• Lapinette

Om vulkanen tillåter ...

... så ska vi resa en massa på denna tråd !

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...
  • Tinga

Så där ja; nu är biljetter bokade till Japan-resan i början av juli, och det blir två hela dagar till turistande i slutet av resan. Så Lappis - nu är jag redo för dina bästa tips om hur man gör Japan på två dagar. Nä, det är ju orealistiskt, men jag befinner mig i Tokyo, så det är det området jag kommer att sikta in mig på. Ni andra är förstås också välkomna att dela med er av tips.

• Lapinette

Tinga - ska bläddra i mitt fotoalbum och kanske även höra med min pappa om vad han rekommenderar. Så jag återkommer!

• Lapinette

Nu är alla hotell till sommarsemestern i Venedig/Slovenien/Istrien bokade . Gjorde några små förändringar i rutten så nu stannar vi en natt i Ljubljana.

• Tinga

Vi håller på och velar lite fram och tillbaka angående vår sommarsemester. Tidigare tänkte vi oss ett par veckor i England, men efter att ha kollat upp att färja ToR Esbjerg-Harwich skulle gå loss på drygt 11 papp blev vi lite skeptiska. Ska skaffa en guidebok om Frankrike, och överväga Normandie-alternativet istället.

• E11a

Champagne var väldigt trevligt om än lite kallt den tredje dage.

Kan varmt rekommendera detta ställe att bo på (och deras Champagner)

www.ployez-jacquemart.fr/en/index94d9.html

På söndagkvällen lagade de en 6 rätters middag och serverade genomgående sina egna champagner till alla rätter. Givetvis med en rundvandring i källarna under huset med tusentals flaskor. Jösses vilket hantverk!

Vi hade med oss mer Champagne hem än vad vi har druckit sammanlagt på 10 år tror jag. Det är lätt att ryckas med lite . Vi hade bestämt oss för att att bara köpa med oss från mindre hus - liksom inte lika kul att köpa sånt som man kan köpa överallt hemma. Vi gick dock på en visning av Tattingers enorma källare. Kul att se i alla fall en stor produktion också.

Jättegod mat. Tycker att trevligast är att gå på någon fin fransk bistro (Flo i Reims) var hur bra som helst. Vi har ätit vit sparris så det kommit ut ur öronen. Pilgrimsmusslor verkar också vara i säsong.

Frukost är väl det enda som jag int eär riktigt kompis med i Frankrike. Bara sött och vitt bröd.

• Piggelin1

Gomorron tjejer,
    hoppas att ni haft en fin helg! Vi invigde grillen i lördags - fast vi fick grilla i car-porten & sitta inne pga regn, men gott blev det ändå!

Igår var vi en vända på Lisebergs Trädgårdsdagar - har blvit tradition, vi var där redan när vi bodde i lägenheten & inte ens hade balkong... Fast då berodde det nog mer på att Liseberg i princip var närmasta granne med oss
    Lite blommor & frön fick följa med hem, får se om det tar sig.
    Köpte sju röda rosenbuskar på en handelsträdgård förra helgen & ett par av dem har redan skjutit skott, bådar gott!

MEN det var ju inte det jag skulle skriva om - utan E11as resa! Vad underbart det lät! Jag kände mig raskt förflyttad närmare fem år i tiden, då vi var där Chmapgane är definitivt ett ställe som mannen & jag kommer att åka tillbaka till så småningom, vi får börja fostra dottern i tid i livets viktigheter J

Tinga – elva papp för färjan till England låter ju helt vansinnigt Jag som tycker att färjan Gbg-Kiel är dyr, men den är inte i närheten av de pengarna…!

Men Normandie kan jag verkligen rekommendera annars – har ju varit där flera ggr & det är också ett ställe jag vädigt gärna återvänder tillm, tillsammans med Bretagne.

Lappis – gött med hotell etc bokat. Blir det ngn avstickare till det där bröllopet? Länka gärna till det ni bokat om du vill! Alltid kul att spana in & samla på tips!

För egen del så bokade vi hyrbil till Rivieran-veckan igår. Två tusen spänn för en fyradörrars inkl en barnstol måste jag säga att det är helt ok pris! Trodde det skulle kosta betydligt mer än så. En månad nu tills vi åker, ska bli så härligt att komma iväg!

• Lapinette

Tinga - tänkte kolla i mitt album samt guidbok över Japan igår men tiden räckte inte till. Varför är helgerna så korta? Dessutom hade vi middag hemma i lördags och var borta på middag igår kväll. Känner mig lätt mosad idag.

E11a - låter superhärligt med Champagne. Vi hade ca 30 flaskor med oss hem och jag måste erkänna att det inte är många kvar. Så de lär nog gå åt! Ska kolla in hotellet ni bodde på och spara till nästa gång vi åker dit.

Tinga  (igen) - men jösses vilken dyr båtresa. Frankrike är ju annars inte helt fel. Själv har jag inte besökt Atlantkusten så Bretagne och Bordeaux står högt upp på min önskelista.

Piggelin - datum är ännu inte satt för bröllopet så vi har inte heller bokat något till Nice utan avvaktar och ser när det blir av. Nu verkar det mer som det lutar åt slutet av juli/början av augusti.

• Lapinette

Förresten, åker till London på torsdag (om inte askvindarna vänder och ställer till det för oss). Något som ni tycker att vi ska göra, restaurang att rekommendera, område att besöka? Nu är det så att svärmor styr över helgen men kanske kan vi komma med lite tips här och där.

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...