• Lapinette

Om vulkanen tillåter ...

... så ska vi resa en massa på denna tråd !

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...
  • muggles

Gjorde en sökning här på BT och blev avskräckt direkt Blåsigt och envisa försäljare och dålig mat. Njae...

• MabCar
    nennesjuttioåtta skrev 2010-07-01 10:13:00 följande:
    *hörde lockropen* Vi var en halv dag på Koh Maak för att betala räkningar för de hade internet. Vi bodde ju på Koh Kahm, dit gick det en liten båt varje dag. Åk dit och ät, sola, slappa!!! Har inga tips på Maak annars, dels eftersom vi inte var där så länge och under den tiden så kom det ett ösregn, vi vandrade fram och tillbaka på stranden och tog en drink bara. Det finns ju flera öar runtomkirng att besöka också! Tror dock den sidan vi besökte var den tristaste, vad jag sett på bilder därifrån. Vattnet var ganska grumligt (jämfört med andra delar av Thailand, vad jag hört) och vi hittade inte Nemo, men jag tror ni kommer bli nöjda iaf.
    Tack! Vilka andra öar kan du rekommendera? När var du där?
  • Lapinette

mugglan - har också "hört" detsamma om Kap Verde så jag är inte heller sugen.

• Tinga

Muggles - även jag har hört dåliga saker om Kap Verde, så det skulle jag inte satsa på.

• Mrs  B

Hej hej!!!

Någon som varit på Bornholm de senaste åren??? Tips på boende???

Var där på skolresa för många herrans år sedan men funderar på att åka dit igen.

• Lapinette

Mrs B - har aldrig varit på Bornholm så jag kan tyvärr inte hjälpa till.

• Tinga

Mrs B - inte jag heller, trots att vi bor så nära. Har många gånger haft planer på det, särskilt som vi bodde i Ystad ett tag, men det blev aldrig av. Kanske blir en cykelsemester där när barnen blivit lite större.

• Tinga

Tittar bara in för att skicka en hälsning från en helt galen stad - Tokyo! Jösses, vilka kontraster!

• Lapinette

Tinga - visst är det!! Sen trodde faktiskt jag att du hade varit i Bornholm!

• Lapinette

Nedräkning till semestern har startat, den som jag planerade i vintras. Det är m a o dags att damma av guideböckerna, packlistan och kolla upp rutten som planerats in. Härligt! Fast det vore även inte fy skam att stanna hemma i Sverige denna sommar. Vilket väder vi har fått! Har njutit av kvällar på balkongen, picnic i gröngräset och lata dagar ute på landet.

Hur har ni andra det? Semester redan eller snart?

• nennesjuttioåtta
    MabCar skrev 2010-07-01 11:21:02 följande:
    Tack! Vilka andra öar kan du rekommendera? När var du där?
    Vi var där i mars, vädret var helt OK, det åskade runt omkring nästan varje natt, regnade någon dag, var lite molnigt men det tyckte jag var skönt för jag bränner mig så himla fort. 

Vi var bara borta 12 dagar, så vi åkte Bangkok - Koh Chang - Koh Kahm - koh Chang - Bangkok. Vi hade inte tänkt så mycket innan, det var en ren slump att vi hamnade på Koh Kahm, faktiskt. Jag tjuvtittade i en resetidning på arlanda som skrev om 10 finaste stränderna. Där var Koh Kahm med, – håhåå, det ligger inte så långt från Koh Chang, tänkte jag och sen gick det snorkelbåtar runt öarna som vi hakade på, hoppade av på den ön (fanns många fina att välja på...) och sen hoppade vi på samma båt när den kom några dagar senare igen. Hur smidigt som helst. 

• nennesjuttioåtta

Lappis- jag tycker inte heller att det gör så mycket att inte ha semester när de tär så fint väder, kvällarna är så ljusa att man hinner med så mycket iaf. Sena dopp i sjön, grilla med vänner, sitta ute på verandan hela kvällen och bara prata (eller surfa, hahah) som man inte tycker sig hinna när det är mörkt och kallt ute. då är ju dagen över när man kommer hem från jobbet. 

• Piggelin1

Heeeej Lappis,
    vill jättegärna hänga här men tiden vill bara inte räcka till
    ...och vill rapportera om Rivieran osv. Jag får väl göra tvärtemot alla andra, dvs skriva mer här när jag är ledig & faktist kommer att ha lite tid över (tror jag)  

Tinga - har tänkt tipsa dig inför er tripp (vad avis jag är på er!!), men tiden vill som sagt inte räcka till...

