• Lapinette

Om vulkanen tillåter ...

... så ska vi resa en massa på denna tråd !

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...
  • Ab fab

Maken skall fira 50 årsdagen med bal en lördag i november så en liten försits på fredagen låter som någonting han skulle gilla. Visst ligger champagnebaren i Vasastan?

• Lapinette

Ab fab - det är på The Lobby på Rådmansgatan.

• jojanna

Har nu kommit fram till att om jag vill ha ett klokt svar av resevana folk så skall jag rikta min fråga till er i denna tråd

Frågan är: Hur lönsamt är det att fara på en all inclusive resa?

Vi har börjat tala om Egypten och har då funderat hur det skulle vara att ta en AI resa, istället för att bara boka flyg tur/retur och sedan leta boende på plats (reste till Indien så)

så vad säger ni som har erfarenhet av båda? Är det värt att boka AI eller är det slöseri med pengarna?

• Lapinette

jojanna - ska erkänna att jag aldrig har åkt och haft all inclusive då jag har svårt att tänka mig att äta på samma ställe varje dag. Tycker just att gå ut och äta på olika ställen är en del av charmen med att resa. Sen kan jag hålla med om att till vissa resmål och pga olika syften är det bekvämast med all inclusive men tyvärr har jag inget svar på din fråga.

• Ab fab

jag är av samma uppfattning- all inclusive kanske är lönsamt men acks å trist. Som gammal guide i charterrbanchen skulle jag definitivt avråda från att åka så. Halva nöjet är ju att leta skojiga retauranger, hitta nya miljöer och spännande upplevelser

• havelina
    jojanna skrev 2010-04-22 14:14:44 följande:
    Har nu kommit fram till att om jag vill ha ett klokt svar av resevana folk så skall jag rikta min fråga till er i denna tråd Frågan är: Hur lönsamt är det att fara på en all inclusive resa? Vi har börjat tala om Egypten och har då funderat hur det skulle vara att ta en AI resa, istället för att bara boka flyg tur/retur och sedan leta boende på plats (reste till Indien så) så vad säger ni som har erfarenhet av båda? Är det värt att boka AI eller är det slöseri med pengarna?
    Min erfarenhet är att man generellt inte sparar pengar på all inclusive. Det här varierar förstås och beror på vad man vill göra under resan. Vill man stanna på sin resort under hela vistelsen och dricka mycket drinkar och hittar en deal där det ingår kanske det är värt det. Personligen skulle jag tycka att det vore trist att besöka en ny plats utan att ge sig ut och uppleva saker utanför hotellet.

Däremot kan det ju underlätta att boka hotell i förväg, om man nu inte är sugen på att se hotellet med egna ögon innan man bokar. Många hotell har ju dessutom bättre priser för dem som förbokar online.

Lycka till och hoppas ni får en härlig semester!

• anne på grönkulla

Det beror helt på vad ni har för reserfarenhet och vilka förväntningar ni har på ett Egypten-besök. Vill man slappa på en resort med strand o aktiviteter så är all inclusive på en ort på kustem säkert toppen. Vill man se så mycket som möjligt av Egyptens turistattraktioner och antika lämningar så kan säkert ett paket av nåt slag vara bra, särskilt om man har begränsad tid. Men vill man uppleva så mycket Egypten som möjligt är det en riktigt dålig ide.

• sandralainen

Vi har bokat en all inclusive i sommar till tunisien. har inte åkt så tidigare men det skillde ca 2000 kr totalt mellan ett "tråkigt" hotell utan ens restaurang och detta stora fina hotell och då gick det bara välja all inclusive. Så vi tänkte att då har vi i alla fall frukost, lunch och dryck varje dag så kan man kosta på sig att äta ute några kvällar. Bra fruksot, lunch och dryck för två personer kommer man lätt upp i 2000 kr. Både läsk och sprit ingår.

• E11a

Har aldrig åkt all inclusive av samma anledning som ovan. Maten är ju något av det roligaste och det ska vara väldigt bra för att jag ska vilja äta på samma ställe i en hel vecka.

Men åkte på paketresa för första gången på typ 15 år när vi åkte skidor i Lech Österike för några veckor sedan. Jag började som vanligt med att hitta det hotellet jag ville bo på sen började jag titta på flyg - av en slump när jag började googla på transfer från Innsbruck till Lech så hamnade jag på paketrese siter. Visade sig att man kunde få det hotellet jag ville ha och flyg (förvisso charter med Monarc och man satt verkligen trångt men vad gör det i 2 timmar) för en billigare penning än om jag bokat allt separat - då ingick även transfer så man slapp böka med det.

Vi blev faktiskt helt sålda på skidcharter och ska absolut ta det igen. Förutom att de verkar som man kan få i princip vilket hotell man vill hade det dom följande fördelarna:

- Man behöver inte fixa transfer. Stod en lite minibuss och väntade när man kom av flyget, till frukosten näst sista dagen kom hotellpersonalen med ett litet brev där det stod vilken tid vi skulle vara klara för upphämtning. Hur skönt är det!

- Man kunde köpa liftkort när man beställde resan - så fick man det i minibussen på väg till hotellet, dvs inget köande för att köpa liftkort första eftermiddagen man kunde gå direkt till en trevlig uteservering istället.

Vi var grymt imponerade av servicen faktiskt och hur bra deal man fick om man köpte hela paketet. Det var inte det flygbolaget som vi hade valt i vanliga fall men alla hotell som jag funderade på hade gått att ordna i paketet.

Fast skidresa är nog den enda typ av resa detta fungerar för oss.

• Lapinette

E11a - har åkt på massor av skidresor/paketresor och säger som dig så himla skönt och bekvämt med transfer och allt bokat. Har även haft (vid två tillfällen) middag inkluderat på hotellet. Inte för att vi velat men det har blivit så och maten har varit super, vi jättetrötta efter en dag i pisten så det har passat bra.

Nu ska vi se gällande champagne!

L'assiette Champenoise - Chateau de la Muire
    wwww.asiettechapenoise.com

Aux Armes de Champagne
    www.aux-de-champagne.com

Les Barbotines
    www.lesbarbotines.com

Les Berceaux
    www.lesberceaux.com

Hostellerie la Briqueterie
    www.labriqueterie.fr

Chateua les Crayeres
    www.lescrayeres.com

Chateau de Courcelles
    www.chateau-de-courcelles.fr

Le Clos Raymi
    www.closraymi-hotel.com

Jacky Michel-hotel d'Angleterre
    www.hotel.dangleterre.fr

Royal Champagne
    www.royalchmpagne.com

Hotel la villa Eugene (det var där vi bodde)
    www.villa-eugene.com

Hoppas detta kanske ger er lite idéer!

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...