Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Om vulkanen tillåter ...

Lappis - fyndig titel!

Vi var ju som sagt på PM i Växjö i helgen, och det var en väldigt trevlig upplevelse. Vi var i valet och kvalet om vi skulle välja avsmakningsmeny eller trerätters, men bestämde oss till slut för att köra trerättersalternativet. Ibland blir de där avsmakningsmenyerna så himla skruvade, tycker jag; som att de till varje pris måste hitta på något nytt och "konstigt", så att de liksom glömmer att det gärna ska vara gott också.

Hur som helst, till förrätt bjöds det Pata Negra de Salamanca med skott från Sjöviksgård och fikonkompott, till vilket det serverades en sherry, La Goya från Manzanilla. Jag har aldrig druckit sherry till Pata Negra förut, men det var gott. Som jag har förstått var sherry, åtminstone till en början, huvuddrycken till tapas, så det är klart att det passar.

Till huvudrätt åt vi hjort från H.M.K Solliden med murklor, majrova, potatispuré smaksatt med lök, primörer samt madeirasås. Kanske t o m att kungen skjutit hjorten själv. Jag har ätit mörare hjortkött än det här, men det var helt OK och tillbehören var goda. Till hjorten serverades ett rött syrahvin, Cornas Chapoutier, från Frankrike. Väldigt gott.

Till efterrätt blev det slutligen citron- och yoghurtmousse i strut med inlagda bär och rabarberglass, som serverades med ett mousserande vin från Italien; Rosetta. Jag gissar att det var ett rosévin, men det hade en väldigt djup hallonröd färg, så det kändes inte som typisk "roséfärg". Jag har letat som en galning efter det vinet på nätet, men inte lyckats hitta det, tyvärr, för det var väldigt gott. Lite sött sådär som efterrättsviner ska vara, men i o m att det var mousserande var det lite "kvillrande" på tungan och smakade inte så sött. Väldigt gott ihop med det friska i citronmoussen och rabarberglassen.

Om jag ska sammanfatta det hela så är PM väl värt ett besök, men kanske inte som enda utflyktsmål om man ska bila ner ifrån Stockholm.

Vi övernattade på Hotell Cardinal, och där hade de en helt ekologisk frukostbuffé. Trevligt, och där fanns ändå allt man kunde önska sig av en bra frukostbuffé.

• Tinga

Fab - tack för restaurangtipsen! Den där italienaren, Pasta e contorni, känns som ett jättebra alternativ på fredagskvällen, när det ska pastaladdas inför loppet.

Piggelin - nä, någon Asienresa blir det inte nu under sommaren, inte på semestern iallafall. Vi har en del sparad föräldraledighet, som vi tänkte passa på att utnyttja, för att kunna vara lite långlediga. Ungefär halva tiden tänker vi oss att vara på resande fot och halva hemma. Vi har inte bestämt oss för vart vi ska åka, men just nu lutar det ganska mycket åt Englands sydkust och Cornwall. Vi hade ju planer på Englands sydkust och Normandie förra sommaren, men eftersom den resan blev inställd funderar vi nu på att ta den till sommaren, eller iallafall en del av den. Det vi funderar på är om det är bättre att lägga drygt 2 veckor i England i år, och sen ta 2-3 veckor i Normandie ett annat år, för att verkligen hinna utforska respektive ställe ordentligt, istället för att klämma in "allt" under en resa. Fast precis som för Lappis känns det som att börjar bli dags att bestämma sig och sätta igång att boka.

Förresten, om någon lyckas hitta det där mousserande Rosetta-vinet jag nämnde ovan får ni gärna hojta till. Funderar på om jag ska maila PM och be om en bättre beskrivning, så att jag kanske kan lyckas hitta det. Sen är det ju för all del inte säkert att det finns på Systembolaget ändå.

• Tinga

Så där ja; nu är biljetter bokade till Japan-resan i början av juli, och det blir två hela dagar till turistande i slutet av resan. Så Lappis - nu är jag redo för dina bästa tips om hur man gör Japan på två dagar. Nä, det är ju orealistiskt, men jag befinner mig i Tokyo, så det är det området jag kommer att sikta in mig på. Ni andra är förstås också välkomna att dela med er av tips.

• Tinga

Vi håller på och velar lite fram och tillbaka angående vår sommarsemester. Tidigare tänkte vi oss ett par veckor i England, men efter att ha kollat upp att färja ToR Esbjerg-Harwich skulle gå loss på drygt 11 papp blev vi lite skeptiska. Ska skaffa en guidebok om Frankrike, och överväga Normandie-alternativet istället.

• Tinga

Lappis - vad fint hotellet ser ut! Det låter onekligen som ett bra pris för er långhelg. Hoppas nu att askmolnet inte ställer till det med resorna ni har de närmaste veckorna. Själv har jag inga flygresor inplanerade i maj, men i början av juni ska jag till Madrid, så jaghoppas att askproblematiken är över då. Just nu verkar ju Spanien vara hårdast drabbat.

