• Svar på tråden Tantvarning del 8
  • Soldemor

Nu försöker jag shoppa en pyjamas via internet, sedan får jag väl läsa lite inför morgondagen...

• Cantaton

Oj. Väldigt trött, sa jag. OCh nu har jag sovit bort 3½h. Min känsla var alltså alldeles rätt. Huvudvärken är kvar och jag är såklart mosig, men det känns bättre i kroppen, ändå.

Passion, ljuvligt att höra om läsandet! Det låter som jag i den åldern. Jag plöjde Kittyböcker från det att jag fyllde åtta. Över hundra stycken... och alla andra Wahlströmsböcker!

Solde, det låter som en helt förskräcklig arbetsupplevelse om man inte är beredd på den och vet vad den innebär. Framförallt för någon som tycker om djur... Klart du grät och grät efteråt. Det måste ju ha känts jättejobbigt för dig - hur mkt det än ingår i dina arbetsuppgifter... Stor kram till dig.

I'm yours. Fint att sonen bryr sig.

• Sonja68

Oj, oj, här är det många som behöver kramar !

Solde; jättejobbigt, starkt att du klarade uppdraget, men självklart måste det ur systemet... du är ju människa, ingen känslokall robot. Men det vore ju fint om maken var lite mer stöttande. Även om det är ditt jobb, vilket du ju inte ifrågasätter och du gör ju verkligen ditt jobb med bravur, så måste man ju få reflektera och reagera hemma om det, annars blir man ju tokig. Massor med kramar, min vän!

Blomman; krya på dig kramar genom cyberrymden till Blompojken, Hoppas ni klarar er från magsjukan! Härligt med bokintresset

Min T läser ju sedan hon var 5, men hon verkar inte ha något större intresse av att läsa böcker, tyvärr. Jo, hon läser små korta sagor åt lillasyster, hon läser alla meddelanden hon får hem från skolan, hon läser i tidningen osv. Men böcker, nej. Men förra veckan när hon hade dansuppträdande i Folkets Hus, så blev det en paus mellan genrep och uppträdande. Eftersom Bibblan ligger i samma hus så gick vi dit. Och då blev hon mer intresserad, hittade en massa intressanta böcker om djur och så. Så då bad hon att vi skulle gå tillbaka nån dag så hon kunde låna hem böcker Jag menar, hon kanske inte är intresserad av sagor, romaner är för tungt ännu, men faktaböcker är väl inte heller fel?

Cantaton; sköt om magkatarren! Har haft det själv, så du har mina sympatier. Mig hjälpte havregrynsgröt, sån där fil med nyttiga bakterier (finns säkert laktosfri också), inge kaffe (det svåraste!!) och mindre stress.

Fjällis; Så underbart med lilla Fjällgrodan ♥ Pussa henne från mig!

ImYours; så underbar son du har. Och han har en underbar mamma, så det är klart han är orolig och bryr sig.

Nu måste jag jobba lite! Ciao!

• Cantaton

Sonja, du anar inte hur noga jag är med magkatarren, förstår inte alls varför den blossade upp så igår! Jag äter en gröt gjord på hälsomüsli på morgonen (bättre än havregrynsgröt ur flera avseenden), med blåbär i... Äter små portioner och var tredje timma, ungefär. Tar medicinen samt örtdroppar och några andra droppar. Definitivt inget kaffe eller någon coca cola, ingen alkohol, ingen laktos... Nu har jag även plockat bort större delen av det mättade fettet och får istället bara i mig fett genom lax, avokado, nötter o.s.v., liksom jag har plockat bort sockret (godis etc.)

Jag sover minst 8h. Igår sov jag nog 10 på natten och 2½ på eftermiddagen. Idag ska jag gå på Flow som är en mix av yoga, pilates och tai chi.

Jag vet ärligt talat inte vad jag kan göra mer?!?! Vänta...

Tack för att du alltid är så omtänksam. Säg till om du har fler råd från egna erfarenheter.

• Sonja68

Skönt att höra att du är noga att ta hand om magkatarren Canta! Då är det bara att fortsätta så och vänta antagligen. Det tar ju ett tag att läka en magkatarr. Kram!

