• E11a

Om vulkanen tillåter ...

Vilken bra titel!

Maken kom hem igår efter 9 timmar på tåget lagom till den nya arbetsvecka. Det har inte alls gått någon större nöd på honom i Central Europa.

Har kollat om det fortfarande finns Eurostar biljetter från London till Lille eller Paris on två veckor trots allt kaoset. Det gör det men inte så många.

Låter härligt med Italien/Slovenien/Istrien.
    Vi "måste" ju åka till Sverige på sommaren och hälsa på familjerna. Men lite annat hinner man alltid med.

• E11a

Nu har vi bokat tåg och hyrbil till månadsskifteshelgen. London - Lille tar bara 1.20. Sen har vi hyrbil från Lille och google säger att det bara ska ta ca 2 timmar Lille-Reims. Har beställt Richard Juhlin boken på Amazon så hoppas att den hinner komma! Maken bokade en cab så vi hoppas på fint väder plus att jag tycker att det är kul i ca 15 min om man åker på någon solig oblåsig liten landsväg. Jaja - han ska också få bestämma ibland.

Nu återstår hotell i 3 nätter. Funderar på de första 2 i Reims och sedan sista natten på något lite lyxigare slottsliknande på landsorten. Jag får kolla runt lite och ska definitivt titta närmare på era länkar.

• E11a

Har aldrig åkt all inclusive av samma anledning som ovan. Maten är ju något av det roligaste och det ska vara väldigt bra för att jag ska vilja äta på samma ställe i en hel vecka.

Men åkte på paketresa för första gången på typ 15 år när vi åkte skidor i Lech Österike för några veckor sedan. Jag började som vanligt med att hitta det hotellet jag ville bo på sen började jag titta på flyg - av en slump när jag började googla på transfer från Innsbruck till Lech så hamnade jag på paketrese siter. Visade sig att man kunde få det hotellet jag ville ha och flyg (förvisso charter med Monarc och man satt verkligen trångt men vad gör det i 2 timmar) för en billigare penning än om jag bokat allt separat - då ingick även transfer så man slapp böka med det.

Vi blev faktiskt helt sålda på skidcharter och ska absolut ta det igen. Förutom att de verkar som man kan få i princip vilket hotell man vill hade det dom följande fördelarna:

- Man behöver inte fixa transfer. Stod en lite minibuss och väntade när man kom av flyget, till frukosten näst sista dagen kom hotellpersonalen med ett litet brev där det stod vilken tid vi skulle vara klara för upphämtning. Hur skönt är det!

- Man kunde köpa liftkort när man beställde resan - så fick man det i minibussen på väg till hotellet, dvs inget köande för att köpa liftkort första eftermiddagen man kunde gå direkt till en trevlig uteservering istället.

Vi var grymt imponerade av servicen faktiskt och hur bra deal man fick om man köpte hela paketet. Det var inte det flygbolaget som vi hade valt i vanliga fall men alla hotell som jag funderade på hade gått att ordna i paketet.

Fast skidresa är nog den enda typ av resa detta fungerar för oss.

• E11a

Wow! Stort tack Lapinette! Här ska surfas.

Supergulligt.

• E11a

Champagne var väldigt trevligt om än lite kallt den tredje dage.

Kan varmt rekommendera detta ställe att bo på (och deras Champagner)

www.ployez-jacquemart.fr/en/index94d9.html

På söndagkvällen lagade de en 6 rätters middag och serverade genomgående sina egna champagner till alla rätter. Givetvis med en rundvandring i källarna under huset med tusentals flaskor. Jösses vilket hantverk!

Vi hade med oss mer Champagne hem än vad vi har druckit sammanlagt på 10 år tror jag. Det är lätt att ryckas med lite . Vi hade bestämt oss för att att bara köpa med oss från mindre hus - liksom inte lika kul att köpa sånt som man kan köpa överallt hemma. Vi gick dock på en visning av Tattingers enorma källare. Kul att se i alla fall en stor produktion också.

Jättegod mat. Tycker att trevligast är att gå på någon fin fransk bistro (Flo i Reims) var hur bra som helst. Vi har ätit vit sparris så det kommit ut ur öronen. Pilgrimsmusslor verkar också vara i säsong.

Frukost är väl det enda som jag int eär riktigt kompis med i Frankrike. Bara sött och vitt bröd.

• E11a

Lappinette - nu när jag är inne på franskt bistro temat så kommer jag att tänka på www.thewolseley.com/ en av mina London favoriter.

Det är fint och grönt i alla parker men Magnoliorn aoch tulpanerna har blommat färdigt.

• E11a

Jag har varit på Amalfi i början av november och det var toppen.

Kanske lite i senaste laget men varmt i vattnet och ingen trängsel.

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...