Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Om vulkanen tillåter ...

Piggelin - har du också problem att vara kortfattad! Härligt med Malmö. Ska kolla in dina länkar när jag är "off duty". Man får vara petig när ett hotell är fyrstjärnigt eller jäkligt dyrt! Tycker inte heller om när de tar betalt extra för allt. Detta råkade vi speciellt ut för i Los Angeles där vi fick betala för parkering fast det inte fanns någon annan möjlighet att ta sig till hotellet (det låg inte mitt inne i stan). Ett annat exempel, vårt hotel i London nu senast (Hilton) så kostade vattenflaskan en förmögenhet men på hotellet i New York så ingick två små vattenflaskor dagligen .. fast då kostade hotellnatten typ den dubbla mot i London.

Ilva är vår inredningtjejs (hon som hjälpte oss med badrum/vardagsrum) favorit! Hon kommer alltid med länkar dit och själv har jag inte lust att köpa saker utan att ha sett dem i irl. Varför kan de inte öppna en affär i Stockholm?

• Lapinette

Piggelin - shit, vi har tidig semester i år och flyger till Treviso den 11 juli. Skulle jättegärna träffa dig och mannen! Ni kommer inte upp något mer eller kanske dagarna innan den 10-11 juli?

• Lapinette

Piggelin - det låter bra (augusti) bara det inte är när vi är i Riga!! Hela augusti är helt galen ... fest varenda helg!

• Lapinette

Oupsie - har inte glömt bort, har bara haft en massa annat för mig de senaste dagarna ... så som att ha 40-års fest. Jag lovar att återkomma med lite tips gällande Kalifornien denna vecka.

• Lapinette

Har suttit och funderat på någon mysig restaurang vid vattnet och har helt gått bet. Går numera mest ut på kvarterskrogarna i Vasastan.

• Lapinette

Hmmm.. kanske Pontus by the sea? Det brukar vara mysigt på sommaren och ligger lite mitemellan Årsta och Vasastan (kanske något närmare Vasastan ).
    http://www.pontusfrithiof.com/pontus-by-the-sea/

Om ni ska hålla er runt Slussen så är Ljunggrens en gammal favorit. Har inte varit där på evigheter och lästa någonstans att de har en uteservering på gården. 
    http://www.restaurangljunggren.se/site/

Sen är ju Mosebacke alltid mysigt på sommaren men jag vet inte riktigt hur maten är där.

• Lapinette

Jag tänkte också på Kungsholmen men det är ju lite chict fast å andra sidan det kan även Pontus vara. Gerdas är bra för drinkar men ät inte där! Mälarpaviljongen har jag bara lunchat på och det ligger supermysigt men vi var besvikna på maten. Annars om ni kan tänka er att åka "ut" lite så ligger det flera restauranger utmed vattnet i Hammarbysjöstad t ex en som heter Göteborg som är jättepoppis.

• Lapinette

Oupsie - nu ska jag ta mig lite tid. En vecka SF till Los Angeles. Är det en vecka inklusive SF och LA? Hoppas inte för det blir väldig lite tid. Jag skulle rekommendera följande:

3 nätter i SF - vi bodde på ett superbra och jättecentralt hotel som heter Union Square och som sig bör ligger precis vid Union Square http://www.unionsquare.com/. Vi bokade hotellet genom hotels.com och fick där ett erbjudande så vi kom ganska billigt undan.

Sedan vårt lilla b&b i Carmel by the sea. När vi anlände till Sea View Inn så hängde den svenska flaggan utanför .. enbart för mig (för maken är ju fransman). http://seaviewinncarmel.com/index.php Det var eftermiddagsvin och en jättefrukost där man delade bor med de andra gästerna. Träffade jättetrevliga människor som vi satt och disktuerade länge och väl med vid frukosten . Carmel är supermysigt och vi flanerade runt i stan samt var ute och promenerade i ett naturreservat som låg strax söderut. Där skulle jag rekommendera att åtminstone stanna en natt (vi stannade två nätter).

Sedan har ni hela Highway 1. Vi åkte dock i den andra riktningen och besökte Hearst Castle och stannade flera gånger utmed vägen och tog kort. Från Carmel ned till Santa Barbara får man nog räkna med en hel dag inklusive stop. Stoppet på Hearst varade nog i 3 timmar (guidad tur).

Sen skulle jag rekommendera ett stopp i Santa Barbara. Också en mysig stad där ni kan få tillfälle att bada. Vi sov dock aldrig över där så jag har inget hotell att rekommendera.

Sen väl i Los Angeles så vill jag inte rekommendera det hotellet vi bodde på. Det låg precis vid motorvägen så det lät massor och så irriterade jag mig massor på att allt kostade extra ...  t e x parkering (och det var ju nödvändigt att ha bil för att överhuvudtaget komma dit). http://www.jdvhotels.com/angeleno/ Los Angeles är ooootroligt stort! Vi stannade bara i 2 nätter och hann inte se en bråkdel så vill ni verkligen uppleva LA så bör ni stanna längre, minst 3-4 nätter och om ni har möjlighet att hitta hotel i Santa Monica. Trevligt, nära till havet.

Som sagt, hoppas ni har mer tid än exakt en vecka för det blir nog lite stressigt. Sen skulle jag vilja komma med tips på det som vi uppskattade mest under vår resa:

Nationalparken Yosemite, Bodie, Napa Valley och San Diego.

• Lapinette

Har glömt att berätta att på min fest i helgen så fick jag självfallet en massa presenter och från ett par som jag bara träffat vid två tillfällen tidigare (ny bekantskap) så fick jag en flaska vin, Malbec från Argentina. Jaha ... tänker ni, en typisk present till någon man inte känner så väl. Men sen så öppnade jag ett till paket från dem som innehöll en Lonely Planet Argentina. De har nämligen rest över hela världen och jag frågade om deras favoritländer och fick till svar Argentina och Mongoliet. Jag berättade då att Argentina är ett land jag funderat över och vill åka till och la voilà. Måste nu bara övertyga maken också för han är helt inställd på att vi ska åka och hälsa på min pappa i Japan.

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...