Malmö var det! Lika bra att vara flitig - snart drar vi ju till Nice!
Mannen & jag skulle ju från början åkt i mars, men fick ställa in det pga en irriterande magsjukebacill som hoppade på mig. Men nu blev det av istället!
Åkte ner till mina föräldrar i Halland efter jobbet i fredags - såååå gött att bli lite bortskämd av mor & far Komma till dukat bord, krypa ner i en nybäddad säng & slinka ner till framdukad frukost i lördags morse - mmmm!
Hur som helst, lämnade kvar dottern hos mina föräldrar & åkte sen ner till Malmö Fick inte veta att det var Malmö förrän torsdag kväll - mannen hade bokat hotellet. Känns inte som om Malmö precis är första prio när man åker till Skåneland, men det var klart kul att komma dit, massor av år sen senast.
Gjorde först ett stopp på Ilva (www.ilva.se), där vi shoppade en slags pall till hallen (som var slut när vi var där i höstas). Hittade en perfekt hylla till A's rum, men nu var det den som var slut, så vi har en ursäkt att åka dit igen nästa gång vi är i Skåne Himla synd att Ilva bara finns i Malmö, de har så himla fina grejor! Lyllos dig Tinga, som bor så nära!
Checkade sen in på hotellet www.malmo.hotelduxiana.com/ Låg perfekt till, bara några kvarter från Lilla Torg & centrala stan. Litet designhotell med runt 20 rum, underbara sängar (DUX förstås) & suverän frukost. Vi njöt av den läääänge i söndags morse, kom väl bland de första & gick bland de sista & njöt av att avverka flera dagstidningar i lugn & ro utan att bli avbrutna.
Fast två minus, om jag ska vara lite petig, vilket jag tycker att man får vara om det klassas som fyrstjärnigt & dessutom hade uppgraderat till lite större rum. Jag avskyr när hotell har såna där små duschhanddukar som antingen bara täcker överkroppen eller bara underkroppen - vill ha stooora badlakan som man kan svepa in sig i Det andra som jag stör mig lite på är när hotell tar betalt för precis allt i den ev minibaren på rummet - på flera ställen brukar det stå en flaska vatten, som är "on the house", men här skulle de ha betalt även för den. Lite sniket - det kostar ju så lite, men är värt så mkt mer
Hmmm, börjar nog bli lite "picky"!
Hade en superbra dag på stan iaf med mkt promenerande & en del shopping. Spanade in examensarbeten i Form & Design-huset/-magasinet vid lilla torg (osäker på namnet), traskade till Möllevångstorget (som jag bara hört talas om innan, men aldrig varit där). Kändes som om man lämnade Sverige för en stund! Lunchade länge, fikade länge, satt på uteservering osv - himla härligt!
Frågade på hotellet sen efter några restuaranttips, men blev mest hänvisade till Lilla Torg, som jag fått för mig att nivån på ställena där är ungefär lika spännande som krogarna på Avenyn här i Gbg. Kollade upp en hel del i mars då vi skulle åkt, men hade glömt det mesta & hann aldrig kolla innan nu. Men när vi traskade runt, så passerade vi plötsligt ett ställe, där jag kände igen namnet, att det var ett av de ställen, vars hemsida jag hade spanat in i mars. www.bastardrestaurant.se/index.html Vilket lyckokast att vi gick in där! Det mesta var bokat, men det fanns matplaster i baren, precis intill där kockarna lagade all maten - köket låg liksom som en ö mitt i - så där satt vi på första parkett med kocken som lagade förrätter & efterrätter mitt framför näsan!
Priserna var otroligt sympatiska & menyn väldigt spännande & annorlunda. Den där trenden att ha lika höga krav på råvarorna som förut, men att de är billigare & inte samma råvaror som man är van vid, i en massa udda blandningar. De gjorde verkligen skäl för namnet Bastard När vi var mitt uppe i våra förrätter så frågade vi kocken närmast vad det var han fixade just då (många gissningar blev det eftersom det var udda råvaror & kombinationer) - då lade han upp en rejäl sked av det på en tallrik & ställde fram till oss så att vi fick smaka! Såna små detaljer förgyller upplevelsen!
Denna recensionen sammanfattar mkt av våra intryck
www.sydsvenskan.se/mat-och-dryck/article623279/Med-kott-pa-benen.html
Dagen efter åkte vi ner till området Västra Hamnen & tog en promenad i krokarna runt Turning Torso, eftersom ingen av oss varit där innan. Kul att strosa runt där & vilken massa nytänk ang arkitekturen! Kändes ett tag som om vi var i Holland i trakterna där brorsan bor & det finns en sån otrolig blanding av roliga hus. Där ligger Norra Älvstranden i Götet i lä!
Dags att hoppa i säng! ...och som vanligt - fåordighet är inte min starka sida