Dieppe var fint, Fecamp & speciellt Etretat - urcoola klippor är också kanon. Fast Fecamp är jag nog lite färgad av, har en kompis som kommer därifrån & därför varit där flera ggr, bla på bröllop för ett gäng år sen. Honfleur är turistigt, men mysigt ändå. Bayeux har jag bara varit i en gång, över en dag & jag tror jag var 20 år. Minns att jag spanade in Bayeux-tapeten, men var måttligt intresserad iaf då. Rouen är också fint. Deauville & Trouville är klassiska badorter, minns bara inte vilken av dem det var vi stannade till i. Gissar på Trouville ...och så förstås alla landstigningsorterna, Omaha,Beach, Arromanches osv. Vill minnas att vi picknickade på höjden precis innan man kommer fram till Arromanches & där fanns en 360-graders (?) biograf som jag minns att Originalrosen pratade varmt om - men den missade vi. Fast det kanske är lite svårt med era pojkar ändå, inser jag nu.

Inte riktigt koll på vilken väg ner ni kör, men vi stannade till i A'dam hos brorsan ett par dgr, sen drog vi rakt igenom Belgien till norra Frankrike (norr om Normandie, minns inte vad det området heter), där vi övernattade i en jättemysig liten stad, vars namn jag måste googla på för att minnas.  Saint-Valery-sur-Somme - nu hittade jag det - tack googlemaps! Tror kanske att vi stannade i Le Treport längs kusten ner också.

Le Havre var inget att ha, så ödsla ingen tid där!

Efter en natt i Honfleur stannade vi till här & provade & shoppade cider & calvados
    http://www.apreval.com/ - Låg strax väster om Honfleur längs kustvägen.

Kommer ni att åka så långt som till Mont St Michel? Vi såg till att vara där tidigt på fm (nio-halv tio?) för att slippa den värsta turisminvasionen. Övernattade i en mysig stad i närheten, Avranches, natten innan.

Ojdå, blev ju riktigt mkt nu när jag väl kom igång...
    Just det, har ett svagt minne av att ni ska stanna till i Brügge på hemvägen & att ni pratade om Bryssel med. Bryssel är jag inte så impad av, men däremot om ni vill kika på ngt mer längs vägen förutom Brügge, så är Gent värt att stanna till i. Har ju varit dä i jobbet ett oräkenligt antal & på sommareen är det kanonfint inne i stan där!

• Piggelin1

MrsB - Mugglan, vår gemensamma väninna & jag var på Bornholm på tjejresa för en herrans massa år sen, men ingen av oss var imponerade alls tyvärr. Vet inte om vi hade otur, men gillar Österlen hundra ggr bättre. Maten var rätt kass dessutom, iaf jämfört med Österlen. Så tyvärr jhar jag inga tips att komma med... ...och så känner jag fortfarande lukten av allt mögel det luktade på stället där vi bodde

Adamia - har nog inte sagt det, men stort grattis till pojken & vad KUL med er långresa som ni har på G! Vi bilade ju i Europa med vår dotter när hon var 8-9 mpånader & det funkade suoerbra för oss. Då sov hon fortfarande en hel del om dagarna & gick inte heller ännu, dvs inte lika rastlös som när man är två-tre år. Det funkar iofs bra nu med att åka bil med henne, men bila hela vägen ner till Europa väntar vi nog lite till med. Mer praktiskt som vi gjorde nu att flyga ner till Nice & så hyra bil där & kuska runt på plats.

Mugglan, i senaste RES fanns det tips om ett vad jag tror var ett lyxigt barnvänligt ställe i Thailand ngnstans, ska försöka komma ihåg att rota fram länken, kanske kan vara värt att kolla upp?

• Piggelin1

Lappis - jobbar sista dagarna nu, sen väntar FEM veckors semester! Har aldrig ngnsin varit ledig så många veckor i sträck förut! ...och så hade vi ju veckan i Nice i juni, så sex veckors ledigt på en enda sommar

Blir det ngt bröllop för makens kompis förresten & ska ni åka i så fall?

Äsch, nu MÅSTE jag jobba vidare... Kommer att spendera de första dagarna av semestern uppe i Sala-trakten - tar med min lilla laptop & hoppas kunna surfa & skriva lite då. Väl där så är det ju en rätt lugn tillvaro & då borde sånt hinnas med

• Lapinette

Piggelin - inget nytt på bröllopsfronten så om vi får ett datum som passar bokar vi när vi är åter efter semestern. Härligt med fem veckors semester. Har inte heller haft så lång semester ... mitt rekord ligger på 3,5 vecka i sträck. Vad ska ni göra dessa veckor, förutom att åka en sväng till Sthlm när inte vi är hemma.

• Piggelin1

Lappis, några tips på sommarkrogar i Sthlm där man kan käka lunch förresten?
    Läste ngnstans nyligen att Ulla Winbladh tappat en del, så dit tror jag inte att vi går, men alla tips är som vanligt välkomna! Attans att vi missar varandra även i år!

Våra semesterplaner är faktist väldigt luddiga, det blir en turné Sala. Sthlm & antagligen sydöstra Sverige nu först & sen har vi diverse lösa planer på mindre utflykter. Jag har ju en man därhemma som gärna vill vara mer spontan & jag har i ärlighetens namn trillat dit lite i spontanträsket, även om det bär emot mellan varven, född planeirngsmänniska som man är Försöker hitta ngn slags kompromiss & det brukar funka rätt väl & i slutänden brukar det bli rätt fullt upp ändå. Hälsa på kompisar i Skåne & Bohuslän, kompisar som kommer förbi oss, brorsan med familj som kommer till Sverige, några dagsutflykter till Halland (Varberg & Halmstad) - min barndomsstrand är obligatorisk varje år

Nu när vi haft veckan i Frankrike, så det känns det också mer OK att ta det mer spontant på "långsemestern".

Annars så suger jag lite på vart mannen & jag ska åka nästa höst - funderar på att ta vara på möjligheten att båda kan vara föräldralediga samtidigt (ta ut dagar för varsitt barn) & resa ngnstans tillsammans lite längre. Mannen är inne på NZ/AUS, men jag tycker det är så himla långt bort. Några kompisar var runt i Asien några månader med sina barn & det lockar lite grand. Annars är ett annat alternativ att hyra ett hus i Italien ngnstans under en lite längre period & i "off-season" & bila ner & ta den tid man behöver liksom, med stopp längs vägen. A kommer att vara strax under fyra då & den nya under året, så det borde funka då tycker jag (om den nya blir lika enkel att ha med i bilen förstås). Har ju ingen aning om hur den nya bebisen kommer att vara - vem vet, vi kanske får avskriva de planerna & göra ngt helt annat (tänker på dig, Tinga ). Men drömma kan man ju göra iaf!

• Lapinette

Piggelin - låter helt underbart att ta en tid tillsammans med familjen utomlands. Jag önskar att vi kunde göra detsamma men maken kommer inte kunna vara pappaledig så hela den idén går bort så länge han är kvar på sitt nuvarande jobb.

Det kryllar av lunchställen i Stockholm ... fast på sommaren stänger en del (upptäckte precis att Elverket hade stängt när vi skulle gå ut på lunch). Jag har de senaste veckorna varit en del på Blasieholmen (där Grand Hotel ligger) och bl a ätit ute på Lydmars terass samt en en kväll suttit på deras uteservering och blickat ut över slottet och båtarna som kommit in (fast på den uteserveringen är det enbart drinkar som gäller, ingen mat). Ett annat trevligt och väldigt populärt ställe är B.A.R. Där beställer man fisk och sedan vilka tillbehör man vill ha till (så som man ofta gör med kött). Priserna är även helt humana, speciellt för vinet ... fast det bryr du nog dig inte om .

http://www.lydmar.com/
    http://restaurangbar.se/en/

Ikväll ska vi prova ett nyöppnat ställe som ligger i en del av Stockholm som har gjort en rejäl ansiktslyftning de senaste åren, Norra Bantorget. På Norra Latins skolgård så har man öppnat en gigantisk uteservering. Hoppas sedan på att korsa torget och gå till Clarion Sign och deras uteterrass för en drink med utsikt över stan.

http://gardenstockholm.se/
    http://www.clarionsign.se/Page817.aspx

Ett annat ställe vi brukar besöka någon gång per sommar .. men har ännu inte varit där i år är Pontus by the Sea. Ligger i Gamla Stan utmed kajen. Mysigt att sitta där och blicka ut över vattnet mot Gröna Lund och af Chapman.

http://www.pontusfrithiof.com/pontus-by-the-sea/

Sen finns alltid gamla anrika Villa Källhagen som ligger på Djurgårdsbrunnsvägen. Där kan man sitta på deras uteservering på sommaren. En mysig promenad från stan dit ut ... utmed Strandvägen.

http://www.kallhagen.se/Restaurang__.html

• Lapinette

Nu är det verkligen nedräkning - SNART SEMESTER! Blev dock lite nervös här i veckan då jag och maken insåg att vi inte hade tått (eller slängt) bekräftelse på två hotell vi bokat. Det ena hade vi till fullo betalt och det andra en handpenning. Första hotellet klarades snabbt av, ett telefonsamtal av mig men det andra, ett litet b&b i Kroatien, var inte lika lätt att nå. Maken försökte ringa (han fick endast prata med en städare) och jag mailade ... men igår kom mailet . Vi är inbokade och de har fått våra pengar! Jösses, normalt sett har vi superkoll men eftersom vi bokade detta i början av maj precis innan vi åkte till London ... sen New York .... sen min 40-års fest ... så glömdes allt bort.

• Piggelin1

Ha det underbart, Lappis!!
    ...och alla ni andra med!

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...