• Meii

Jobbig svärmor...Hjälp!!!

Jag har svävat på moln hela hösten, har varit såååå glad och har verkligen sett fram emot vårt bröllop, men nu så har min svärmor förstört hela min känsla och jag är så rädd att allt kommer bli misslyckat pga av de. Vi gifter oss 12 Juni och de är bara 2 månader kvar.

Hur ska jag komma tillbaka till den där positiva känslan igen?

• Svar på tråden Jobbig svärmor...Hjälp!!!
  • Meii

De började med att hon ville bestämma typ allt på bröllopet, gäster, mat lokal kyrka traditioner ALLT, vi så på en gång att de är VI som gifter oss och vi vill göra de på vårt sätt.

Hon gav sig inte och använde känslomässig utpressning mot min blivande man. Vi var benhårda och gav oss inte.

Då vände hon på allt och började bli elak o säga att då vill hon inte vara delaktig hon vill inte ens komma dit. OK???? Vi fattar inhgenting. Så har de hållt på nu i 2 månader.

Vi ska gifta oss precis som VI vill och allt är plannerat och klart, men jag känner bara att de känns inte lika kul längre, har liksom tappat bort mig själv och min glädje känns det som.

• didis

Hur skulle det vara att säga till henne något i stil med:

"det är jätteroligt att du är så engagerad i vårt bröllop och vi är glada att du vill vara med och hjälpa oss. Men det är vi som gifter oss och vi vill ha det på vårt sätt. Vi har ju faktiskt sparat till det här och drömt om det här i flera år/månader och vill ha det på vårt sätt och det hoppas vi att du respekterar"

Jag förstår att det är svårt men rak kommunikation än nästan alltid det bästa.

• Astro

Det låter ju som ni redan varit väldigt raka med henne, har ni försökt med att fråga rakt ut varför det är så viktigt för henne att vara med och bestämma? Och påpeka för henne vad det är hon gör när hon använder känslomässig utpressning och försöker spela martyr, hon kanske inte ens märker det själv. Hon kanske bara så otroligt gärna vill vara delaktig och ser inte att hon trampar rakt över er. Vissa människor är ju så jag-fokuserade...

Jag kan känna att det går upp och ner med "gå på moln"-känslorna, ibland är det bara så mycket annat i vägen för dem. Sätt dig ner och tänk igenom allt som din BM betyder för dig, varför du vill leva med honom, fantisera lite om framtiden. Det brukar funka för mig, då kommer den där sköna känslan av att ha tagit sitt livs bästa beslut tillbaka! Sen kan man ju alltid prova klänningen en extra gång och konstatera hur snygg man är, det är oxå en hyfsad ego-kick om inte annat!

Hoppas det löser sig för dig.

• mittid

Tanten har inte klippt av navelsträngen och nu är det dags!
    Det är i huvudsak din blivande man som skall ta denna strid och gör han/ni det inte nu, så har ni det kvar till sen... ju längre tid hon får, som Astro kallar det "spela martyr"... håller med där, desto värre/svårare blir det att sätta stop.
    Dags att sätta ner foten alltså. Mannen (ni) önskar henne hjärtligt välkommna att FÖRGYLLA ert bröllop och om ni behöver råd eller hjälp så talar ni om det för henne: Då BER ni om det!
    Lycka till med att hitta tillbaka till förväntan/glädjen och låt ingen ta den ifrån er!

• bruden i skogen

Håller med alla andra. Sätt ner fötterna.
    Men kanske så skall ni be henne göra något även om ni inte behöver hjälp så känner hon sig till nytta och som om ni behöver henne.
    Det kan vara så att hon känner sig överflödig och till ingen nytta alls om ni skall fixa med allt.
    Så kom på några enkla saker som ni absolut inte kan göra själva utan hennes hjälp )
    men var bestämda så hon inte får lillfinger och tar hela handen.
    Lycka till med allt som har med Er att göra..
    Och vet du att fixa bröllop och längta till fest och fina kläder är såååå jättekul.
    Tänk så roligt ni har ni båda som får göra detta tillsammans.

• Meii

Tack så jättemycket allihopa, de känns mycket bättre nu, ska verkligen följa era råd

Jag och min blivamde har pratat hela kvällen och han ska dit imorn och prata med henne, och Astro jag ska prova klänningen imorgon igen har den hängandes hos min mamma

Tack för att ni tog er tid att lyfta upp mig de uppskattar jag verkligen.

• BeSt

Förhoppningsvis så stöttar din blivande man dig, men även att du måste kunna bestämma på ditt eget bröllop.
    Oavsett hur mycket dom än hjälper till ekonomiskt eller på andra sätt så är det ERT bröllop..Lycka till Gifter mig åxå 12 Juni och min svärmor vill gärna bestämma mycket, men jag måste få lov att säga ifrån och min blivande stöttar väldigt bra och säger även till sin mamma om det skulle behövas.

Svar på tråden Jobbig svärmor...Hjälp!!!