• Tinga

Lappis - välkommen hem igen! Skönt att höra att ni haft det bra. Ni flyger varken via London eller Island när ni ska till Néw York, väl? Storbritannien och Island verkar ju vara värst drabbade av askmolnet.

• Tinga

Fab - kan du inte få oss att sukta ännu mer genom att skicka länken till hotellet du bor på? Trots avundsjukan kan jag bara gratulera till din härliga semester.

• Tinga

Fab - ah, det ser underbart ut. Idag har vi åtminstone haft sol här hemma, även om vinden fortfarande är sval.

• Tinga

Vi var i Rom i mitten av november, men där var ganska kallt då (ca 13-15°C), fast jag minns att helgen före vi var där var det runt 20°C, så tur och otur spelar nog in en del när det gäller vädret i den regionen vid den tiden. Inte lika sol- och värmesäkert som maj-september.

Kap Verde kanske är ett alternativ; har inte varit där själv, men det känns ju lite mer exotiskt än Kanarieholmarna.

När det gäller Kalifornien anlände vi runt den 20 juni när vi var där för några år sen, och vi hade fantastiskt väder hela resan.

• Tinga

Muggles - kanske Florida kan vara något för en vinterresa? Där kan man ju blanda sol och bad med upplevelser av lite olika karaktär. Everglades med alligatorer är säkert superspännande även för en 3.5-åring och att någon gång i livet besöka Disney World är inte fel, även som vuxen. Prisläget i USA är ju hyfsat nu.

• Tinga

Lappis - kan man få ta del av de ställen ni planerat att besöka i Slovenien för att vandra? Mina föräldrar beger sig till de trakterna om några dagar, och jag lovade att försöka ta reda på lite tips om var det finns bra vandring.

• Tinga

Lappis - tack så mycket för Slovenientipset, som jag vidarebefordrat till mina föräldrar.

Själv sitter jag här ni och planerar sommarens semester. Har haft så mycket på jobbet att jag inte hunnit tidigare, men nu är det hög tid, eftersom vi ska åka i mitten av juli. Vi har bestämt oss för att bila till Normandie och ta en övernattning på vägen ner; var har vi inte bestämt ännu. Sen blir det nio nätter i Normandie, på något B&B. Har just skickat iväg förfrågningar till ett par ställen i Bayeux.

På vägen hem tänkte vi stanna tre nätter i Brügge, för att hinna med en dag där och en dag i Bryssel. Jag var i Bryssel på en kurs för några år sen, men maken har aldrig varit där, och en dag kan väl den staden vara värd, även om den inte är så spännande. Om inte annat kan man ju köpa lite schysst choklad.

Sen får vi se om det blir någon mer natt på något annat ställe mellan Brügge och Malmö. Har ni tips på något särskilt trevligt ställe är det alltid välkommet.

Efter lång tids resetorka (på den privata fronten) är det iallafall kul att vara igång och planera en lite längre tur igen nu.

• Tinga

Lappis - du behöver inte komma med någon jätteutläggning om vad man kan hitta på under två dagar i Tokyo, utan jag är fullt nöjd med några tips på vad du tyckte var bäst när du var där. Vill inte ge dig ångest för att du måste komma upp med en lång lista på saker att göra.

• Tinga

Lappis - tusen tack! Eftersom jag har så pass kort tid på mig handlar det ju mycket om att insupa Tokyos atmosfär, snarare än att rusa runt mellan tusen sevärdheter. Jag tänkte ta mig både till något religiöst tempel och något "sekulärt tempel" (köpcentrum ) för det känns som att man fångat mycket av Tokyos själ då. Kommer även att befinna mig i Hiroshima en natt, så jag hoppas att det kommer att finnas någon timme till att besöka minnescentret över atombomerna. Vad jag förstått har de lämnat något kvarter orört efter atombomben, så dit ska jag försöka ta en promenad åtminstone.

• Tinga

muggles skrev 2010-07-01 10:17:15 följande:
    Lappis: åh vad sugen jag blev på Tokyo nu - har varit sugen på att åka dit ända sedan jag såg Lost in Translation första gången.

Muggles - ja, mitt stora problem är att jag måste jobba också under veckan i Japan. Surfade runt en liten stund om restips igår, och jag är så sugen på att komma iväg nu.

• Tinga

Muggles - även jag har hört dåliga saker om Kap Verde, så det skulle jag inte satsa på.

• Tinga

Mrs B - inte jag heller, trots att vi bor så nära. Har många gånger haft planer på det, särskilt som vi bodde i Ystad ett tag, men det blev aldrig av. Kanske blir en cykelsemester där när barnen blivit lite större.

• Tinga

Tittar bara in för att skicka en hälsning från en helt galen stad - Tokyo! Jösses, vilka kontraster!

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...