• lisaodaniel

    Inbjudan till festen men ej vigseln

    Jag och min m2b ska den här helgen reda ut vad vi vill att det ska stå i våran inbjudan. Det finns många bra alternativ överallt, men inget där man endast bjuder in till själva festen.

    De allra flesta som blir bjudna vet redan om det, och de vet att de inte blir bjudna på själva vigseln. Men vi vill ändå att det ska framgå klart och tydligt att vigseln kommer ske i närvaro av våra familjer och att resten är välkomna till festen efteråt.

    Så snälla, kom med förslag! Just nu är pappret helt blankt!

  • Svar på tråden Inbjudan till festen men ej vigseln
  • Eriane

    Ni är härmed inbjudna till festligheterna som följer vårat giftermål

    Ni är härmed välkommna att närvara/delta vid våran bröllopsfest.

    Något i den stilen? Kanske inte exakt vad ni är ute efter men ni kanske får egna idéer av det

  • NoCh

    Injbudan till Bröllopsfest!
    Välkommen att fira med oss efter vigseln som kommer att äga rum under dagen i våra familjers sällskap. Vi vill sedan fortsätta firandet med er på kvällen!

    ngt sånt?

  • Skuggan

    Kan ni inte he en inbjudan med en vanligtext typ:

    Välkommen att delta i vår bröllopsfest

    Så tid, plats OSA och sånt vanligt som brukar stå på inbjudan.

    Sen bifogar ni ett informationsblad där vanliga rubriken rinns med så som barn, allergi, vägbeskrivning osv men att en av rubrikerna är
    Vigsel: Vigselakten kommer att äga rum innan festen. Vid vigseln närvarar enbart våra närmaste familj.

    Hm, lite rörigt men jag hoppas du förstår vad som menas.

  • Flotten

    Hm, jag hör till dem som gärna skippar festen för att vara med vid själva ögonblicket så jag hade nog tackat nej till en sån här inbjudan. Ingen kritik alltså men räkna med att fler såna som jag finns.

  • lisaodaniel

    Tack allihop!

    Så olika man tänker:) Jag själv fastnade bäst för NoCh´s förslag. Vi har inte tänkt bifoga något informationsblad utan endast hänvisa till en hemsida för mer information, men idén är ju bra.

    Flotten:
    Den tanken har inte ens slagit mig, men som sagt så vet i stort sett alla som kommer bli inbjudna redan om det och alla är positiva. Vi kommer bara bjuda in våra närmsta vänner och släktingar och alla vill ju vara med och fira oss, så jag har en känsla av att det inte blir några avhopp på grund av den saken.
    Dessutom kommer vi ha middagen under festen och gratis mat känner jag ingen som tackar nej till:)

  • PussLa

    Vi skrev helt enkelt "Välkomna till vår bröllopsfest" och tid och plats och osa. Den närmaste familjen, som även är bjudna till vigseln, fick ett extrablad med den inbjudan. Jag tycker det verkar som att de flesta förstår att de bara är bjudna till festen. En del är lite besvikna att de inte får vara med vid vigseln, men vi har inte plats för alla då vigseln ska ge hemma i vår trädgår.

  • lydice

    Jag måste erkänna att även jag blev lite paff,men ni har säkert era orsaker. Jag skulle nog också tacka nej om jag skall vara ärlig. Men tycker också NhCh hade en bra text.

  • emlasa

    Men herregud! Klart ni kan bjuda in till bara fest om ni vill. Det är er dag och ni bestämmer själva hur ni vill ha den. Jag skulle respektera att vigseln är först och att bara bli bjuden till festen. Vad spelar det för roll? Skulle bli överlycklig av att bli bjuden till en stor och rolig fest. Varför skulle jag tacka nej? Av principskäl? Det kan jag inte alls förstå. Det är såna svar som gör blivande brudar osäkra! För min del tror jag att det kommer bli jättelyckat och jag tycker ni ska köra på det som ni vill!

  • swee1

    Vi ska också bjuda bara till fest, under själva vigseln som blir borgerlig kommer endast våra barn och två vittnen närvara. Hade inte en tanke att någon skulle tacka nej till festen pga det, och hoppas verkligen att vi inte har sådana "vänner", det är ingen rättighet att vara med under vigseln.  

