• Godis

Rådgivning för hår och smink finns här!!

pinuppa78 skrev 2010-04-27 16:33:32 följande:
    undrarde me lite på slöja,krona el bara maffiga örhängen till alltet om man har lite halvuppsatt...tack än en gång

Där är det mycket upp till dig, vad du känner dig bekväm med. Men jag tycker att du ska gå antingen lr så det inte blir för mycket. Dvs först kommer smyckena sedan kommer du....

• Godis

snuttfia skrev 2010-04-27 16:39:14 följande:
      Tack för svaret, då vet jag lite mer :) Vart hittar man såna blottingsheets? Låter som en lysande produkt, såna ska man ju alltid ha i väskan!

Bonvisage.se vet jag har. Dom har nyligen öppnat internetbutik för icke utbildade så gå in där och kika.

• Godis

Loijsan skrev 2010-04-27 18:03:42 följande:
    Hej hej!Hittade den här tråden nu å den verkar ju toppen!Jag gifter mig den 10:e juli och skulle då vilja ha mitt hår (långt) utsläppt det mesta av det och med lite lockar/volym och sen vill jag att det främre håret e uppsatt lite "slarvigt" (ej stramt) och med kanske nånting i håret men nu undrar jag om nån fattar typ hur jag menar och har någon bild?Sen undrar jag hur du som makeupartist gör då du ger rådgivning angående bröllopssminkningen? Hur tänker du liksom? E dom flesta ganska neutralt sminkade? Undrar så hur jag ska göra och hur jag vill ha det. Jag bär ju oftast ganska mycke smink varje dag å undrar hur jag ska göra på min bröllopsdag?Vore lite kul å höra dina tankar och ideer.Louise

Lite länkar:

http://www.hairstylestalk.com/images/bridal_hairstyle1.jpg
    http://www.bridal-updos.com/images/bridal-updos.jpg
    http://ourdisneywedding.net/wp-content/gallery/princess-updo-hair-styles/bridal-hairstyles-2.jpg

Hur jag gör:
    Ja du....har rätt lätt för att läsa av människor men framför allt så lyssnar jag på vad dom vill ha och sedan pratar man igenom saker. För det är inte alltid som deras tankar fungerar. Men jag kollar alltid på tjejernas färger, hud, ögon. Och sedan går man även igenom deras klädel och vilket ev. färgtema dom ska ha.
    Vilken sminkning man vill ha är mycket upp till var och en. Jag har gjort min fair share of bröllop och varit med om det mesta. Dvs neutrala sminkningar, Orientaliska bröllop, asiatiska bröllop, hårdrocksbröllop, rockabillybröllop osv.
    Det finns en hel del att välja mellan. Men man ska välja något som man känner sig hemma i. Dvs om du är van att ha mycket smink så e kanske en neutral make inget för dig. Ska du anlita en makeupartist så informera henne/honom om vad du vill ha och gillar. Va helt öppen för förslag med så ska det säkert gå bra.
    Lycka till!!

• Godis

WonderfulWord skrev 2010-04-27 23:44:56 följande:
    Hejjag undrar vad för produkter  jag behöver köpa inför egen sminkning när jag nu gifter mig. till saken hör att jag inte använder smink alls i dagsläget inte använder smink så jag har inget dirket hemma. så vilka produkter behöver jag köpa?vilka märken borde hålla hela dagen, jag kommer ha ett vinterbröllop om det spelar någon roll.är det något jag bör tänka på. min tärna kommer att lägga make upen på mig o hon e lite mer van vid smink än mig men...tacksam för svarkatta

Nu vet jag inte vilken slags hud du har men jag kan ge dig generella förslag.
    Foundation i samma färg som ditt ansikte (testa alltid på käklinjen, aldrig handen)
    Concealer om du väljer en foundation som inte täcker dina problemområden. Samma färg som din hud.
    Puder som är antingen samma färg lr ofärgat.
    Ögonskuggor (matta gör sig bäst på bild)
    Rouge i en passande färg till dig
    Mascara, vattenfast.
    Lipgloss/läppstift i neutralfärg.

