• Tessthemess

Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna

Här kan vi dela med oss av tips på hur man kan hålla nere kostanderna.

Här kommer mina spartips.

Köp in glasen Mjöd från IKEA och använd som vaser.

Köp grejer från Ebay... det säljs till och med artificiella brudbuketter där till ca 1/5 eller mindre av priset av vad en "riktig" brudbukett kostar. Dessutom kan man köpa sk tabledecorations, näbbuketter, corsage etc. Gå till den engelska Ebaysidan www.ebay.co.uk och skriv in "silk bouquets" så får ni massa träffar.

Här kan ni se exempel: stores.shop.ebay.co.uk/WEDDING-BELL-FLOWERS__W0QQ_armrsZ1

På Ebay kan man ju i princip köpa billigt av allt. Konfetti, placeringskort, inbjudningskort.

• Svar på tråden Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna
  • Förväntan2010
    Tessthemess skrev 2010-04-18 14:11:08 följande:
    Ja, det stämmer. Tänk på att inte köpa från tex USA.Från UK betalar man dock ingen tull.
    Kan ju lägga till lite här nu att jag har beställt närmare 60 paket från eBay och då främst från USA och Hong Kong, ett enda har fastnat i tullen och det skickades från USA den 11 september så jag tror att det hade lite med datumet att göra! ;) Så det är inte så ofta de fastnar i tullen, om ni dessutom ber säljaren markera att paketet är en gåva så fastnar det inte alls. De flesta säljare gör det utan att man ber om det! Så eBay är något jag varmt rekommenderar!
  • Miss Sofie

- Samla glasburkar och använd som vaser
    - Plocka egna blommor
    - Använda en hobbyfotograf
    - Väninna som fixar hår och smink
    - Göra egna trycksaker
    - Göra egna dekorationer

• Tessthemess

Superbra tips! Då kanske man vågar beställa därifrån också... Ett bar tips är att så fall maila säljaren och fråga om dom går med på "gift" idén innan man biddar... :) Nu måste jag genast gå till Ebay (US versionen..hehe).

Förväntan2010 skrev 2010-04-19 10:08:58 följande:
    Kan ju lägga till lite här nu att jag har beställt närmare 60 paket från eBay och då främst från USA och Hong Kong, ett enda har fastnat i tullen och det skickades från USA den 11 september så jag tror att det hade lite med datumet att göra! ;) Så det är inte så ofta de fastnar i tullen, om ni dessutom ber säljaren markera att paketet är en gåva så fastnar det inte alls. De flesta säljare gör det utan att man ber om det! Så eBay är något jag varmt rekommenderar!
  • KatjaB

just alla pysseltips och småsaker är det ju många som redan tipsat om, men de större sakerna som mat, lokal, kläder osv så var konsekventa, håll er till er budget och ifrågasätt kostnaderna. Är det verkligen värt si eller så mycket att hyra en veteranbil och vad skulle något annat kosta istället.. tex.
    Ta offerter från flera håll och jämför vad ni får för pengarna. Var ärliga med er budget och fråga vad ni får för det ni tänkt er.
    På så sätt har vi sparat massor, och genom att göra sånt som vi svenskar annars kanske inte gör var och varannan dag... prutat

• Förväntan2010

När man börjar leta saker på eBay så rekommenderar jag att man söker på global.ebay.com/ där kommer det mesta upp som skickas till Sverige och man får dessutom se ungefärliga svenska priser! ;)

• EmmaochTommy

mitt stora spartips är att vara ute i god tid och ha ögonen öppna. Har man tex bestämt färgtema tidigt kan det ju fyndas lite här och var.

Fråga vänner om hjälp i god tid och var tydliga med deras uppguft. får de en eller två avgränsade uppgifter tror jag nästan alla kan tänka sig att hjälpa till. Då undiker vi rädslan för att antingen stå där själva de sista dagarna, eller att en nära vän blir utbränd.

Vi som är halvpyssliga och inte har så mycket material hemma får passa oss lite när vi ska skapa alla pappersgrejer. Mitt tips är att endas köpa unika saker som tex stämplar på panduro men att köpa retsen av pappret mm i andra affärer. Annars kostar lätt ett kort uppåt 20 kr styck och för det priset kan man få lyxiga kort upptryckta.

Jag har nästan börjat se det lite som en sport att få saker billigare än planerat:) får se om jag är lika ivrig om några månader:I

• Sebastiána

Ett bra tips är att LÅNA. Kostar gratis! Jag har just fått veta att vi kan låna ljusstakar från en förening min far är med i. De har tillställningar då och då, men inte så ofta så allt står för det mesta oanvänt. Tänkte inte på det själv. De har kanske andra saker vi kan låna också.

• Sebastiána
    KatjaB skrev 2010-04-19 21:00:06 följande:
    just alla pysseltips och småsaker är det ju många som redan tipsat om, men de större sakerna som mat, lokal, kläder osv så var konsekventa, håll er till er budget och ifrågasätt kostnaderna. Är det verkligen värt si eller så mycket att hyra en veteranbil och vad skulle något annat kosta istället.. tex. Ta offerter från flera håll och jämför vad ni får för pengarna. Var ärliga med er budget och fråga vad ni får för det ni tänkt er. På så sätt har vi sparat massor, och genom att göra sånt som vi svenskar annars kanske inte gör var och varannan dag... prutat
    Jättebra tips!!!
  • Zia 20090618

Vi fick precis hem våra servettringar från ebay, drygt 5,5 styck och ursnygga enligt mig själv {#lang_emotions_wink} Finns i mitt galleri {#lang_emotions_smile}

I övrigt kommer vi handla massor via ebay, även klänningen och i slutändan räknar vi med att få ett bröllop med en lyxig känsla för 60-65 pers för drygt 15 000:- Då bör väl kanske tilläggas att vi inte kommer stå för buffén själva...

• Zia 20090618

Sen jobbar min blivande på ett ställe där vi i och med det väldigt billigt kommer undan med alla trycksaker. Vi fick låna en fin bil av en bekant till balen, hoppas få låna den även nu. En vän kommer sminka. En annan kommer fotografera. And so on{#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna