• Tessthemess

Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna

Här kan vi dela med oss av tips på hur man kan hålla nere kostanderna.

Här kommer mina spartips.

Köp in glasen Mjöd från IKEA och använd som vaser.

Köp grejer från Ebay... det säljs till och med artificiella brudbuketter där till ca 1/5 eller mindre av priset av vad en "riktig" brudbukett kostar. Dessutom kan man köpa sk tabledecorations, näbbuketter, corsage etc. Gå till den engelska Ebaysidan www.ebay.co.uk och skriv in "silk bouquets" så får ni massa träffar.

Här kan ni se exempel: stores.shop.ebay.co.uk/WEDDING-BELL-FLOWERS__W0QQ_armrsZ1

På Ebay kan man ju i princip köpa billigt av allt. Konfetti, placeringskort, inbjudningskort.

• Svar på tråden Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna
  • Sebastiána

Zia: verkligen tjusiga servettringar!!!

• Lyckliga013bruden

Jag var gäst på ett bröllop, som var det minsta snålaste tråkigaste bröllop jag varit på. Låter kanske lite elakt, men det är min ärliga åsikt. Det första jag tyckte var konstigt var att det bara var släkt där, trots att brudparetssläkt är liten så umgås vi inte så mycket annars, typ aldrig. Jag bjöd inte hela släkten utan de jag ville och framför allt de kompisar jag ville.

Andra grejen var att vi satt ihop trängda i brudens föräldrars vardagsrum. Borden var inklämda med mm precision. Maten kom från den billigaste cateringen, stället är kända för priserna inte maten. Servitriserna var lånade/hyrda från gymnasiets hotell&restaurang linje, de var inte väldigt kunniga och duktiga. Present öppning skedde i ett hörn i hallen på det lilla radhuset, tog tid och ingen såg nåt. Tårtan vet jag inte var den kom ifrån, den var jättesnygg utseendes mässigt men ingen gillade den. Vilket iof var tur för det hade beräknat ganska många portioner mindre så de som ingen fick blev inte ledsna utan glada. Whisky, konjak, baileys mm till kaffet fanns inte. Festen tog slut tidigt och alla hade åkt hem kl 21.30.

Det är inget fel att tänka ekonomiskt, men här kändes det so det gick för långt och det var inget kul som gäst och jag undrar varför de gifte sig överhuvudtaget. Hade varit mer logiskt om de gjort det ensamma på en resa typ. 

Snåla så mycket ni kan utan att tappa den lyxiga bröllopskänslan, som inte har något med ekonomi att göra egentligen. Hoppas ni förstår vad jag menar. =)

• Tessthemess

Lyckliga013bruden skrev 2010-05-19 12:13:37 följande:
    Jag var gäst på ett bröllop, som var det minsta snålaste tråkigaste bröllop jag varit på. Låter kanske lite elakt, men det är min ärliga åsikt. Det första jag tyckte var konstigt var att det bara var släkt där, trots att brudparetssläkt är liten så umgås vi inte så mycket annars, typ aldrig. Jag bjöd inte hela släkten utan de jag ville och framför allt de kompisar jag ville. Andra grejen var att vi satt ihop trängda i brudens föräldrars vardagsrum. Borden var inklämda med mm precision. Maten kom från den billigaste cateringen, stället är kända för priserna inte maten. Servitriserna var lånade/hyrda från gymnasiets hotell&restaurang linje, de var inte väldigt kunniga och duktiga. Present öppning skedde i ett hörn i hallen på det lilla radhuset, tog tid och ingen såg nåt. Tårtan vet jag inte var den kom ifrån, den var jättesnygg utseendes mässigt men ingen gillade den. Vilket iof var tur för det hade beräknat ganska många portioner mindre så de som ingen fick blev inte ledsna utan glada. Whisky, konjak, baileys mm till kaffet fanns inte. Festen tog slut tidigt och alla hade åkt hem kl 21.30.   Det är inget fel att tänka ekonomiskt, men här kändes det so det gick för långt och det var inget kul som gäst och jag undrar varför de gifte sig överhuvudtaget. Hade varit mer logiskt om de gjort det ensamma på en resa typ.  Snåla så mycket ni kan utan att tappa den lyxiga bröllopskänslan, som inte har något med ekonomi att göra egentligen. Hoppas ni förstår vad jag menar. =)

Jag har också varit på ett mardrömsbröllop. Det var stort men budgeten måste ha varit noll. Festen där slutade också supertidigt. :)

• shakynose

KatjaB skrev 2010-04-19 21:00:06 följande:just alla pysseltips och småsaker är det ju många som redan tipsat om, men de större sakerna som mat, lokal, kläder osv så var konsekventa, håll er till er budget och ifrågasätt kostnaderna. Är det verkligen värt si eller så mycket att hyra en veteranbil och vad skulle något annat kosta istället.. tex. Ta offerter från flera håll och jämför vad ni får för pengarna. Var ärliga med er budget och fråga vad ni får för det ni tänkt er. På så sätt har vi sparat massor, och genom att göra sånt som vi svenskar annars kanske inte gör var och varannan dag... prutat

Håller med dig här! Väldigt viktigt att just de stora utgifterna inte får bära iväg samtidigt som jag tror att det är lätt att bli lite ivrig när det gäller små detaljer (och ibland vill man kanske ha lite väl många såna små detaljer). Att vara ute i tid när det handlar om de stora utgifterna (lokal, catering, kläder) och sedan ägna sig åt småduttandet när det börjar närma sig är nog bättre än att bestämma sig för favors, pussklockor och näbbskor det första man gör, så att inte småsakerna börjar kosta för mycket. Det är enligt min erfarenhet ett bra knep för att hålla de onödiga utgifterna till ett minimum.

• Orsakullan

Jag håller ögonen öppna hela tiden efter saker som är användbara! T.ex hittade jag en näbbklänning på en barnsecondhand-affär till 1-åriga dottern för 60 kr. Den fick avgöra färgen för syskonens kläder då jag hittade en ljuvlig klänning i samma färg och stil till storasyster för 160 kr på tradera. Min egen klänning kostade 499kr på Sisters (rea) och skorna kostade 360 på Din Sko. Kanonfina :) Smycken har jag sen innan. Ringen är beställd, också rea på guldfynd. Inbjudningskorten gjorde jag själv på datorn. Köpte lite styvare gräddfärgat papper på bokhandeln för 2.50st och lekte med typsnitt och layout, Skitsnyggt blev det i slutändan! Har även inhandlat engångschampagneglas, vinglas och ölglas på Dollarstore för 10-20kr/10-pack. Sådana saker är lätta att fynda och hålla nere priset på medan mat och dryck måste få kosta. Ska dock köra buffé och sedan vindunkar och ölbackar vilket också blir billigare än flaskor. Bara mat och dryck är gott och rikligt - hellre för mycket än för lite - så får resten vara budget!

• Jeanette G

Kolla efter begagnade- eller vintageklänningar. Jag har hittat en klänning som var nästan precis det jag tänkt mig för 900:- på Etsy.com

Hyr kläder.

Se över bekantskapskretsen. En av brudgummens kompisars flickvän är frisör och ställer mer än gärna upp och fixar frillan, en av mina närmaste vänner är en mycket duktig fotograf och både jag och svägerskan utbildar oss inom konditori och ska göra tårtan. Kanske känner du nån som är bra på att sminka, sy eller känner nån som känner nån som spelar i ett band? Kolla runt!

Hyr festlokal och ha buffé som familjen hjälper till med.

Ha betalbar och ta en tia för en öl/glas vin. Vi tänkte ta en biltur till Tyskland och köpa ölen där.

Använd vilda blommor eller norpa i trädgården för dekoration.

