Lappis - fyndig titel!
Vi var ju som sagt på PM i Växjö i helgen, och det var en väldigt trevlig upplevelse. Vi var i valet och kvalet om vi skulle välja avsmakningsmeny eller trerätters, men bestämde oss till slut för att köra trerättersalternativet. Ibland blir de där avsmakningsmenyerna så himla skruvade, tycker jag; som att de till varje pris måste hitta på något nytt och "konstigt", så att de liksom glömmer att det gärna ska vara gott också.
Hur som helst, till förrätt bjöds det Pata Negra de Salamanca med skott från Sjöviksgård och fikonkompott, till vilket det serverades en sherry, La Goya från Manzanilla. Jag har aldrig druckit sherry till Pata Negra förut, men det var gott. Som jag har förstått var sherry, åtminstone till en början, huvuddrycken till tapas, så det är klart att det passar.
Till huvudrätt åt vi hjort från H.M.K Solliden med murklor, majrova, potatispuré smaksatt med lök, primörer samt madeirasås. Kanske t o m att kungen skjutit hjorten själv. Jag har ätit mörare hjortkött än det här, men det var helt OK och tillbehören var goda. Till hjorten serverades ett rött syrahvin, Cornas Chapoutier, från Frankrike. Väldigt gott.
Till efterrätt blev det slutligen citron- och yoghurtmousse i strut med inlagda bär och rabarberglass, som serverades med ett mousserande vin från Italien; Rosetta. Jag gissar att det var ett rosévin, men det hade en väldigt djup hallonröd färg, så det kändes inte som typisk "roséfärg". Jag har letat som en galning efter det vinet på nätet, men inte lyckats hitta det, tyvärr, för det var väldigt gott. Lite sött sådär som efterrättsviner ska vara, men i o m att det var mousserande var det lite "kvillrande" på tungan och smakade inte så sött. Väldigt gott ihop med det friska i citronmoussen och rabarberglassen.
Om jag ska sammanfatta det hela så är PM väl värt ett besök, men kanske inte som enda utflyktsmål om man ska bila ner ifrån Stockholm.
Vi övernattade på Hotell Cardinal, och där hade de en helt ekologisk frukostbuffé. Trevligt, och där fanns ändå allt man kunde önska sig av en bra frukostbuffé.