Märken finns det supermånga utav men jag skulle rek. dig att gå till en butik där du kan få personlig service och hjälp med färgval osv. Välj alltid kvalitetsprodukter för att få ett bra resultat. Köp även verktyg så du kan jobba in produkterna rätt.

Hoppas jag fått med allt. Har du fler frågor så finns jag här....

• Godis

Joseful skrev 2010-04-28 16:23:27 följande:
    Tänkte fråga vilka produkter man ska köpa om man inte vill ha nått som tynger ner. Har ganska tunt hår som i sig själv blir väldigt platt upptill och stylar jag så håller det ett liiiitet tag för att sen bara se ännu plattare och fetare ut.

Tror det finns många som råkar ut för detta. Ska man använda volymprodukter så är det viktigt att man även fönar håret rätt.
    Köp kvalitetsprodukter och vänd dig till en frisör så hjälper dom dig gärna.

• Godis

DaisyMom skrev 2010-05-01 08:35:41 följande:
    Jag undrar om det finns någon bra sida på nätet med bilder på håruppsättningar som är enkla att göra själv?

Sök på youtube, typ updos. Där finns en hel del att gå igenom. Oftast tjejer som gör det själv så testa där....

• Godis

TalisQualis skrev 2010-05-02 19:27:32 följande:
    Åh vilken bra tråd! Jag gifter min utomlands i oktober och planerar att fixa både hår och smink själv. Men nu är det så att jag tycker sånt här är jätte svårt! Jag har kollat på många videos om hur man sätta upp håret och tror att jag kan fixa de med en del övning. Jag har tänk mig en halvupsättning med vågigt hår och både tiara och slöja. Det ska man väl klara av att göra själv? Sminkning däremot känner jag mig väldigt lost i. Vad för smink behöver jag? Vad ska jag ha för färg på ögonskugga, vilken sort ska jag använda. Vilken färg på rouge ska jag ha? Läppstift? Vad ska jag tänka på i allmänhet? Jag är blondt/rödlätt men mycket ljus hy. På sommaren får jag fräknar (som försvinner på vintern) och har blå/grå ögon.  

Med lite träning så verkar du ha rätt bra pejl på håret.
    Maken är lite varierande beroende på vad för hy du har osv. Införskaffa dig en foundation i din ton och puder. Likadant med ögonskugga, använd dig utav en färg som plockar fram din egen ögonfärg. Typ till dina blå kan en guldig skugga lr en bronsig vara fint. Även grönt är snyggt. Men sedan hänger det mycket på vad du trivs i själv. Ge dig inte på allt för skimmriga skuggor lr underlag då detta blir väldigt glansigt på bild. Men om du ska vara utomlands så hade jag satsat på en solkysst look. Naturlig ögonmake och bronzer. Isadora har matta ögonskuggor och en bronzer som är matt. Använd dock bronzern med måtta. Känner du att det kanke blir lite för mörkt för dig så satsa på en ljusare blush så det inte blir för kraftigt. Sedan hade jag kört på ett lipgloss, läppstift blir gärna för mycket om man är utom lands. Då föredrar jag ett gloss.
    Tänk även på att använda rikligt med spf så att du inte är galet solbränd på bröllopet.

Det är dom tipsen jag kan ge dig just nu. Har du fler frågor så finns jag här...

• Godis

Bride2011 skrev 2010-05-05 11:54:24 följande:
    Hej! Jag har en fråga angånde Primer - kan jag använda samma på läpparna som jag använder till ögonlocken? Tycker att min Elisabeth Arden ögonprimer är fantastiskt bra och tänkte testa den för läpparna också, men insåg att det kanske är bäst att fråga om råd först Tack tack!

Hej,
    Nu använder jag själv inte Elizabeth Ardens produkter förutom Eight Hour Cream som är suverän. Men jag skulle personligen inte lägga den primern på läpparna då huden är olika på de olika områdena.
    Hade du tänkte dig primer för att få läppstiftet att stanna lr att inte blöda?

