• Lapinette

Om vulkanen tillåter ...

... så ska vi resa en massa på denna tråd !

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...
  • Lapinette

Vad har ni gjort i resväg i helgen?

Själv har jag dammat av Excel och våra resplaner i sommar dvs Italien/Slovenien/Istrien. Vi har kommit överens om att inte vänta på kompisen nere på Rivieran som kanske/utifall att ska gifta sig i juli. Hade i princip bestämt allt när jag fick lite nya idéer ... ha, ha, så klart man inte ska göra det enkelt för sig. Ska fundera i ngåra dagar till sen blir det nog att boka allt.

• E11a

Vilken bra titel!

Maken kom hem igår efter 9 timmar på tåget lagom till den nya arbetsvecka. Det har inte alls gått någon större nöd på honom i Central Europa.

Har kollat om det fortfarande finns Eurostar biljetter från London till Lille eller Paris on två veckor trots allt kaoset. Det gör det men inte så många.

Låter härligt med Italien/Slovenien/Istrien.
    Vi "måste" ju åka till Sverige på sommaren och hälsa på familjerna. Men lite annat hinner man alltid med.

• anne på grönkulla

Maken oroar sig för en Latinamerika-resa om 2 veckor, nu i det här allmänna flygkaoset. Jag stannar där jag är sålänge o det fixar sig, men en hel räcka kollegor har påverkats. Hmm, världen är märklig.

• Tinga

Lappis - fyndig titel!

Vi var ju som sagt på PM i Växjö i helgen, och det var en väldigt trevlig upplevelse. Vi var i valet och kvalet om vi skulle välja avsmakningsmeny eller trerätters, men bestämde oss till slut för att köra trerättersalternativet. Ibland blir de där avsmakningsmenyerna så himla skruvade, tycker jag; som att de till varje pris måste hitta på något nytt och "konstigt", så att de liksom glömmer att det gärna ska vara gott också.

Hur som helst, till förrätt bjöds det Pata Negra de Salamanca med skott från Sjöviksgård och fikonkompott, till vilket det serverades en sherry, La Goya från Manzanilla. Jag har aldrig druckit sherry till Pata Negra förut, men det var gott. Som jag har förstått var sherry, åtminstone till en början, huvuddrycken till tapas, så det är klart att det passar.

Till huvudrätt åt vi hjort från H.M.K Solliden med murklor, majrova, potatispuré smaksatt med lök, primörer samt madeirasås. Kanske t o m att kungen skjutit hjorten själv. Jag har ätit mörare hjortkött än det här, men det var helt OK och tillbehören var goda. Till hjorten serverades ett rött syrahvin, Cornas Chapoutier, från Frankrike. Väldigt gott.

Till efterrätt blev det slutligen citron- och yoghurtmousse i strut med inlagda bär och rabarberglass, som serverades med ett mousserande vin från Italien; Rosetta. Jag gissar att det var ett rosévin, men det hade en väldigt djup hallonröd färg, så det kändes inte som typisk "roséfärg". Jag har letat som en galning efter det vinet på nätet, men inte lyckats hitta det, tyvärr, för det var väldigt gott. Lite sött sådär som efterrättsviner ska vara, men i o m att det var mousserande var det lite "kvillrande" på tungan och smakade inte så sött. Väldigt gott ihop med det friska i citronmoussen och rabarberglassen.

Om jag ska sammanfatta det hela så är PM väl värt ett besök, men kanske inte som enda utflyktsmål om man ska bila ner ifrån Stockholm.

Vi övernattade på Hotell Cardinal, och där hade de en helt ekologisk frukostbuffé. Trevligt, och där fanns ändå allt man kunde önska sig av en bra frukostbuffé.

• Tinga

Fab - tack för restaurangtipsen! Den där italienaren, Pasta e contorni, känns som ett jättebra alternativ på fredagskvällen, när det ska pastaladdas inför loppet.

Piggelin - nä, någon Asienresa blir det inte nu under sommaren, inte på semestern iallafall. Vi har en del sparad föräldraledighet, som vi tänkte passa på att utnyttja, för att kunna vara lite långlediga. Ungefär halva tiden tänker vi oss att vara på resande fot och halva hemma. Vi har inte bestämt oss för vart vi ska åka, men just nu lutar det ganska mycket åt Englands sydkust och Cornwall. Vi hade ju planer på Englands sydkust och Normandie förra sommaren, men eftersom den resan blev inställd funderar vi nu på att ta den till sommaren, eller iallafall en del av den. Det vi funderar på är om det är bättre att lägga drygt 2 veckor i England i år, och sen ta 2-3 veckor i Normandie ett annat år, för att verkligen hinna utforska respektive ställe ordentligt, istället för att klämma in "allt" under en resa. Fast precis som för Lappis känns det som att börjar bli dags att bestämma sig och sätta igång att boka.

