har bruden inte överhuvudtaget varit medveten om att de har planerats. För det är ju ingen självklarhet att man ens får en hippa.

I de aldra flesta fall kontaktar någon av de som planerar tillsammans, den blivande brudgummen, för att få tillgång till gästlista osv. Men det är ju inte heller en krav. Sen jobbar man vidare därifrån.

• Skuggan

Alltså i grund och botten så har ju brudparet bestämmt att de har råd, tid och lust att planera och genomföra ett bröllop.

Sen väljer vännerna och de har råd, tid och lust att hylla bruden och brudgummen genom att planera och bjuda på en fest.

En "beställningslista" från bruden hade jag tyck varit jäkligt fräckt eftersom detta är en högst frivillig insats från vännerna.

Sen såvill ju de flesta genomföra en hippa som bruden gillar och i möjligaste mån så brukar man försöka höra sig för om vilka som ska komma på bröllopet och klura på hur det ska bli en lyckad fest ur brudens ögons.

Självklart kan ni, om ni har den relationen till era tärnor eller de som planerar hippan, lägga in önskemål om deltagare, aktiviteter, tidpunkt eller vad ni nu vill. Men jag tycker att det är fräckt för när andra bjuder till fest har den inbjudne lite att säga till om (ett evigt mantra på BT men bara så brudparet är de som betalar.)

På hippan är ju bruden den enda som inte betalar, alltså den enda som faktiskt inte har något att säga till om.

• Skuggan
    Superstarfia skrev 2010-04-12 08:36:04 följande:
    Så ni menar att man absolut inte har nått att säga till om? så om mina två bästa vänner ordnar en möhippa så ska jag skita i om min kompis från jobbet kommer?Jag skulle personligen bli jätteledsen och tycka att de var en skithippa om inte vissa personer var med.. som tur är har min m2b och min tärna bett om ett mail med namn, telefonnr och mailadresser på dem ja verkligen vill ha med...
    Det har du ju all rätt att tycka. Dina gäster har också all rätt att tycka att bröllopet ni bjuder på är ett "skitbröllop" om det inte passar dem. Men det är fortfarande ni som planerar och betalar och därför gör så som i vill ha det.

Hippan är dina vänners hyllning till dig, de kommer anstränga sig till det yttersta för att du ska bli nöjd. Men det är vännerna som bjuder och då står för planeringen (och ansvaret för att alla ska ha roligt).
Svar på tråden Vilka tog ni med?