• Skuggan

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Har du några tips på en snygg uppsättning man kan göra själv, till ett mindre bröllop. (Då menar jag helt själv, jag har ingen som hjälper mig heller).

Jag undrar också om det finns något man bara måste införskaffa i sminkväg. Jag har lätt för all måla ögonen och är bra på det men resten av ansiktet har jag aldrig lagt någon kraft på.

• Skuggan
    Skuggan skrev 2010-04-15 16:28:11 följande:
    Har du några tips på en snygg uppsättning man kan göra själv, till ett mindre bröllop. (Då menar jag helt själv, jag har ingen som hjälper mig heller).Jag undrar också om det finns något man bara måste införskaffa i sminkväg. Jag har lätt för all måla ögonen och är bra på det men resten av ansiktet har jag aldrig lagt någon kraft på.
    Å vad dum jag är. Jag bör ju tillägga att jag har aningen längre än axellångt hår.
  • Skuggan
    Godis skrev 2010-04-15 16:44:19 följande:
    Vad hade du tänkt dig i frisyrväg? Finns tusental, så lockigt, rakt, stilrent, lite rufs osv?
    Jag vill ha håret uppsatt. Sen har jag inte tänkt så mycket eftersom det i grund och botten måste vara möjligt att genomföra. Eller det är väl inet helt sant, ett tag var jag inne på svinrygg och jag har lurat på andra sätt att göra en uppsättning med håret lockat och fäst mitt på huvudet baktill. Men ja fastnar alltid i huruvida jag komemr fixa att få till det på egen hand.

Det är annars ett litet bröllop, jag har ingen brudkläning utan en vanlig lite festligare variant. Buketten kommer göras utifrån floristens egna tanke och smink, ja det blir också en enkel historia.
  • Skuggan

Tackar. Får prova mig fram. Läggningsvätska? Vad gör man med en sån?

Jag använder balsammetoden i vanliga fall och kör med andra ord utan silikconer odyl. Vad är det i en läggningsvätska?

• Skuggan
    Godis skrev 2010-04-15 22:47:25 följande:
    Detta använder man i håret för att ge stadga åt lockarna. Du kan även använda mousse.
    Tack igen!

Nu kommer jag framstå som någon typ av idiot men vad gör jag med det? Är tanken att jag lockar med tång och sätter mousse sen eller lägger jag på spolar och lägger mousset/läggnignsvätskan innan jag rullar upp?

(Du anar varför jag behöver en enkel frisyr va*ler*)
  • Skuggan
    Godis skrev 2010-04-16 14:31:32 följande:
    Du framstår absolut inte som en idiot. Tänk som jag gör: "Bättre att ställa en fråga och känna sig dum i 5 minuter än att inte ställa den alls o känna sig dum resten av livet" :DLägg mousse i torrt hår, krama in det. Sedan rullar du håret i riktning som din frisyr ska vara. Dvs om du ska ha det bakåt så rullar du håret från bakhuvudet framåt. Lägger du spolarna långt framme vid ansiktet så får du mycket volym där tex.Ska försöka hitta några bilder så du förstår min såkallade "förklaring" :D
    Är det bättre med spolar än tex en tång? (En sådan har jag nämligen även om den gör ganska små lockar).
  • Skuggan

Haha, jag pepprar dig med frågor. Men heter mjuksprayen just mjukspray i butik eller vad ska man kolla efter?

Jag får ju lite extra pyssel att hitta sånt eftersom jag ska ha ett utan siliconer.

• Skuggan
    Godis skrev 2010-04-16 15:14:40 följande:
    Näe inte nödvändigtvis, beror helt på vilket resultat du är ute efter. Spolar gör att håret ser mer lagt ut. Medans tång ger ett "friare" hår. Hmmm, underlig förklaring men jag hoppas att du fattar hur jag menar :D
    Inte alls en konstig förklaring, jag tror jag fattar! Det är allså läge att fundera på vilket resultat jag är ute efter.

Tack för alla svar!
Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!