• Godis

TalisQualis skrev 2010-05-05 12:44:33 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har en till fråga =) Jag sminkar mig ju varken ofta eller mycket. Det ända som går åt ät maskara :) Men det jag undrar är, jag har läst och hört att man ska vara noga med rengöring och återfuktning av ansikten innan man lägger maken, samt att man nån vecka innan bröllopet ska lägga ansiktmasker. Vad säger du om detta och vad rekkomenderar du för produkter? Jag va på en ansiktsbehandling för några månader sedan och fick veta att jag har lite torr men framförallt känslig hy. Det här med bronzer, jag är väldigt blek och blir inte ens lite brun på sommaren, jag blir bara röd som en kräfta och sen återgår jag till att vara vit igen. Törs jag använda de? Vi ska förrästen gifta oss i New York i oktober :) så det är ingen större risk att jag blir bränd! En annan sak, för ca 4 år sen så var jag på sminkkurs på make up store och fick en foundation och ett puder utprovat (som jag har kvar än idag... ja du ser, det går inte åt direkt). Men det jag undrar är om jag kan använda detta på bröllopet (ev köpa nytt men i samma ton) eller kan jag ha ändrat ton och behöver prova ut nytt? Jag fick också med mig en rund liten burk med nått som skulle täcka olika färger i ansiktet (fråga mig inte vad det kallas) men vilken färg är till vad?  Är mus-produkter bra? Jag behöver en vattenfast maskara som ger mycket volum och Inte klumpar sig. Något tips? Oj va långt det blev. Jag ska sluta skriva nu :) Tack    

Haha, ok, N.Y e lite skillnad. Trodde ni skulle på solsemester :D
    Det är superviktigt att ta hand om sin hy oavsett om man ska gifta sig lr inte...
    Dock bör du vända dig till en hudterapeut som är utbildad för just det området.
    Får du ingen bränna alls så är det en fin gräns mellan att se sminkad och översminkad ut....
    Imed att jag inte sett dig irl så skulle jag rek. dig att gå till en mua som kan se din hud och där du även kan ta upp att du har känslig hud för att få dom bästa produkterna för din hy.
    Angående ditt "gamla" smink så har du lite bäst-före här:

3-6 månader: Mascara
    6-8 månader: Fuktighetsbevarande kräm, puder, underlagskräm, concealer, rengöringsmedel, foundation.
    12 månader: Ögonskugga, rouge, läppglans, läppstift, toningsmedel.
    18 månader: Eyeliner och läpp-penna.

Använder man fingrarna i sina produkter så kan man räkna betydligt kortare tid då bakterier froas. Så fingarar e ett STORT ajabaja!!! Använd alltid en spatel som är väl rengjord mellan gångerna man använder den.

Nu vet jag inte vad det var för burk du fick med dig men jag kan tänka mig att det är en colorcorrector (färgkorrigerare). Har du använt den så bör du införskaffa dig en ny, även om du inte använt mycket utav den....
    Är det olika färger i den lr är det beigiga toner i den?

Mus-produkter tycker jag är bra i många fall men som mua får man alltid favoriter men är samtidigt villig att prova nytt.... Så kör på det som känns bra för dig, dock ett litet varnande finger för budgetprodukter med tanke på din hy.

Loreál gör bra mascaror utan att dom behöver kosta en förmögenhet. Vill du däremot införskaffa dig en mer exklusiv så kika på Estee Lauder Sumptous bold volume waterproof mascara. Den är super!

Hoppas jag inte missat något nu :D

• Godis

Haft galet mycket att göra men nu är jag tillbaka en kort stund iaf, ska försöka mig på att ge alla ett bra svar.....

• Godis

Bride2011 skrev 2010-05-06 21:18:10 följande:
    Hej! Tack för svaret! Jag hade tänkt mig primer för att få läppstiftet att stanna. Jag använder konturpenna som förhindrar blödning.