Gör egna inbjudningskort och bröllopsprogram. Panduro har massa kul och användbart. Bekanta dig med nåt bildbehandlingsprogram som Photoshop tex.

Istället för bröllopssvit: Se till att huset/lägeheten är storstädad och all disk borta, piffa till det lite extra med ljuslyktor och blommor och bunkra upp med frukt, choklad och en flaska skumpa. Glöm inte att ha något trevligt till frukost hemma också.

• mani

ohh tack tack tack, mjödglasen ser precis ut som de vaser jag vill köpa, där sparade jag massa pengar, tack så himla mycket ;)  alla ni gav underbara tips, ska ta o spara de som passar oss. tack snälla ni

• Moster Stina

Jag var på ett bröllop härom året som visserligen kostat supermycket. men detta i fråga om maten.

Det var bara SÅ flott och vackert i festlokalen. kommer nog alltid vara det vackraste jag sett.

Men när jag talade med dekoratören, så visade det sig att det som såg JÄTTEDYRT ut, var superbilligt. Så jag tipsar som vanligt om fiberduk. Man kan skrynkla till det och ha som duk, över en pappersduk. (Ica säljer faktiskt klart billigast7m pappersdukar. Euroshopper)

Och så kan man såklart hänga upp fiberduk i taket.

Det är bara SÅ vackert och himmelskt.

(Fiberduk är alltså sådan där odlingsväv som man lägger över trädgårdslanden för att skydda morötter t ex.) Finns billigt att köpa på Biltema (10 m 39 kr), Claes Ohlsson (lite dyrare har jag för mig) Granngården (7,5 mX2m tror jag de hade för ca 49 kr)

Om man piffar till festlokalen till max men för billig penning så känns ändå bröllopet lyxigt!!!

• MiaSKPG
    flopsy32 skrev 2010-04-18 20:22:49 följande:
    Jo, en sak till...

Köpte en Nixaklänning, oanvända handskar och slöja, samt underkjol på Blocket för 2000kr. Använd en gång och därefter kemtvättad. Har en vän som syr upp den och syr in den lite i midjan för 200kr (skräddar´n jag frågade skulle ha minst 1000kr).

Använd dina kontakter och vänner. Ring och förhandla om priset!!!

Vi har kostat på oss ett dansband till festen. Självklart har vi förhandlat om priset!
    Hur reagerade bandet på att ni förhandlade om priset? Vi valde ett band osm verkade jättebra och de ville ha 6500 och det är egentligen för mycket för vår budget men jag sa okej utan att förhandla och tänkte på det sen att det kanske gick att "pruta"? Fast jag tänkte att det är ju sommar och säkert fler som gifer sig samma helg så om jag försökte pruta kanske de skulle ha gått nån annanstans....
  • Sebastiána
    MiaSKPG skrev 2011-01-20 13:31:29 följande:
    Hur reagerade bandet på att ni förhandlade om priset? Vi valde ett band osm verkade jättebra och de ville ha 6500 och det är egentligen för mycket för vår budget men jag sa okej utan att förhandla och tänkte på det sen att det kanske gick att "pruta"? Fast jag tänkte att det är ju sommar och säkert fler som gifer sig samma helg så om jag försökte pruta kanske de skulle ha gått nån annanstans....
    Samma här. Vårt band kostar också 6500:-. Inte tänkte jag på att pruta. I och för sig är det väl billigt med tanke på att de spelar under hela middagen och sedan 3 timmar under festen.
  • MiaSKPG

ja för oss spelar de också från ca 18 till 01 men efter att vi besämt och bokat allting så skrev dem att de också gärna tar mat och öl så då blir det ju säkert nån hundralapp till där när de är 5-6st i bandet :-/

• helena86

Vi har köpt lakan från IKEA för 19 kr st som vi ska ha som dukar :D Blev lite över 400 kr! :D

Svar på tråden Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna