didis skrev 2010-04-17 12:35:02 följande:
Om man bortser från att min biologisk pappa knappast är miljonär är min situation liknande. Att INTE bjuda honom blir i praktiken en mycket stark markering och det blir mycket svårt att få till er relation senare. Och troligen kommer du att vilja det, de flesta känner ett behov av att ha en släkt, inte minst när man har barn. Inte så att ni måste umgås men att det inte finns någon negativ relation om du förstår vad jag menar.Mitt råd: bjud honom men sätt honom inte vid honnören. Bry dig inte så mycket om honom men markera inte genom att inte bjuda honom eller totalt ignorera honom. För din egen skull, inte hans. Din styvfar kan gott sitta som "brudens far".För din egen skull: förlåt din pappa för att han varit en skitfarsa. Acceptera honom som han är, det betyder inte att du måste ha kontakt med honom, inte alls, det är en process helt för din egen skull.Till sist: låt inte relationen med din pappa ta så mycket energi som min egen tog när jag var i din ålder. Man har de föräldrar man har och det är bara att acceptera.
Låter som ett bra råd faktiskt!