• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

Skuggan skrev 2010-04-15 16:55:31 följande:
    Jag vill ha håret uppsatt. Sen har jag inte tänkt så mycket eftersom det i grund och botten måste vara möjligt att genomföra. Eller det är väl inet helt sant, ett tag var jag inne på svinrygg och jag har lurat på andra sätt att göra en uppsättning med håret lockat och fäst mitt på huvudet baktill. Men ja fastnar alltid i huruvida jag komemr fixa att få till det på egen hand.Det är annars ett litet bröllop, jag har ingen brudkläning utan en vanlig lite festligare variant. Buketten kommer göras utifrån floristens egna tanke och smink, ja det blir också en enkel historia.
    Jag skulle nog i ditt fall locka håret, glöm inte läggningsvätska och en mjukspray när du släpper ut lockarna. Sen skulle jag fästa upp håret med luggnålat lr vanliga bobbypins. Vid uppsättningen så kan du själv välja hur tajt resp. löst du vill att lockarna ska falla. Avluta med en hårdspray. Lockar mjukar gärna upp ett ansikte gentemot en svinrygg som är ganska svårt att få till själv, mycket tupering och gömmande av nålar.
    Har du fler frågor så står jag till ditt förfogande.
  • Godis
    idajohanna82 skrev 2010-04-15 17:27:56 följande:
    Perfekt! Den ska jag prova! Tack för alla bra tips! Kram!
    Va så lite så. Lycka till!!!!
  • Godis
    Troll10 skrev 2010-04-15 18:58:51 följande:
    Vad är mjukspray?
    Mjukspray är en hårspray som man använder för att tillfälligt fästa hår. Den går att borsta ut utan att det blir klibbigt lr att den "mjölar". Man avslutar alltid med en hårdspray, som fäster håret i frisyren man vill ha i slutändan. Kom ihåg att alltid spraya ca 30cm från håret annars blir det bara vått och sprider inte ut sig över håret som det ska.
  • Godis
    Jezzoz skrev 2010-04-15 20:33:19 följande:
    Hej! här kommer en fråga....Vad är det för trender som gäller just nu i frisyr väg?Min frisör har börjat fråga hur jag vill ha mitt hår och jag har ingen aning!!:)
    Gäller det uppsättning lr klipp?
  • Godis
    Skuggan skrev 2010-04-15 21:27:17 följande:
    Tackar. Får prova mig fram. Läggningsvätska? Vad gör man med en sån? Jag använder balsammetoden i vanliga fall och kör med andra ord utan silikconer odyl. Vad är det i en läggningsvätska?
    Detta använder man i håret för att ge stadga åt lockarna. Du kan även använda mousse.
  • Godis
    Sörön10 skrev 2010-04-15 22:50:30 följande:
    Ge mig tips på billigt och prisvärt löshår att ha till en uppsättning! Ska enbart användas till bröllopet för jag kommer inte hinna spara ut! Clips är väl den metod jag tänker mig!
    Om du har tålamod så går det alltid att hitta på tradera. Men köp alltid äkta hår då plasthår är känsligt mot värme och går ej att tona.
    På andra sajter spinger ett pack clip-on iväg till runt 1000 lappen. Dock finns det undantag som sidan: no14.dinstudio.se/ Dom säljer även på tradera och jag kan rek. deras hår. Har det själv.
  • Godis
    Skuggan skrev 2010-04-16 06:53:04 följande:
    Tack igen!Nu kommer jag framstå som någon typ av idiot men vad gör jag med det? Är tanken att jag lockar med tång och sätter mousse sen eller lägger jag på spolar och lägger mousset/läggnignsvätskan innan jag rullar upp?(Du anar varför jag behöver en enkel frisyr va*ler*)
    Du framstår absolut inte som en idiot. Tänk som jag gör: "Bättre att ställa en fråga och känna sig dum i 5 minuter än att inte ställa den alls o känna sig dum resten av livet" :D
    Lägg mousse i torrt hår, krama in det. Sedan rullar du håret i riktning som din frisyr ska vara. Dvs om du ska ha det bakåt så rullar du håret från bakhuvudet framåt. Lägger du spolarna långt framme vid ansiktet så får du mycket volym där tex.
    Ska försöka hitta några bilder så du förstår min såkallade "förklaring" :D
  • Godis
    pettan skrev 2010-04-16 14:51:03 följande:
    Hej! Jag ska sminka mig själv opå bröllopsdagen! Vad är et absolut viktigaste o tänka på? Har tänkt köpa i.d. produkter till bas och har hittat en vattenfast mascara som jag gillar, ska oxå köpa lite skuggor hos Mary kay med ev. ögonprimer! Vill ju gärna att det ska sitta så bra som möjligt utan att se påklistrat ut! Har tänkt mig en vacker men naturlig make-up!
    Det absolut viktigaste är en bas som inte ser glansig ut på bilder. Tyvärr måste jag informera dig att min erfarenhet av mineralsmink är att det lätt gör att ansiktet blir glansigt. Dock kan jag inte svära på att alla mineralmärken gör det.
    När man fotograferas så fångar blixten upp allt ljus i ansiktet därför är det viktigt att man inte använder ljusreflekterande smink vid en fotografering. Matta produkter, även ögonskuggor är A o O.
    Har du efterföljande frågor så finns jag här för respons.
  • Godis
    DaisyMom skrev 2010-04-16 14:55:02 följande:
    Vilken bra tråd! Jag ska göra håret själv och har köpt en obh nordica artist wave maker och testade den nu i helgen. Det blir jättefina lockar av den och jag kommer göra min frisyr med denna på The Big Day. Det jag undrar är vad för produkter du rekomenderar att man har i håret innan med lockar det? Mousse eller nån värmecreme? Eller båda? Så att lockarna håller hela dagen... Mitt hår blir lätt torrt och frissigt längst ut och fett inne vid rötterna...
    Tackar!!
    Du ska alltid i samband med värmebehandling ha i ett värmeskydd i håret. Sen tar du slinga för slinga och preparerar med mousse lr om du har någon produkt som hjälper till att hålla lockarna. Kolla med din frisör vad dom har att erbjuda. Sen lockar du håret, släpp ut det, spraya med en mjukspray, för att sedan fästa upp det med en liten hårnål utan att platta till locken. Detta gör att locken hinner svalna i fästet. För så länge ett hår är varmt så går det att forma. Släpp ut hela håret och spraya med en hårdspray. OBS!! Håll ca 30cm från håret för att få bäst resultat. LYcka till!!
  • Godis
    Skuggan skrev 2010-04-16 15:00:29 följande:
    Är det bättre med spolar än tex en tång? (En sådan har jag nämligen även om den gör ganska små lockar).
    Näe inte nödvändigtvis, beror helt på vilket resultat du är ute efter. Spolar gör att håret ser mer lagt ut. Medans tång ger ett "friare" hår. Hmmm, underlig förklaring men jag hoppas att du fattar hur jag menar :D
Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!