Jag skulle nog köra på en s.k stain. Det är ett läppstift/gloss som sitter hela dagen. Finns hos en vanlig makeupbutik....typ H&M...

• Godis

Rufsas skrev 2010-05-07 11:36:27 följande:
    Hej Godis, Nu har det startats en tråd kring det här men jag frågar ändå. Kan du tipsa på en bra foundationbas som verkligen sitter heeela dagen? För mig är det viktigare att den sitter hela dagen än vad den kostar. Sen är det ju alltid trevligt med överkomliga priser såklart, men det är inte prio ett. Tack på förhand!

Smashbox har en superbra primer. Den rekommenderar jag starkt!

• Godis

Maxiander skrev 2010-05-07 11:45:38 följande:
    Åhå vilken bra tråd!!   Jag vill ha löshår, clip. Färgar håret regelbundet och har en tendens att byta nyans efter humör. Tror dock jag valt exakt förg nu men kommer vara tvungen att färga hos en ny frisör sista färgningen innan bröllopet. När borde jag gå till denna frisör? När borde jag köpa mitt löshår? jag vill ju gärna ha det långt innan så jag kan"prova" men det är ju viktigt att de har samma färg som färgen jag kommer att ha just den dagen...   Är det bästa att sätta dit "permanenta" lösögonfransar eller blir det mer effektfullt om man har endagsfransar just på bröllopet? Går det att ha båda? Om man har permanenta lösögonfransar, kan man sminka dessa eller sliter det mycket?   Riktiga tjejfrågor :) Hihi...   www.maxiander.se

Du kan köpa ditt löshår strax innan bröllopet, är du osöker på vilken ton du har, kör på ett steg ljusare så kan din frisör tona in ditt löshår i samma som ditt eget. Du kan gå till frisören samma vecka som du gifter dig.
    Vill du ha längre fransar så föreslår jag extensionsfransar, då risken för att man "tappar" lösfransa finns. Det finns en speciell mascara för extensionsfransar som inte utsätter dom för lika mycket slitage som "vanlig" mascara. Lycka till!!

• Godis

navigator skrev 2010-05-10 14:34:26 följande:
    Hej!Vad bra att få tips av ett proffs! Jag sminkar mig knappt något till vardags och till fest använder jag mascara, eyeliner/kajalpenna, ögonskugga och läppglans. Jag tänkte be en kompis som är duktig på att sminka att sminka mig till bröllopet. Vad behöver jag för produkter för att sminket ska hålla alla dessa timmar? Läpparna behöver man såklart bättra på efterhand, men måste man bättra på resten av sminket oxå? Supertacksam för svar!

Använder du produkter utav hög kvalitet så ska ingen större förbättring behövas göras. Dock skulle jag inskaffa mig bas-produkter, foundation, concealer, puder. Även blottingsheets som är ett papper man baddar på ställen där man blivit glansig.

• Godis

navigator skrev 2010-05-10 15:19:39 följande:
    Hej igen!Läste att du bor på Österlen. Precis som jag=). Har du salong här? Har inte bestämt mig för någon frisör än (gifter mig i december) men du verkar ju jätteduktig.

Jobbar just nu som frilans mua/hårstylist men är i startgroparna för att starta upp något inne i Ystad. Så du får hålla ögonen öppna lr så e det bara att ropa till om du behöver lite pro hjälp.

• Godis

bees skrev 2010-05-10 19:09:28 följande:
    Hej!Det är inte händelsevis så att det går att anlita dig för brudmake i Sjöbotrakten? Jag har idag varit på provhår och provmake hos min frisör. Håret blir bra, men make´en känns inte alls bra.  Överväger att göra själv eller försöka hitta någon som kan komma dit och hjälpa till. Om du inte gör sånt själv kanske du kan ge något tips här i närheten (syd-västra skåne) Tack på förhand och tack för en bra tråd! 

Hej, kanske lite sent att svara men jag kommer lägga min mail-adress på min sida så det e bara att skriva om du fortfarande behöver hjälp.

Svar på tråden Rådgivning för hår och smink finns här!!