    Skulle också vilja ha tips om hur man formulerar inbjudan, gärna lite roliga :) är inte så bra på rimma, har finska som modersmål. Gästerna ska komma lite före oss till festlokalen och få skumpa, sen blir det skål när vi kommer,  buffé, vi bjuder på dricka och har hyrt en DJ. Barn är välkomna men det är inte en barnanpassad fest, tänker inte fixa lektant osv. En avslappnad, rolig fest ska det bli m a o.  

  • elefi

    Vi gifter oss med våra närmsta vänner och syskon och våra barn MEN bjuder in samma em/kväll till bröllopsfest.
    Det blir skumpa och tilltugg när gästerna kommer till festen och lokalen ska vara mycket fint pyntad.

    Vi hade tänkt skriva såhär

    Välkommna på vår bröllopsfest!!!

    Datum .....  var  .......
    vi bjuder på mat/dryck och fest hela kvällen lång!!

    Det vore jättekul om ni ville komma fira med oss!! 

    osa ....
    klädsel festfin med färgtema 

    Det bästa vi har lämnar vi hemma endast brudparets barn är med och äter !!!

    Tycker inte det är fel om man vill ha cermonin för sig själv det är ju även en ära att få bli bjuden på fest och fira att några gift sig. Många av våra vänner har gift sig själva el hemligt och bjudit på fest sen ...myckt kul och uppskattat!!!

  • fialotta82

    @lisaodaniel: Tror inte du behöver oroa dig. Det är nog fler än du tror som gör på samma sätt. {#lang_emotions_sunny}

    Jag och min sambo kommer köra ett liknande upplägg. Vi gifter oss sent på fredagkvällen med endast våra familjer närvarande. Sedan bjuds det till fest på lördagen. har hittills inte hört någon klaga på detta. Verkar ju jättefånigt att tacka nej till en fest bara av princip för att man tycker att man borde fått vara med på vigseln. Till saken hör kanske att mina föräldrar gifte sig i hemlighet med endast vittnen närvarande och middag efteråt. Min sambos föräldrar gifte sig också ensamma för att sedan ha middag hemma hos min svärmors föräldrar. Kan ju ha med det att göra att dom är lite mer vidsynta och öppna för att alla skall få göra på sitt sätt.

    @elefi: Tack för ett jättebra förslag på text till inbjudan. Kommer säkert att stjäla lite av den. {#lang_emotions_laughing}

  • Pinova

    Jag och min blivande man funderar på att gifta oss utomlands och sedan ha fest när vi kommer tillbaka från bröllopsresan.

    Så hur skriver man då?

    Vi har gift oss....

    Välkommen att fira det med oss....

  • Skuggan

     


    emlasa skrev 2010-04-18 12:05:05 följande:
    Men herregud! Klart ni kan bjuda in till bara fest om ni vill. Det är er dag och ni bestämmer själva hur ni vill ha den. Jag skulle respektera att vigseln är först och att bara bli bjuden till festen. Vad spelar det för roll? Skulle bli överlycklig av att bli bjuden till en stor och rolig fest. Varför skulle jag tacka nej? Av principskäl? Det kan jag inte alls förstå. Det är såna svar som gör blivande brudar osäkra! För min del tror jag att det kommer bli jättelyckat och jag tycker ni ska köra på det som ni vill!

    Alltså, på sätt och vis är det väl bra att TS får den typen av svar i tråden.  (alltså negativa, "jag skulle tacka nej" svar) Av den enkla anledningen att det kan ju finnas gäster som tänker så och då är det bra att vara förberedd och ha mött argumentet tidigare.

    Sen betyder ju inte några negativa gäster att man ska ändra på sitt upplägg. Vill man bjuda in till fest men ha vigseln privat så har man all rätt i välden att göra det. Men då kanske det är skönt att redan innan inbjudnignarna gått ut fått smaka på eventuell negativ respons som kan komma, så att man är stålsatt liksom.

    BT är användbart på så vis, ett sätt att bolla och testa sina tankar innan de blir verklighet på nåt vis.

Svar på tråden Inbjudan till festen men ej vigseln