• TinkerBelle

Soldemor skrev 2010-05-04 18:14:35 följande:
    Vad kul att höra att livet lever som det ska med tanterna! Varning: nu jag skall jag gnälla, bara lite: min Valborg blev ingen höjdare. Ca 20 min innan det var tänkt att jag skulle åka hem, fick jag göra en akututryckning med en djurskyddsinspektör till en gård vars ägare mådde väldigt dåligt. Jag fick stötta gårdens ägare medan inspektör och veterinär avlivade djuren. Jag vet att uppgiften att stötta lantbrukare ingår i min tjänst, men ingen har sagt vad det EGENTLIGEN kan innebära. Och ägaren ville själv vara med när katterna som fanns där skulle avlivas. Jag fick verkligen anstränga mig till det yttersta för att verkligen vara där för lantbrukarens skull, men när jag körde tillbaks till expeditionen kom allt och när jag parkerade bilen så storgrät jag. Det var så himla jobbigt! Jag brkukar aldrig ha några som helst proiblem att koppla bort jobbet, men det här har jag haft i huvudet hela helgen. Support från maken, jodå: "Det måste du klara av, det är ditt jobb"  Tack för stödet!Idag känns det betydligt bättre, men det känns som om jag måste bygga upp min beredskap tills nästa gång, på något sätt...så, slutgnällt!Är för närvarande på folkhögskola ute i nordöstra skånska skogen, och skall bli klok på kyrkobokföriing. Fast just nu går det mest runt av alla kommandonm, ikoner och mappar. Fast det var roligt, en i köket kände igen mig från tv, nu får jag snart kändishybris!Det som hände i fredags har fått maken och mig att fatta ett gemensamt beslut som känns väldigt skönt: vi skall inte alls söka hus i Sjöbo eller i min arbetsförsamling, och vi skall inte köpa något alls. Vi har satt upp oss hos det kommunala bostadsbolaget i Lund och vi skall hyra istället. Är svårt förälskad i några parhus eller något liknande som är tre år gamla och ligger i utkanten av  stan. Dit vill jag och kan utan problem vänta på en fyra där!

Bara för att det är en del av ditt jobb betyder det inte att det är lätt!
    Visst kan man förbereda sig, men det är ju dina känslor och närvaro i nuet och förmågan att känna empati som gör dig till den du är.

Skickar massor av kramar för det lär du behöva!

• TinkerBelle

Cantaton skrev 2010-05-05 09:03:30 följande:
    Sonja, du anar inte hur noga jag är med magkatarren, förstår inte alls varför den blossade upp så igår! Jag äter en gröt gjord på hälsomüsli på morgonen (bättre än havregrynsgröt ur flera avseenden), med blåbär i... Äter små portioner och var tredje timma, ungefär. Tar medicinen samt örtdroppar och några andra droppar. Definitivt inget kaffe eller någon coca cola, ingen alkohol, ingen laktos... Nu har jag även plockat bort större delen av det mättade fettet och får istället bara i mig fett genom lax, avokado, nötter o.s.v., liksom jag har plockat bort sockret (godis etc.) Jag sover minst 8h. Igår sov jag nog 10 på natten och 2½ på eftermiddagen. Idag ska jag gå på Flow som är en mix av yoga, pilates och tai chi. Jag vet ärligt talat inte vad jag kan göra mer?!?! Vänta...   Tack för att du alltid är så omtänksam. Säg till om du har fler råd från egna erfarenheter.

Jag tycker det låter som du har bra koll på läget. Sen behöver du som sagt tid och tålamod. När magkatteren väl har kommit behövs det inte mycket för att den ska blåssa upp igen - deklarations strul tex...

• Cantaton

Tålamod är inte min starka sida

TinkerBelle skrev 2010-05-05 10:12:24 följande:
      Jag tycker det låter som du har bra koll på läget. Sen behöver du som sagt tid och tålamod. När magkatteren väl har kommit behövs det inte mycket för att den ska blåssa upp igen - deklarations strul tex...
  • Heloise

Solde: usch vad hemskt, det är alltid jobbigt! Klart att du vart upprörd!

Blomman: Blir alldeles rörd när jag hör om blompojkens läsintresse!

Sonja darling: Klart fakta böcker är bra, i den åldern är de ju jättebra, har du sett de där fina och roliga faktaböckerna som finns nu? Det är ett slags interaktiva böcker, med brev och grejjer man dra ut etc, finns bla om pirater, drakar och älvor( tror jag). Det kanske skulle kunna vara ngt för T?

Canta: Bra att du sköter om dig!

Jag är på jobbet, och dagen har ju helt klart kunnat vara bättre haha, först hade dörren gått i baklås, så jag fick gå in på framsidan och då går larmet :-S

Sen hade tjejen jag skulle jobba med försovit sig!

• Sonja68

Heloise, jag ska fråga på vårt bibliotek, men slänger först iväg frågan till dig som är i "branschen" eller i alla fall insatt i bibblans värld:
    Fjärrlån, vad innebär det?
    Vi var på jakt efter ryska barn/sagoböcker, med det fanns inga på vårt bibliotek.
    Sedan så var vi intresserade av svenska sagoböcker som är översatta till ryska. Typ Pippi Långstrump, Karlsson på taket mfl. För barnen möter dessa sagor och figurer i förskolan, men det vore jättebra att även läsa dem på ryska med dem för "möta upp" liksom och förena den "svenska" sagovärlden med den ryska. Så att de ser att Pippi finns även i den ryska världen. Annars så är ryska sagor väldigt tunga och ett ganska svårt språk ofta på vers. Men om de ser bilder på Pippi och känner igen historien från dagis så tror jag att de blir mer intresserade av att höra och läsa sagor på ryska.
    Det skulle berika och boosta deras språkutveckling tror jag.
    Men var beställer man såna böcker? 
    Misstänker att det blir till att köpa dem för oss, men var? OM de inte går att låna via bibblan alltså.

Svar på tråden Tantvarning del 8