Förresten, om någon lyckas hitta det där mousserande Rosetta-vinet jag nämnde ovan får ni gärna hojta till. Funderar på om jag ska maila PM och be om en bättre beskrivning, så att jag kanske kan lyckas hitta det. Sen är det ju för all del inte säkert att det finns på Systembolaget ändå.

• Lapinette

Tack Tinga för "smakupplevelsen"! Lät gott och om vi åker ned får det självfallet även bli för att besöka Småland och glasriket.

Hoppas ni kommer iväg till England och Cornwall. Skickade jag dig artikeln (har för mig det men ibland sviker minnet) som jag hade om Cornwall? Jag har suttit och läst lite på Tripadvisor gällande Slovenia och igår läste jag lite i Lonely Planet. Mest för att kolla om min tripp jag funderat på är ok eller om vi ska hitta nya alternativ. Hmmm... man hittar ju hela tiden nya ställen som man gärna skulle vilja besöka men samtidigt vill vi inte fara runt allt för mycket samt ha ca 5 dagar utmed kusten dvs sol och bad.

• Ab fab

hej- tack för inboxningen om nya tråden

Kul att restaurangtips kan vara till någon nytta.

Just nu njuter jag av inställda resor. En hel extravecka på kontoret.

Planerar lite lätt sommaren men har inte kommit på något som vi vill göra. Paddla havskajak i Östersjön, Koster eller något annat. Hade en tanke på bilsemester Holland/Tyskland men efter helgens biltur känns inte det lika lockande

• Lapinette

Ab fab ... att sitta längre sträckor är inte skoj men lite kortare sträckor i bil med stopp på mysiga hotell är trevligt! Slovenien är litet så i sommar blir det verkligen inte långa sträckor mellan stoppen .

• Ab fab

Jag tror jag skall bjuda in maken till semesterdiskussion i helgen.

• Piggelin1

Hej hej,
    tack Lappis för nya länken Kul trådnamn!

Tinga - jag trillade precis in på Mischas Vinblogg (hon sommelieren som man ser på tv då & då) & såg detta inlägg'
    blogg.alltommat.se/mischasvinblogg/2010/03/22/pm-vanner/
    Tänkte direkt på dig! På hennes beskrivning låter det som om det är lite som Kock & Vin i Gbg, dvs inte så stelt/pretto.
    Kul att läsa om ert besök där - måste varit lyxigt med er barnfria helg!

Själva var vi ju i Oslo lör-sön - tog bara 3½ timme när vi sträckkörde upp i lördags fm. Dottern pratade konstant (undras vem hon har det efter...) & var nöjd fastän vi aldrig pausade - en eloge till henne
    Snurrade runt ett tag däremot innan vi hittade till mannens systers adress. Hennes lgh låg jättecentralt, perfekt sen när vi traskade ner på stan. Har inte vart i Oslo på femton år, så det var nästan som att vara där första gången. Karl Johann ser ju ut som vilken shoppinggata som helst med samma butiker som man är van vid överallt, men hittade ändå ett mysigt fik med kanongott kaffe & croissanter. Så småningom traskade vi ner till operan - vilket maffigt & imponerande bygge! Man kan ju gå omkring på taket där - klart läckert! Fast om solen skinit ännu mer än den gjorde, så hade jag behövt solglasögon, all den vita marmorn gjorde verkligen ljuset starkt för ögonen
    På kvällen lagade svägerskan en underbar middag till oss med bland annat renfilé. Sååå himla gott! Till frukosten dagen efter fixade hon såväl croissanter som smooothies - yummie!
    Tog en promenad på söndag fm till stadsdelen Grünerlökka (lite konstnärs-/bohemkvartér, kanske kan jämföras lite med Söder i Sthlm) & tog en kaffe i solen. Härligt! Kort men intensivt, men inte desto mindre kul att komma iväg en sväng - miljöombyte är alltid gott!

Ab Fab - om jag inte sa det - gott att du kom hem ordentligt, även om det tog lite tid! Har kollegor som fastnat i LA & idag hörde jag ngt om att de inte kan räkna med att komma hem förrän mitten av nästa vecka En annan kollega som också var i LA förra veckan, skulle hem över helgen & mellanlanda en-två dgr, för att sen flyga till Beijing - slutade med att hon flög LA-Beijing direkt istället... Håller tummarna för att hon lyckas komma hem till helgen.

Kul att läsa om era sommarfunderingar/-planer, skönt att det är fler som inte kommit så långt i planeringen ännu! Vi har ju veckan i Nice inplanerad i början av juni, men sen har vi inte planerat ngt mer konkret för den "riktiga" sommarsemestern ännu. Längtar verkligen efter Rivieran-veckan - ska bli sååå härligt!

Tinga - låter som en bra idé att splitta upp Cornwall & Bretagne i två resor - det lär ju finnas massor att se på båda ställena, då är det ju mkt smartare att dela upp det på två tillfällen & hinna se & uppleva mer i respektive område, & slippa stressa runt.

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...